Čínské značky nabízí rovnocenné soupeře k rodinně orientovaným modelům Dacie a v mnohém je i předčí. A už jsou oficiálně v prodeji i u nás, za zcela konkurenceschopné ceny
První Sandero bylo opravdu pionýrské. První Dacia, první low cost produkt značky v tom nejvíc puristickém slova smyslu a provedení. Vysmívané, znevažované, technicky i výbavou beznadějně pozadu za vším, s čím ho srovnávali. Krom indické Mahindry, pochopitelně. Ti, co se Dacii vysmívali se dnes už většinou nevysmívají. A jestli tehdy nechápali, dnes už pochopili, jak geniální nápad to od Renaultu byl. Rodinně zaměřené a dostupné vozy. Aktuálně zcela úzký profil na trhu.
Dacia našla recept na auta pro „obyčejné“ lidi
A podobné zaměření kdysi mimochodem formuloval koncern VW pro naši Škodu. Ale jak vypadá nabídka Škody dnes, a jak vypadá Dacie? U druhé jmenované si i bez vyšších statisíců (nebo miliónu +) vyberete auto, jenž bude praktické, se všemi nutnými asistenty (ale s ničím nepotřebným navíc), s rozumně velkými a úspornými motory a jako bonus s možností LPG. Pro mnoho zákazníků ideál. A Dacii se takto promyšlená nabídka a skladba modelů začala rychle vyplácet. Cokoli vyrobí také bez problémů prodá, lidé ta auta mají rádi. Chcete si objednat Joggera? To si celkem počkáte, nestíháme vyrábět.
Auta pro rodinu se prodávala (a budou prodávat) vždy
Nicméně, Dacia v podobném přístupu není sama. Dnes už je zřejmé, že čínské automobilky se v Evropě skutečně „zabydlí“. A často i s cenami, na něž jsme ještě před několika lety hleděli s neskrývanou závistí. Nám z toho plyne jediné: můžeme si vybrat z modelů, které reklamní slogan „praktické a dostupné pro rodinu“ dotáhli k solidním prodejům. Jako přímou konkurenci právě Dacie (a Sandera, když už jsme u něj) se nabízí například „italsky znějící“ EVO3. Mimochodem v Itálii přímo vyráběné. 4,13 m délky, 450 litrů zavazadlového prostoru, benzínový motor 113 koní se spotřebou 6/100, nebo Bifuel s LPG. A skvělá cenovka. Nestačí to rodině? Stačí, samozřejmě.
Nás však ještě více zajímá už několikráte představené MG ZS, s oficiálním zastoupením na českém trhu a cenovkou 424 000 korun. Sandero Crosway Expression, jež může být přímou konkurencí začíná na 398 000 Kč. Proti MG má však pořád jen litrový tříválec (MG čtyřválec 1,5l) a mnoho výbavy za příplatek, kterou čínský vůz s britskou značkou má již ve standardu (např. automatickou klimatizaci). A i když je aktuální Sandero proti svému prvnímu předchůdci ve zpracování interiéru zcela někde jinde, na MG ZS má stále co dohánět. Ostatně posuďte z fotografií sami. Volba je tedy jenom na vás, na každý pád je dobře, že se trh s rodinně orientovanými crossovery rozrůstá. A nemusíte povinně volit ani Fabii, ani Kamiq. Co myslíte?