Prezident varuje řidiče: Čínská auta mohou „šmírovat“ a ohrozit tak vážným způsobem národní bezpečnost

Dříve nepředstavitelné schopnosti nejnovějších technologií v moderních automobilech se krom jejich užitku stávají i hrozbou pro národní bezpečnost každé země.

i Zdroj fotografie: Chery
                   

Těm z vás, kdo sledujete nejnovější technologie osobních automobilů, muselo být celkem jasné, že podobné titulky, jako je tento k mému článku, se dříve či později začnou objevovat v hojnějším počtu. A že se postupně vytvoří pracovní skupiny a týmy, které se touto hrozbou budou vážně zabývat. První „vlaštovka“ je již tady, a jak pro oznamovatele, tak pro čínskou stranu, potažmo vládu, představují nepříjemný problém. Neb oznámení má vcelku racionální základ. Pojďme se na to podívat společně.

Vrátí se kauza Huawei ze záhrobí?

Nemohl jsem si při přípravě na tento článek nevzpomenout na kauzu Huawei, jež před lety tak otřásla vztahy USA s Čínou. Není tak dávná a nejen pamětníci ji tak zřejmě budou mít v živé paměti, nicméně krátká rekapitulace neuškodí. O co tehdy – za „trumpovců“ – vlastně šlo? Velmi v rychlosti: americké úřady obvinily Huawei ze špionáže a úniku citlivých dat. A kdo se jen trochu zajímáte o americkou politiku a bezpečnostní složky, víte, že zrovna tohle obvinění je v americkém systému jedno z nejtěžších.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA

A zřejmě také dobře víte, že prezident Donald Trump neměl Čínu příliš v lásce. Velmi jemně řečeno. Vlastně Čínu spíše nesnášel, a kde mohl, tam si přisadil. A Huawei se stal tak trochu hromosvodem všech těchto animozit. Společnost sama navíc nikdy nedokázala takto závažná obvinění přesvědčivě vyvrátit, spíše se zamotávala do nevěrohodně působících výmluv o tom, jak žádné informace nikam dále nepředává atd.

Kolik existuje čínských automobilek?

Podle oficiálních údajů o vozidlech je v současné době na čínském automobilovém trhu asi 150 aktivních značek. Na českém trhu aktuálně působí MG, Dongfeng, Maxus, JAC a elBlesk.

Odstřihnutí od služeb Googlu mělo zastavit celý „ekosystém“ Huawei

Nevím, jestli jsem byl tehdy sám, kdo si po přečtení jejích „obranných argumentů“ v té době pomyslel cosi o tom, že to Číňanům ani omylem nevěřím. Spíš mi přišlo, že onou neobratnou argumentací všechna podezření zesilují. Na každý pád důsledky byly zdrcující. Donald Trump zakázal dodávat americké technologie a čipy pro Huawei, co ale hůře, zakázal i klíčové aplikace od Google. To bylo něco, co nikdo nečekal, a nejen konkurence velmi zbystřila. Google se náhle ukázal jako nepříjemná zbraň v rukou vlády USA.

Přichází nová generace radarů, která detekuje používání mobilních telefonů během řízení

iZdroj fotografie: Huawei

Neb s ohledem na to, že Android je operační systém Googlu, se tento zákaz rovnal v podstatě „rozsudku smrti“ nad dalšími telefony značky. A zdálo se, že bez služeb největší světové internetové firmy je osud smartphonů Huawei zpečetěn. Firma na to nakonec zareagovala vlastním operačním systémem, vlastními aplikacemi, stejně jako vznikem „podznaček“ (Honor), na něž se sankce nevztahovaly. A velmi jí pomohl domácí, čínský trh. Pro nějž není Google až tolik zajímavý (pokud tedy vůbec).

Čínské automobily se schopností konektivity

S nejnovějšími čínskými technologiemi automobilové konektivity, nazývané V2V, tady máme náhle cosi jako déjà vu roku 2024. Jde přitom o stejné obvinění a stejné podezření: 29. února 2024 totiž americké ministerstvo obchodu oznámilo, že zahajuje vyšetřování národních bezpečnostních rizik, jež představují čínské technologie zabudované do „propojených vozidel” (CV, Connected Vehicle). Jinými slovy do vozidel, majících na palubě technologie schopné interakce s okolím.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

iZdroj fotografie: Depositphotos

Prezident Biden a hrozba čínských V2V technologií

  • Prezident Biden nařídil americkému ministerstvu obchodu, aby prošetřilo národní bezpečnostní rizika, která představují čínské technologie používané v propojených vozidlech (CV).
  • Na základě Advanced Notice of Proposed Rulemaking (ANPRM) hledá Commerce veřejný příspěvek k široké škále problémů, aby mohla informovat administrativu při vypracovávání předpisů pro „zabezpečení a ochranu dodavatelského řetězce informačních a komunikačních technologií a služeb (ICTS)“ pro životopisy.
  • Termín pro veřejné připomínky je 30. dubna 2024.

Tyto technologie zahrnují jak software (např. systémy používané ke komunikaci prostřednictvím komunikace na krátkou vzdálenost, mobilní telekomunikační konektivitu, satelitní komunikaci nebo jinou konektivitu bezdrátového spektra), tak hardware (např. integrované komponenty používané ve spojení s bezpečnostními aplikacemi určenými ke zvýšení situačního povědomí a snížení rizika dopravní nehody prostřednictvím komunikace vozidlo-vozidlo (V2V), vozidlo-infrastruktura (V2I) a vozidlo-okolí (V2X).

Ztrácíme kontrolu nad tím, co všechno vlastně vozidla přečtou. A hlavně, co pošlou dále

Jinými slovy, přeloženo z IT jazyka do češtiny: podobně jako v případě Huawei sílí podezření, že konektivity schopná vozidla dokáží nasnímat v podstatě cokoli, co je jen trochu k nasnímání (a s tím, že zdaleka ne všechno je dovolené, si svoji digitální „hlavu“ příliš nelámou) a dokáží to poslat dál. Do Číny, kam jinam. Případně do Čínou spravované evropské lokace, aby to vypadalo na první pohled lépe. A tak nějak pochopitelně: s tím, že něco někam posílají, se příliš neobtěžují někoho „zatěžovat“.

iZdroj fotografie: rapratt / Creative Commons / CC-BY-SA

Američané musí mít v této věci celkem důvodná podezření, v podstatě se jim ani není moc co divit. A jakkoli to nepíšu úplně rád, Čína má jednu zásadní nevýhodu: jejím argumentům se ne vždy věří. Respektive se jim (myšleno Číňanům) nedá moc věřit. I když by tady zřejmě tvrdili, že nic jako „šmírování“ auty se neděje. Historická zkušenost je však jiná. Kauzou Huawei počínaje a covidem konče. Kdo si vzpomenete, jak se „tutlaly“ informace ohledně covidu a jaké příšerné dopady to celé mělo, tušíte, co mám na mysli.

Jaké z toho plyne ponaučení? Možná nás čeká větší kontrola toho, co V2V vozidla dokáží opravdu „nasnímat“. A případně poslat dál. Abychom se pak jednou nedivili, co všechno za informace „odešlo“ kamsi na východ.

Věříte tomu, že čínská auta dokáží „šmírovat“?

Zdroj: BBC, CBS
Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články