Jestli se něco Číňanům nedá upřít, pak je to schopnost vyrábět skvělá auta za ceny, nad kterými evropští výrobci kroutí hlavou. Přesně jako v tomto případě.
Pokud nějaký model zvedne prodeje své (již tak úspěšné) značky meziročně o 450 %, dá se o něm bez jakéhokoli přehánění mluvit jako o šampiónovi. Jako o jackpotu, kterému se povedlo v míře nanejvýš optimální skloubit design, techniku i cenu do jednoho „balíčku“, kterým navíc dokonale oslovil zákazníky. A ti to oplácí nákupem. Přesně to je případ sedanu z Číny, který našemu Superbu může v mnohém konkurovat, kromě jediného: ceny. V tom je zcela někde jinde. Pojďme se na „čínskou Škodu Superb za poloviční cenu“ podívat společně.
Přímá konkurence Superbu v karoserii sedanu
Koncern Chery, jehož model Arrizo 8 (který by konkuroval právě Superbu) míří do Evropy, totiž vcelku obratně využil odchodu Škody z ruského trhu. Na kterém se naopak on sám zcela bez skrupulí usídlil. Můžeme si o tom kroku myslet cokoli a určitě to po stránce podpory Ruska není nic, s čím bychom souhlasili. To ale nemění nic na faktu, že Arrizo 8 je další z modelů dokazujících, že Číňané jsou momentálně v poměru výkon/cena velmi špatně k překonání.
Jinými slovy v poměru, jakou hodnotu přináší zákazníkovi za jeho utracené peníze. U Arriza 8 je tato hodnota vepsaná do auta s délkou 4 780 mm, šířkou 1 843 mm, výškou 1 469 mm a rozvorem 2 790 mm. Jedná se tedy o přímého konkurenta Škody Superb, lišícího se jen nepatrně rozměry. Nicméně jeden podstatný rozdíl tu je. Škoda Superb je liftback/kombi, Arrizo 8 je klasický sedan. Není tedy až tak praktický a nenabízí takový přístup do kufru. Nicméně pokud se přes toto dokážete přenést, zbytek už je celkem v pořádku.
Jeden agregát, jedna převodovka, navíc pak zajímavá cena
Pod kapotou má Arrizo 8 zatím pouze jeden agregát, přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru, výkonu 186 koní a 290 Nm kroutícího momentu. To nezní špatně – navíc se očekává, že se objeví i slabší (156 koní) a výkonnější (254 koní) pohonné jednotky. Standardem bude vždy sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka a pohon předních kol. Dalo by se říct, že jde o jakýsi „čínský standard“. Na druhou stranu, většině zákazníků bude pravděpodobně stačit.
V interiéru jsou pak dva 12,3palcové displeje, dřevěné dekorace a kožené čalounění. Současný základ (klimatizace, bezklíčový vstup, panoramatická střecha nebo Wi-Fi) stojí v Číně v přepočtu jen 310 520 korun. A i se vším, co si můžete do auta „naporoučet“, cena nepřesáhne 420 770 korun. To jsou pohádkové ceny, ke kterým se Superb ani nepřibližuje. A i kdybychom je vynásobili dvěma, pořád to bude velmi konkurenceschopné, za tak velký vůz.
Jak to vidíte vy? Myslíte, že evropským výrobcům nastanou „krušné časy“, v porovnání s podobnou čínskou konkurencí? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!