Manuální převodovky pomalu a jistě mizí, mohou za to elektromobily. A také řidiči, kteří dávají před radostí z jízdy přednost pohodlí.
Automatická převodovka není ničím novým, do aut se začala masově dostávat už v polovině minulého století. Spíše ale v USA, v Evropě, zejména té pod komunistickým diktátem, vládly manuály. Nicméně dnes se automat stává stále populárnější volbou i mezi evropskými řidiči. Proč? Odpověď je jednoduchá. „Je to zejména díky pohodlí v městském provozu a ekologickým výhodám,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.
Vozidel s automatickou převodovkou bude stále víc a víc
Přesto je pro řadu lidí i teď řízení auta s automatem novou zkušeností. Jak tedy řídit automat, abyste se nejen bavili, ale také se vyhnuli poruchám? „Je třeba znát základní symboly a jejich funkce,“ radí expert Pavlíček. Automatická převodovka má obvykle několik základních značení, která odpovídají různým převodovým režimům. Správné použití je zásadní pro udržení dobrého stavu převodovky. Respektive pro ovládání jako takové.
Jsou základní čtyři režimy. Prvním je P (Parkování). Tento režim se používá k znehybnění vozidla. „Při parkování vždy zařaďte P a zatáhněte ruční brzdu, aby nedošlo k nežádoucímu pohybu vozidla,“ radí odborník. R (Zpátečka) se používá při couvání, jak jinak. Řadit zpátečku je bezpečné jen při úplném zastavení vozidla, tak aby se předešlo poškození převodovky. N (Neutrál) se používá pro volný převod. Tento režim není běžně využíván při běžné jízdě a slouží spíše pro situace, jako je odtahování vozidla.
Tady ale pozor, některá auta nelze jen tak tahat. Vyžaduje to navíc „odemknout“ automat speciálním klíčem. Pro jízdu dopředu je určen režim D (Drive). Převodovka automaticky vybírá vhodné rychlostní stupně podle rychlosti a zatížení motoru. Řidič neřadí, jen šlape na plyn. Nebo na brzdu. A to je vše, kdo nikdy s automatem nejel, teď ví absolutní základy. Existuje také režim S (Sport). Při volbě tohoto režimu převodovka řadí při vyšších otáčkách.
Sportovní režim mají jen některá auta, stejně tak pádla řazení
To zajišťuje dynamičtější jízdu a rychlejší reakce při předjíždění. Starší automaty mohou mít i režimy 3, 2, 1, které omezují převodovku na příslušné rychlostní stupně. Jinak řečeno, nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň. A také může být u voliče zimní režim W (Winter) pro jemnější řazení v kluzkých podmínkách. Základní zásady pro řízení automatu? Používejte pouze pravou nohu o ovládání pedálů.
Levá noha by měla zůstat na stupačce. Tímto způsobem se vyhnete náhodnému sešlápnutí obou pedálů současně. Měňte režimy pouze při stojícím vozidle. Řazení, je-li možné, provádějte klidně a bez spěchu. To snižuje riziko opotřebení mechanismu. Udržujte převodovku správně servisovanou – automatické převodovky vyžadují pravidelnou výměnu oleje. Je to nezbytné, aby fungovaly hladce a spolehlivě. Jak si užít jízdu s automatem? Automatická převodovka umožňuje pohodlnější jízdu, může být ale i zábavná?
„V rámci možností ano,“ říká odborník Pavlíček. Radí využít sportovní režim, který poskytuje rychlejší reakce motoru. Popřípadě pokud to volič či pádla umožňují, můžete řadit manuálně. „Vyhněte se častým chybám,“ uzavírá výklad automechanik. „Neřaďte během jízdy, mezi R a D se vždy ujistěte, že vozidlo zcela stojí. A nepoužívejte N při jízdě.“ Na automatické převodovky je třeba si zvykat. Kdyby nic jiného, tak násilím prosazované elektromobily obvykle jiné řazení ani nenabízí.
Chápeme, že článek může působit pro zkušenější motoristy velmi základně, ale sami jsme byli překvapeni, když jsme v průzkumu mezi řidiči zjistili, jak velké procento z nich celý život chybuje nejen při řazení zpátečky bez úplného zastavení vozu. Stejně tak řada z nich vyřazovala na neutrál v domění, že ušetří na volnoběh palivo. To jsou jen chyby a zlozvyky z manuálu, kterých není radno se dopouštět.