Pro některé modely značky Škoda je náš trh zapovězen, užívat si levné Škodovky mohou jinde ve světě. Možnosti, jak si koupit asijské specifikace, tady však jsou.
Evropa je v mnoha ohledech jako kontinent specifická. Prezentuje se jako tradiční, benevolentní. Je ale také bohužel velmi často nesmyslně přísná. Díky evropským předpisům nemáme šanci koupit si auta, která se jinde na světě mohou prodávat. Včetně nabídky naší tuzemské značky Škoda. Škoda nabízí hned několik zajímavých modelů, určených pro jiné než české, potažmo evropské trhy.
EU nás šikanuje, pravidla pro náš trh jsou nespravedlivá
Tak třeba Škoda Slavia, o které jsme psali nedávno. Malé kompaktní auto, které na našem trhu chybí. S potentními motory, dobrou výbavou, a s cenou, jak ukazuje nový nejdostupnější model, díky které by strčila do kapsy i nízkonákladovou značku Dacia. Indie se raduje, my máme smůlu. Tento model se na naše silnice díky přísným evropským regulím nedostane.
Dalším modelem, který je tzv. od Indů pro Indy, je Škoda Kushaq. Kompaktní SUV má nejblíže asi ke Kamiqu. Uvnitř najdeme jednoduchou koncepci, tvrdé plasty, digitální displej. Pod kapotou pracují dva zážehové motory s výkonem 115 a 150 koní a o pohon se starají výhradně kola přední nápravy. Zde je podobnost s evropskou nabídkou relativně podobná, takže nás v zásadě absence Kushaqu v EU, potažmo v ČR, mrzet nemusí.
Asiati hledí na velikost, my na spotřebu
Co v Asii chtějí, to je místo na zadních sedadlech. Takže pokud našinec intuitivně míří pod kapotu a hledá úsporný motor, Škoda Octavia Pro láká Číňany na prostornost, protažením do délky o celkových 64 milimetrů a rozvoru větším o 44 milimetrů. O pohon se stará 1.4 TSI s výkonem 150 koní ve spojení se sedmistupňovým automatem. Vzhledově sází Octavia Pro na design a dopňky Škody Octavia RS.
Číňané potřebují „většího kašpárka pro své divadlo,“ a tak i Škoda Karoq je na tom podobně. Zásadí odlišnosti od EU? Délka, od verze prodávané u nás se liší v rozvoru delším o 50 milimetrů. Delší o 150 milimetrů, než evropská specifikace, je čínská Škoda Kamiq. Automobil vychází z jiné techniky, nabízí jiný interiér než jak ho známe u nás. Výše tři zmiňované řady nám v ČR asi nechybí, naše preference jsou jiné.
Škoda Rapid má pro každý trh jinou verzi
Je zajímavé, že Škoda Rapid se prodává na několika různých trzích mimo EU, a na všech jde o odlišný vůz. V Číně Rapid, buď jako hatchback nebo spaceback, suploval evropskou řadu Scala. Scalu připomínal zvenku i Rapid pro ruský trh. Indický Rapid je zcela odlišný, postavený přímo „na tělo“ indickému zákazníkovi. V klasické karoserii liftback, spartánský, jednoduchý, cenově dostupný.
Čínská Škoda Kodiaq GT, to je jiný případ. Podobá se klasickému Kodiaqu, je však kratší, má menší kufr, 463 proti 720 litrům v konvenčním modelu. Typická je výrazně splývavá záď a elegantnější boční profil. Model původně pro Čínu lze koupit i na našem trhu, nabízí ho Havex ve vrcholné motorizaci 2.0 TSI s výkonem 220 koní. Může být váš za 1 489 000 Kč, v několika exemplářích s různým barevným provedením.