Kolik by musela stát čínská auta, aby je Evropané začali považovat za reálnou možnost? Přesně tuto otázku si položili vědci ze společnosti Escalent. Dospěli k zajímavým závěrům!
Výzkumníci z analytické společnosti Escalent nedávno zveřejnili výsledky studie, ve které se snažili najít odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku. Zajímalo je, o kolik levnější by muselo být auto z Číny oproti svému evropskému protějšku, aby o něm obyvatel starého kontinentu začal reálně uvažovat.
Kdyby se zájemce o zbrusu nový automobil zastavil u dealera a koukal na dvě z koncepčního a užitkového hlediska identická auta – jedno od evropského výrobce, druhé od nějaké neznámé, čínské firmy – o kolik by čínský vůz musel být oproti svému konkurentovi z Evropy levnější, aby si ho obyvatel starého kontinentu skutečně pořídil?
Čínská expanze na evropském kontinentu se neobejde bez výrazných slev
Výsledky studie některé z vás možná překvapí:
- 27 % respondentů uvedlo, že vůz čínské provenience by oproti svému evropskému protějšku musel být levnější o 21–30 %.
- Zhruba 33 % účastníků průzkumu se nechalo slyšet, že by jim stačila sleva na úrovni 11–20 %.
- Desetina respondentů – a sluší se zmínit, že šlo vesměs o mladé řidiče na začátku jejich kariéry za volantem – by čínskému autu dala šanci, pokud by bylo levnější o 10 %.
Za zmínku stojí i skutečnost, že celých 72 % respondentů vyjádřilo názor, že automobily z Číny oproti svým evropským, japonským a korejským konkurentům levnější jednoduše být musí, jinak se prý na zdejším trhu nemají šanci uchytit. Zejména u mladé generace se však Číně zřejmě daří budovat si pověst inovátorské země, a to hlavně s ohledem na elektromobily. U mladých dnes už podle všeho nepanuje kdysi rozšířené přesvědčení, že všechno čínské je laciné.
Úspěchy by čínské automobilky mohly sklízet v jižní Evropě
Za živnou půdu pro úspěch čínských automobilek na starém kontinentu se dá považovat hlavně jeho jižní část, zejména Španělsko, Portugalsko nebo třeba Itálie. Obyvatelé jižněji položených zemí totiž nemají k evropským značkám tak silný vztah, přičemž Čínu vnímají v pozitivnějším světle než třeba Němci a Francouzi. Ti by naopak potřebovali vidět mnohem výraznější slevy, aby skutečně upustili od svých Opelů, Renaultů, Volkswagenů nebo Citroenů, o zákaznících prémiových německých značek nemluvě.
A co vy? Jaká sleva by vás přiměla k tomu, abyste dali šanci některé z čínských značek? Anebo vás asijské vozy nezajímají a zůstáváte věrni osvědčené klasice?