Číňané se k evropským autům obrací zády. Vědí něco, o čem tady nemáme ani páru

Číňané přišli na to, že jejich domácí produkce není o nic méně kvalitní než ta evropská. A když je navíc levnější, začíná Evropa se svými vozy upadat v nemilost. Celkem logicky.

i Zdroj fotografie: BYD
                   

Uteklo několik měsíců a nám to může přijít, jako by to bylo včera. Ptáte se, co že to mám na mysli? Přece ten až asijsky servilní a uctivý přístup Číňanů ke všemu evropskému, to klanění se před Mercedesem, BMW a Audi až na zem. Absolutní respekt k německým značkám, boje o to, aby mohli na veletrhu mít stánek vedle někoho z německé „top trojky“. Kdeže ty loňské sněhy jsou. Úcta se vytratila, o servilitě nemluvě. A stánek Mercedesu? Co to jako má být? Pojďme se na to podívat společně.

Číňané změní svoje priority opravdu snadno a rychle

Události, které se totiž staly v posledních měsících v Číně stran automobilů a automobilek, tak trochu připomínají název jednoho mimořádně povedeného českého filmu: Akce kulový blesk. Ano, s podobnou rychlostí, v podstatě z týdne na týden, se otočily čínské preference. A z kdysi velebených značek je náhle nechtěný host, cizák v domě, představitel zahraničních mocností. A jestli vám tato rétorika připomíná malinko dobu, která nám Čechům není až tak vzdálená, tak máte pochopitelně pravdu.

Čínský BYD vstoupí v roce 2023 na náš trh s nejlevnějším lidovým autem. Dacii vyšachuje motorem i výbavou

Co řekne strana, to je zákon. Češi to vědí

V Číně se totiž po pátém plenárním zasedání 19. Ústředního výboru, potvrzeného delegáty 19. sjezdu Komunistické strany Číny v roce 2017, změnily zásadně priority. Začal se klást důraz na domácí produkci, na nezávislost na „nepřátelských“ státech (dosaďte dle vlastních preferencí) a plnění plánu a ekonomických směrnic, „nalajnovaných“ až do roku 2035. A vyžadovat, aby se takto chovali nejen výrobci, ale i celá společnost. A co řekne strana ústy svých orgánů, je v Číně bráno jako zákon.

iZdroj fotografie: BYD

To je ale jenom polovina příběhu. Ta druhá spočívá v tom, že (shodou náhod) v posledních několika letech čínští výrobci opravdu dospěli a své vzory z Evropy nejen, že dohonili, ale často i předběhli. Máme platit někam do Německa, když to stejné máme doma a za levnější? Ani náhodou. Dlužno dodat, že se Číňanům nelze divit. Speciálně v oblastech, na které jsou oni velmi citliví (elektronika a multimediální systémy) dávno žák dohnal svého učitele. A ještě se mu u toho stihnul vysmát. Prvních pět premiantů? BYD – DongFeng – SAIC/MG – Geely – Chery.

VW raději „odvelelo“ Škodu z Číny, jen aby neohrozilo samo sebe

Evropské automobilky (nejen VW) zkrátka doplatily na svoji konzervativnost a určitou zkostnatělost, danou evropskými zvyklostmi. Jenže to, co je v Evropě bráno za „rychlost“, je v Číně posuzováno jako tempo usínajícího lenochoda. Došlo to dokonce tak daleko, že VW si pronajal dvě letadla, aby do Číny na autosalon v Šanghaji dostal svoje manažery. Aby viděli trendy a pochopili tempo. A že to opravdu nebyl oddychový výlet, tím si můžeme být víceméně jisti. VW hraje vysokou hru – o svoji další existenci v Číně.

Škoda se stahuje z trhu, aby zachránila VW. Otázkou je, co zachrání Škodu

A o hodně nehraje jenom VW. Studie, kterou v úterý 9. května zveřejnilo oddělení německé pojišťovny Allianz, hovoří jasně: elektrická vozidla vyráběná v Číně představují největší riziko pro evropské výrobce automobilů. Do roku 2030 by je pak mohl ušlý zisk stát 7 miliard eur (zhruba 168 miliard korun) ročně, pokud politici nepřijmou opatření. Podle stejné studie musí politici čelit výzvě s recipročními cly na dovážená auta z Číny. A také udělat více pro vývoj materiálů a technologií baterií pro elektromobily, stejně jako umožnit čínským výrobcům automobilů vyrábět auta v Evropě.

Čína dokáže vyrobit automobil zcela srovnatelný s Evropou

Jinými slovy, v minulosti byla evropská auta v Číně považována za symbol úspěchu a blahobytu, ale nyní v nich čínští řidiči nevidí smysl. V loňském roce bylo navíc 25 % aut prodaných v Číně elektrických (očekává se, že toto číslo překročí 30 % v roce 2023). Pro srovnání ve Spojených státech tvoří elektromobily 6 % z celkového prodeje nových aut. Více než 80 % elektromobilů prodaných v Číně v roce 2022 bude vyrobeno domácími společnostmi. Světová premiéra ID.7 byla sice v Šhanghaji, ale to na věci nic nemění.

Číňané zkrátka už vědí, že dokáží vyrobit minimálně stejně kvalitní vozy jako evropské automobilky. A celkem rychle se podle toho zařídili. Kdy na to přijdou v Evropě? Až bude evropský trh zaplaven vozy levnějšími o desítky procent? Něco mi říká, že to už bude pozdě. Jak to vidíte vy? Čeká nás v nejbližší době invaze z Číny? Nebo se VW a spol. vzpamatují a začnou vyrábět moderní stroje za dostupné ceny? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Dočkáme se v Evropě čínské invaze?

Zdroj: Yicaiglobal
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články