Čínské automobilky nejen, že zatápí těm evropským, co se poměru ceny a výkonu jejich vozů týče, ony se i ptají, jestli není automobilka na prodej. Koupit Škodu? S tím nemáme problém.
Kdybychom (jen nedávno započaté) třetí desetiletí tohoto století nazvali „desetiletím Číny“, zřejmě nebudeme příliš přehánět a nebudeme příliš daleko od pravdy. A to možná nejen v automobilovém průmyslu. V něm je však obří expanze a kolosální pokrok, který za několik let říše středu udělala, vidět možná nejvíce. A to nejen v oblasti, kde bychom to u Číny čekali, tedy v technicky dokonalých elektromobilech. Ale i v postupném skupování evropských automobilek. Pojďme se na to podívat společně.
Došlo k zásadní změně, nic už nebude jako dřív
Musím se vám v této souvislosti přiznat k jednomu vcelku silnému osobnímu zážitku. Jakkoli se v této branži pohybuji desítky let a již na druhém stupni základní školy jsem hltal informace o pětiválcových turbomotorech Audi (a největšími hrdiny mého dospívání byla právě „partička“, která tehdy v Quattru decimovala konkurenci), přesto jsem asi před dvěma lety vydechl překvapením, když jsem uviděl tuto fotografii. Přikládám ji speciálně tady pro vás, v galerii pak najdete další.
Protože co na té fotografii vidíte? Vidíte ty úsměvné „klony“ evropských vozů, kterým jsme se zkraje tisíciletí tak smáli? Vidíte ty neumětelsky provedené interiéry, páchnoucí po nekvalitním lepidle a používající materiály vážně ohrožující posádku při případné nehodě? Nikolivěk. Vidíte auto, jaké by mohlo vzejít z jakéhokoli designérského studia v Evropě, s interiérem, za nějž by se nemusela stydět nejen Škoda nebo Renault, ale v lepších verzích ani Audi. Za ceny, na které evropská produkce jen zírá.
Ano, u této fotky z produkce BYD mi došlo, že je opravdu všechno jinak. Že svět se definitivně změnil, a pokud to někdo nechce přijmout a pochopit, je to jen a jen jeho problém. Nikoliv toho světa. A že shodou okolností poté jistý Američan Elon Musk prohlásil, že pokud někdo dokáže porazit Teslu, bude to právě BYD, jen dokresluje celou situaci. A co hlavně: měl pravdu. Právě BYD sesadila Teslu z žebříčků prodejů. Build Your Dream? Vypadá, že to v Číně myslí vážně.
Číňané koupili Volvo: hodně povyku. Hodně povyku pro nic
A ještě jeden moment. Že Volvo patří již 14 let (!!!) čínské automobilce Geely, se všeobecně ví. A nikoho to už zřejmě vůbec nepřekvapuje. Přesto si pamatuji na nemálo tehdejších katastrofických scénářů a komentářů, jak dojde k zániku (po Saabu) i u Volva, jak celá, téměř na rok přesně stoletá historie (založení Volvo osobní automobily: 1927) přijde vniveč, jak z Volva bude čínská „montovna“ levných, nekvalitních vozů a jak evropské dědictví půjde definitivně „k šípku“.
A co se stalo? Nestalo se vůbec nic. Respektive Volvo jede na velmi úspěšné vlně, jejich malý elektromobil EX30 je vyprodaný dlouho dopředu, celá řada XC také nemá problémy s odbytem – a kde je ta katastrofa? Číňané přesně pochopili, jak se mají k sto let budovanému technickému, designovému a sociálnímu odkazu chovat: totiž především opatrně. Na rozdíl od Američanů, kteří to v případě SAABu naopak nepochopili zcela vůbec. A svými nesmyslnými průniky s modely GM způsobili konec jedné švédské legendy.
Největším akcionářem Mercedesu je čínská Geely (BAIC)
A Geely navíc s Volvem evidentně přišla k chuti. Oficiální tisková zpráva je taková, že společnost Zhejiang Geely Holding Group je nyní hlavním akcionářem německé automobilky Daimler, mateřské společnosti Mercedes Benz, s podílem 9,69 %, čímž do svého rostoucího portfolia přidává další evropskou značku. Akcie byly koupeny jménem předsedy čínské automobilové skupiny Li Shufu a v současných cenách mají hodnotu kolem 9 miliard dolarů. Geely tak nahradil kuvajtský státní investiční fond na pozici hlavního akcionáře německé automobilky.
Dokázali by Číňané koupit Škodovku? Zbytečná otázka
Jinými slovy: ta nejvíc tradiční a nejstarší evropská automobilka, ten samotný zakladatel a vynálezce automobilu, má jako největšího akcionáře Číňany. Kdybyste tohle řekli někomu ještě před deseti lety, zavolá vám docenta Chocholouška, jak já s oblibou píšu. A vida, je to realita. Mimochodem, Geely se stala největším akcionářem i u výrobce nákladních vozidel AB Volvo. Ptát se, jestli by takovýto kolos dokázal koupit Škodovku? Zbytečná otázka. Lusknutím prstů.
Struktura držitelů akcií Volkswagenu není pochopitelně „nedobytný hrad“, to nebyl ani Mercedes-Benz. Jsem jen zvědav, kde až se chuť po nákupech u Číňanů zastaví, co myslíte? Ostatně, jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!