Jak správně používat mlhová světla? Jednoduchá poučka říká, že pokud je dobře vidět, nezapínají se.
Moderní automobily vybavené full LED světlomety jsou obvykle tak účinné, že zapnutí mlhovek řidič téměř nepostřehne. Tedy pokud je jimi vůz vybaven. Některé automobilky tak takové automobily mlhovkami ani neosazují a na jejich místi umísťují světla pro denní svícení. Starší automobily jsou na tom jinak.
Používání mlhovek má svá pravidla. Hrozí pokuta
Tam je zapnutí mlhovek posunem pro lepšení viditelnosti, pokud řidič vidí jen pár metrů před sebe, mlhovky pomohou rozšířit perimetr viditelnosti. Není to ale tak snadné. Snadné to není pro velkou část řidičů, kteří ani neví, jak mlhová světla v jejich autě zapnout. Zapínání mlhovek je obvykle umístěno poblíž ovladače pro světlomety.
Na některých jsou dvě tlačítka, jedno pro přední mlhovky a druhé pro zadní mlhové světlo. Nebo lze mlhovky ovládat přepínačem na ovladači světel na volantu. Tlakem vpřed a vzad se rozsvěcují a zhasínají. Jiný princip, zejména na starších vozech koncernu VW, je zvolen v podobě otočného spínače na přístrojové desce.
Různá auta mají různé typy ovladačů mlhovek
Mlhovky se zapínají buď pootočeném nebo povytažením směrem k sobě. Kdy je třeba mlhová světla zapnout? Definuje to Zákon o provozu na pozemních komunikacích, kde se píše, že zadní mlhové světlo musí řidič rozsvítit, pokud jede v mlze, během intenzivním dešti hustém sněžení. Zapnutí předních mlhovek je na uvážení řidiče, ovšem nelze je používat libovolně.
Neoprávněné použití může být potrestáno policií pokutou až do výše dvou tisíc korun a přidělením jednoho trestného bodu. Nesprávné použití předních mlhových světel může oslňovat, u zadního světla zase hrozí záměna s brzdovým světlem a zmatením vzadu jedoucích řidičů. Klasická pomůcka říká, že pokud je dobře vidět, řidič mlhová světla nepoužívá.