Automobilky, o kterých jste ještě nikdy neslyšeli. Ale pozor, jejich auta budou za chvíli úplně všude

Ještě nedávno zcela neznámé automobilky se v Čechách zanedlouho stanou tak běžnými jako třeba Opel nebo Ford. Přinášíme jejich přehled i s hlavními modely.

i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Buďme k sobě upřímní. Není to tak dávno, kdy si většina z nás pod slovem „TESLA“ vybavila jen elektropřístroje z doby opravdu minulé, jimž se s českým smyslem pro humor říkalo „TEchnicky SLAbší“. A logo Tesly se na nás večer co večer smálo z našich televizních přijímačů. Uteklo 35 let, na bývalou Teslu (alespoň v té konzumní podobě) si již nikdo nevzpomene, zato v červnu si 936 Čechů přišlo pro nový model Tesly do showroomů. Jinými slovy, pro nové auto. A ty další? Pojďme se na ně podívat společně.

MG, stejně jako Král Lví srdce, už v Anglii nejsou, Viktore

Stál jsem před časem s mým kamarádem Viktorem, takto báječným divadelníkem a tvůrcem všemožných historicko-naučno-humorných představení, a jako vždy jsme diskutovali nad auty. Viktor se ne a ne rozhoupat k nákupu auta, a to už jsem mu radil minimálně 100x, procházel 100x německé mobile.de a snažil se jej inspirovat. A stále nic. Až jsme došli k MG. „Nabízím“ Viktorovi některé z těch levných SUV, neurazí, nenadchnou. „MG? To jsou ty britské sporťáky?“

MG opět nezklamalo, jejich nové auto je naprostý hit a přepíše všechny rekordy v poměru cena/výkon

Aha. Ne, Viktore, MG už nemá s Morris Garage nic společného, Britové si nechali „vyfouknout“ rodinné stříbro pod nosem a doteď musí v koutě brečet, jak mohli být tak neskutečně naivní. Mohli a byli. Jen mi ale došlo, že pokud někdo nezná MG, nebude znát BYD, Nio, Dongfeng, Changan, Chery, Vinfast, Ora nebo třeba Omodu. A přitom je celkem pravděpodobné, že je budeme potkávat za chvíli pokud ne na každém rohu, tak ale často ve městech a na silnicích. Pojďme se na ně podívat společně.

BYD

Neboli „Build Your Dream“, jeden z hlavních strůjců čínské nové elektrické vlny. BYD Company je kolosální čínský konglomerát, který vyrábí solární panely, elektrická kola, vysokozdvižné vozíky a mnoho dalšího, přičemž BYD Auto se samozřejmě specializuje na automobily. BYD se stal největším světovým výrobcem elektromobilů v roce 2022 a předstihl Teslu prodejem 641 000 elektromobilů za prvních šest měsíců loňského roku.

Základní údaje automobilky BYD

  • Země původu: Čína
  • Datum založení: 2003
  • Mateřská společnost: BYD Company
  • Významné modely: Atto 3, Dolphin, Seal

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

XPeng

S podobným přístupem jako Nio již XPeng zahájil svou činnost v Norsku, Švédsku, Dánsku a Nizozemsku, kde vedle sedanu P7 EV prodává vlajkovou loď elektrického SUV G9. Se špičkovými asistenčními systémy pro řidiče, uváděnými na trh jako XPiolt, XPeng jasně doufá, že bude následovat náskok Tesly v této oblasti. XPeng G9 také zvládne ultra rychlé nabíjení rychlostí až 300 kW – to je rychlejší, než dokáže dobít Porsche Taycan. A jeho cena 60 000 EUR (zhruba 1,5 milionu) se zdá být vzhledem k nabízeným technologiím konkurenceschopná.

Základní údaje automobilky XPeng

  • Země původu: Čína
  • Datum založení: 2014
  • Mateřská společnost: N/A
  • Pozoruhodné modely: P7, G9

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Nio

Nio staví na svém hlavním patentu: nabízí totiž vyměnitelné baterie. Ty jsou součástí firemního sedanu a kombi ET5, který je již nabízen v Německu, Nizozemsku, Dánsku a Švédsku. Na stanicích pro výměnu baterií Nio je vůz umístěn do vyhrazeného prostoru, kde je přesně umístěn tak, aby jeho vybitou baterii mohli roboti zespodu vyjmout a na její místo umístit plnou. Smělé plány, jistě, ale Nio už má v Číně 1 300 swapových stanic a do konce roku 2021 provedlo přes milion swapů.

Základní údaje automobilky Nio

  • Země původu: Čína
  • Datum založení: 2014
  • Mateřská společnost: N/A
  • Pozoruhodné modely: ET5

Čínský elektromobil dobije baterie na 500 km tak rychle, jako vy natankujete plnou. Toto neumí ani Tesla

Ora

Pokud bychom byli opravdu přísní, Ora bychom do tohoto přehledu nezahrnuli, protože Ora 03 – dříve známá jako Funky Cat – je již ve Velké Británii v prodeji. Tento roztomile vypadající elektromobil nabízí kupujícím na trhu s rodinným elektromobilem něco poněkud jiného než třeba Tesla. Sází hlavně na design interiéru, cílí primárně na ženy a vůbec, snaží se jít svou cestou. Cíl společnosti Ora prodat 5 000 vozů 03 každý rok ukazuje, že je realistický i ambiciózní.

Základní údaje automobilky Ora

  • Země původu: Čína
  • Datum založení: 2018
  • Mateřská společnost: Great Wall Motor
  • Pozoruhodné modely: O3, iQ

Další slibné auto z Číny: Konkurence Dacie se přišla namlsat do Evropy. V palubní desce ji přitom plavou rybičky

Už se začínáte v čínských značkách orientovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články