Čína se konečně přiznala: Do Ruska vyváží auta à la úplný šrot. Otázkou je, co chce vyvážet do Evropy. Poloviční šrot?

Když jste automobilová velmoc a z Ruska si uděláte odpadkový koš nepovedených výrobků, nikdo vám to nebude mít za zlé. Pokud se tedy nechystáte vyvézt „odpadky“ i do Evropy.

i Zdroj fotografie: Moskvič
                   

Není to tak dávno, co jsme na těchto stránkách psali o tom, jak se Rusko mohutně pustilo do importu vozidel z Číny, které pak svým občanům prezentuje jako „moderní a technicky vyspělé“ a slibuje s nimi jen samé světlé zítřky. Nic jiného než dovoz z Číny ruským úředníkům nezbylo, po invazi Ruska na Ukrajinu se z jejího trhu stáhla drtivá většina výrobců aut i komponentů a ruský automotive se v podstatě rozpadnul. Sám od sebe toho totiž moc nesvede. A nový Moskvič? To měl být jen začátek. Pojďme se společně podívat, jak to všechno dopadlo.

Znovuzrození „Moskviče z Číny“ tak úplně nevyšlo

Dopadlo to přesně tak, jak se dalo čekat. A tedy podle Rusům dobře známého rčení „Chtěli jsme to udělat co nejlépe, ale dopadlo to jako vždycky“. Prezentovat znovuzrozenou ruskou značku Moskvič jako významný úspěch místního automobilového průmyslu byla totiž slibná vidina ruského průmyslu. Tento plán však, velmi mírně řečeno, tak úplně nevyšel. Moskvič 3, známý Číně pod svým původním jménem JAC JS4 totiž ve vyhodnocení čínských spotřebitelů skončil téměř na posledním místě ve statistikách spolehlivosti.

iZdroj fotografie: JAC

Do výroby „nového Moskviče“ zbývají už jen týdny. Rusové ale netuší, co Číňané s jejich značkou provedli

Reinkarnace ruské značky Moskvič, která měl zájem ukázat, že se jedná o úspěšný projekt „domácího automobilového průmyslu“ (čtěte: s pomocí soudruhů z Číny), se tedy Kremlu úplně nezdařila. A to i přesto, že se JAC JS4 dováží do Ruska v kontejnerech před dokončením, které se již realizuje v ruské režii. Včetně nového loga značky a ruského VIN kódu. Nebo je to právě ruské dokončení, co situaci ještě zhorší? Těžko říci, každopádně celý projekt se nechlubí příliš dobrými výsledky.

Budete kupovat jen domácí produkci. I když domácí tak úplně není

Nejnovější údaje z června, zveřejněné ruskou agenturou Avtostat, ukazují, že od spuštění výroby koncem listopadu loňského roku bylo prodáno pouze 4 000 vozů. Přitom původní plán počítal s roční produkcí 50 000 kusů. Nový Moskvič 3 nenachází mezi Rusy oblibu a není možné je donutit k jeho nákupu. To bylo jedním z důvodů, proč prezident Vladimir Putin nedávno zakázal státním institucím nakupovat vozidla zahraničních značek a nařídil, aby používaly pouze vozy domácí produkce. Tedy, „domácí“, nutno dodat.

Lada Niva druhé generace

Seznam nejprodávanějších aut v Rusku vypadá jako reklama na čínské instantní nudle

Tato opatření ale pravděpodobně nepřinesou zásadní změnu co se týče obliby běžných spotřebitelů. V čem tkví důvod, proč Rusové na domácí značku zanevřeli? Možná je to kvůli zjevně nedostatečné kvalitě. Samozřejmě, v Rusku se o negativních aspektech týkajících se tohoto tématu a spolehlivostních statistikách nedozvíte. Nicméně Rusko není jedinou zemí na světě. Moskvič 3 se totiž objevil v databázi China Vehicle Quality Network, což je čínský úřad pro regulaci trhu.

Namísto osvědčených Renaultů Arkana je tu šrot z Číny

Studie, která zkoumala čínská SUV s cenou do 100 000 juanů (306 000 Kč), vyhlásila vítězem vozidlo GAC Trumpchi CS3, zatímco Moskvič 3 zaostal o 63 bodů. Zdá se, že i přestože Čína je jedinou zemí, která stále udržuje obchodní vztahy s Ruskem, nabízí mu pouze produkty, které by na čínském trhu jen těžko uspěly. To je zvláště patrné nyní, kdy silná konkurence v automobilovém odvětví nutí čínské výrobce expandovat na zahraniční trhy.

Ruská klasika, na kterou už Češi dávno zapomněli. Kdo komu tehdy vlastně prodal patenty?

Co toto znamená? Místo oblíbených a osvědčených modelů Renault Captur a Renault Arkana, které byly ještě do března 2022 vyráběny v bývalém moskevském závodě Renaultu, se nyní na montážních linkách objevuje nepříliš žádaný čínský vůz s logem ruské automobilky, jež zbankrotovala v roce 2001. Její návrat tedy představuje naprosté fiasko a bude zajímavé sledovat, jak to budou ruští vládní představitelé vysvětlovat. A jaký bude další osud „čínského Moskviče“.

Není všechno zlato, co se třpytí. Ani když je z Číny

A co to znamená pro nás, potažmo pro Evropu? Možná ještě o něco víc, než pro Rusko. Čína chystá velkolepou expanzi svých automobilů do Evropy. Možná bychom měli důkladněji zjišťovat, co se tady chystá nabízet a prodávat. Neb evidentně „není všechno zlato, co se třpytí“, jak praví jedno klasické české přísloví. Moskvič 3 na první pohled nevypadá špatně, že je zřejmě špatně vyrobený a „odfláknutý“, co se montáže a spolehlivosti týče samozřejmě na první pohled nepoznáte.

iZdroj fotografie: Moskvič

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Dosavadní zkušenosti s čínskými vozy, nabízenými v Evropě jsou veskrze dobré. Jenže: u nás operují opravdu top výrobci, ti nejlepší a největší. Namátkou: Chery, Geely, DongFeng, SAIC/MG, BYD a další. Co jméno, to kolos s mnoha modely i zkušenostmi. Možná bychom si měli ale dát pozor na menší, méně známé automobilky. A sondovat, jak jsou na tom s kvalitou v žebříčcích spolehlivosti přímo v mateřské Číně. Abychom nedopadli jako sedláci u Chlumce. Nebo jako Rusové s Moskvičem.

Jak to vidíte vy, dočkáme se v Evropě podobné zkušenosti, jaké se dočkali Rusové s „novým Moskvičem“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že se dočkáme něčeho podobného i v Evropě?

Zdroj: CarNewsChina
Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články