Čechy zbožňovaná automobilka dostala rozum. Začala vyrábět auta bez zbytečné výbavy, která jen štvala řidiče a zvyšovala cenu

Vpravdě velkolepý úspěch Dacie a její obliba mezi zákazníky nedává spát mnoha automobilkám. A zdá se, že je tady první nástupce: tato značka na to jde stejně jako Dacia.

i Zdroj fotografie: Citroen
                   

Popisovat zas a znovu důvody (pro mnohé stále ještě překvapivého) úspěchu Dacie by na tomto místě připomínalo ono známé nošení sov do Atén. Psali jsme o tom totiž minimálně 10x. Tak jen velmi ve zkratce: Dacie si (velmi chytře, nutno dodat) vybudovala svoji existenci na výrobě vozidel, která sice splňují všechny předpisy (pochopitelně, jinak by se nemohla prodávat, jsme v EU), ale snaží se do nich nemontovat zásadně nic navíc, co by její klienti neocenili. Obrazně i doslova. A zdá se, že má nyní nástupce. Pojďme se na to podívat společně.

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Inspirace Dacií a její uplatnění opět ve Francii

Dacii totiž její výše popsaná filozofie funguje natolik dobře, že je až s podivem, že následovníka – který se navíc otevřeně k inspiraci rumunsko/francouzským výrobcem přiznává – našla až nyní. A je vcelku stylové, že podobně jako mateřská firma Dacie, Renault, pochází z Francie, je z Francie i její „duchovní nástupce“. Což už zřejmě zas takový rébus nebude. Ano, pochopitelně jde o Citroën, spolu s Peugeotem a Talbotem kdysi tvořící trio PSA, nyní coby součást koncernu Stellantis.

iZdroj fotografie: Citroen

Jak totiž v rozhovoru pro britský Autocar uvedl předseda představenstva Citroënu Thierry Koskas, novou platformu „Smart Car“, použitou pro nový C3 (jenž se dostal do užšího výběru na vůz roku „Car of the Year 2025“), by bylo možné využít i pro větší vozy: „To, co jsme udělali u C3, se jednoho dne objeví v segmentu C, u větších aut. I větší rodiny mají zájem o prostor, ale za rozumnou cenu. Je tu možnost vyrábět větší (a levnější) auta a tuto možnost bychom rádi využili.“

Jak by dnes vypadala Škoda, kdyby byla jako Dacia: Přenechali jsme lidově dostupná auta definitivně Rumunům?

Koskas dále uvedl, že platforma Smart Car a modely na ní založené, počínaje novými C3 a ë-C3, byly navrženy podobným způsobem, jakým Dacia navrhuje svá auta: nejprve stanoví náklady a poté každému dílu přidělí rozpočet. Což ve finále vede k tomu, že se vyrobí auto přesně dle daného rozpočtu. Koskas doplňuje: „Když jsme začali s vývojem vozu, každý přesně věděl, kolik může utratit. Každá komponenta měla svůj cíl, a pokud to neuděláte globálně, nebude to fungovat.

Dacia velmi přesně pochopila, jak funguje „value for money“

Jinými slovy: dávejte do aut jen to, co tam nezbytně dávat musíte. To si Dacia uvědomuje velmi přesně, a proto jí vychází rozpočty. Proto je v černých číslech, velmi zisková a proto mají její auta zákazníci rádi. Value for money se tomu také říká, neboli hodnota za peníze. A ta je v případě Dacie excelentní. A klienti souhlasí: vidí, že za svoje peníze dostanou přesně to, co si zaplatili, spíš ještě o kousek navíc. Ale neplatí nic zbytečně. A to je hlavní výhra.

iZdroj fotografie: Dacia

„Když se podíváte na to, co lidé v tomto segmentu očekávají, nemusíte jim nabízet každou technologickou novinku,“ potvrzuje tato slova šéf Citroënu. A tento „omezený přístup“ je něco, co Citroën chce u budoucích modelů uplatňovat, stejně jako Dacia. A stejně jako Dacia věří, že pro taková auta existuje trh. A pokračuje citátem, který bych s dovolením nechal tesat: „Vrátit se k dobře vybavenému, ale stále jednoduchému a základnímu produktu je něco, co považujeme za absolutně nezbytné, protože množství peněz, které mohou lidé investovat do svého auta, neroste tak, jako rostou ceny aut.

Konečně to někoho napadlo. Respektive, s trochou ironie sobě vlastní dodávám: konečně to někomu došlo. A můžeme jen věřit, že se podobný styl a výroba vozů rozšíří nejen po Francii, ale (minimálně) po celé Evropě. Už by možná bylo na čase. Ostatně, jak to vidíte vy? Dávají vám auta, kde není nic zbytečného navíc, a mají proto přijatelnější cenovku, smysl? Koupili byste si Dacii nebo podle její filozofie vyrobené nové Citroëny? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Chtěli byste takový přístup u více automobilek?

Zdroj: Autocar
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články