Česká republika je na lopatkách, Čína jim novým autem dává šach mat. Nikdo nemá odpověď, můžeme zavřít krám

Další z čínských kolosů oficiálně oznámil vstup na český trh. A hned s modelem, se kterým sklízí úspěchy kdekoli, kam přijde. V Čechách to pravděpodobně nebude jiné.

i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
i Zdroj fotografie: Omoda
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Když jsem si dělal přípravu k tomuto článku, došla mi jedna věc. Vlastně hned dvě. Minimálně dva roky již totiž celkem pravidelně píšeme o tom, jak Číňané dokáží v nezvykle krátké době vyvinout a vyrobit zcela konkurenceschopný automobil, jak jsou auta v Číně současně levná a jak je pouze otázkou času, kdy se objeví nejen na evropském, ale i na českém trhu. A jak je dost možné, že velmi citelně zahýbou trhem, protože na jejich ceny nebudou mít evropští výrobci pádnou odpověď. Pojďme se na to podívat společně.

Čínské automobilky se rozhodly dobýt celou Evropu

A jakkoli to s českým trhem je třeba v případě MG (máme za sebou navíc čerstvý test MG3 Hybrid, vyjde na těchto stránkách co nevidět) nebo Dongfengu již dávno pravda a obě automobilky zde dlouhé měsíce úspěšně prodávají, u Chery, dalšího z čínských gigantů, jsme bývali celou dobu opatrnější, neb sice „střední a východní Evropa byly v plánu“, ale nikdo nevěděl kdy. Po Španělsku a dalších zemích jsme tedy jen čekali, kdy se někdo ujme distribuce u nás a zařadíme se tak po bok dalších zemí Evropy.

iZdroj fotografie: Omoda

Což se právě stalo. Jak totiž uvedla mj. ČTK, zástupci čínského výrobce Chery, resp. jeho značek OMODA a JAECOO, uzavřeli smlouvy se společností Grand Automotive Central Europe. Ta se tak stane výhradním importérem vozidel této značky pro český trh. Obě strany přitom uvádí, že se jedná o přelomový okamžik při expanzi značky OMODA a JAECOO na evropské trhy. Pravdou je, že obě divize Chery momentálně zažívají velmi světlé časy, daří se jim v podstatě na všech trzích, kam vstoupí.

„Čínská Kia Sportage“ se uvádí na trh. Inteligentní SUV poháněné výhradně benzínem si Češi zamilují víc než Škodu a Dacii

Není tedy důvod pochybovat o tom, že by to v České republice mělo být jinak. Za pouhých 18 měsíců od celosvětového uvedení překročily prodeje 350 000 vozů, od léta 2024 se počty prodaných vozů pohybují okolo 20 000 kusů měsíčně. Od února, kdy značka vstoupila na španělský trh, o ni projevili zájem i zákazníci z Polska nebo Spojeného království, kde má OMODA a JAECOO za sebou také úspěšný vstup na trh. S čím tedy přichází do Čech?

Zajímavý crossover/SUV a téměř 200 koní pod kapotou

Jako první to bude Omoda 5. Auto na pomezí crossoveru a SUV disponuje benzinovým motorem 1.6 TGDi o výkonu 197 koní a první zákazníci si jej budou moci vychutnat v prvním čtvrtletí roku 2025. V příštím roce se plánuje také elektrická verze, avšak (s ohledem na momentální preference Evropanů) neočekává se, že by tato verze dosáhla stejné popularity jako její spalovací protějšek. A v Čechách budou preference spalovací verze (ICE) nepochybně ještě výraznější.

iZdroj fotografie: Omoda

Motor je přitom spárován se 7stupňovou automatickou „dvojspojkou“ DCT a výkon je přenášen na přední kola. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 290 Nm a zrychlení na prvních 100 km/h bude trvat 7,8 sekundy. Co je na autě nepochybně hodně zajímavé, je jeho moderní design. Ten zahrnuje výraznou masku chladiče s kosočtvercovými nasávacími otvory a full LED osvětlením jak vpředu, tak vzadu. Což jsou pro čínské vozy již celkem standardní záležitosti, nicméně řekl bych, že tady je design o kousek propracovanější, než u „Číňanů“ bývá zvykem.

Unikátní technologie převzatá z leteckého průmyslu

Interiér vozu je navržen s ohledem na dostatečný prostor a pohodlí pro cestující. Mezi standardní výbavu patří duální 10,25palcový LCD displej, inteligentní hlasový asistent, adaptivní tempomat a sedadla obšitá umělou, ekologickou kůží. Řidič bude mít také k dispozici standardní 360stupňovou couvací kameru. Vstup do vozu bude (dnes již pochopitelně) bezklíčový. S délkou 4 400 mm, šířkou 1 825 mm a výškou 1 588 mm při rozvoru 2 630 mm zůstává Omoda C5 příjemně kompaktním vozem, vhodným i pro někdy krkolomné uličky českých měst.

iZdroj fotografie: Omoda

Pro spojování prvků karoserie se využívá technologie nýtování a lepení, která byla původně vyvinuta pro potřeby leteckého průmyslu. Tato metoda je velmi ekologická a umožňuje až 70% úsporu energie ve srovnání s tradičním svařováním. Navíc celý proces probíhá bez znečištění. V případě lakování modelu je použit světově nejpokročilejší systém suchého stříkání barvy, který dosahuje 95% míry recyklace vzduchu a úsporu energie až 60 %.

iZdroj fotografie: Omoda

Velký důraz byl kladen na aktivní i pasivní bezpečnost, což dokazuje i získaných 5 hvězdiček v bezpečnostním testu Euro NCAP. V nárazovém testu poskytuje OMODA 5 87% ochranu dospělým i dětem uvnitř vozu. Mezi vybavení patří elektronický jízdní stabilizační program, detekce mrtvého úhlu a systém sledování jízdy. Nechybí ani varování před kolizí a systém autonomního nouzového brzdění. Nezbývá, než si počkat na první testy a první ceny v Čechách. Jakmile budou zveřejněny, budeme vás obratem informovat.

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

Mimochodem, co říkáte na to, jak se čínským automobilkám podařilo bez problémů dostat do Evropy? Myslíte, že to může být jedním z důvodů momentální krize evropských výrobců? Koupili byste si vy čínské auto? Napište nám do diskuze, děkujeme!

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články