Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

Známý bouřlivák z TopGearu se nikdy netajil svým názorem na výrobky z Boleslavi. Všechna videa Clarkson+Škoda nyní na jednom místě – právě u nás. Držte si klobouky, bude to jízda.

i Zdroj fotografie: Petr Magera / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

V Británii má Škoda desítky let dlouhou tradici a modely 105/120 byly terčem nejednoho z vtipů. „Proč má Škoda 120 vyhřívané zadní okno? Aby vás nezábly ruce, až jí budete tlačit“. Ani Clarksonovi, jako znalci aut tedy nemohlo uniknout, jakou dlouhou cestu Škodovky ušly, aby se dostaly tam, kde jsou dnes. Přistání vrtulníku na jedoucím Yeti bylo jen z jednou z hříček, v níž „Jezza“ vysekl poklonu Škodě. Čtěte dále, videospeciál „very british Skouda“ je tu.

Tohle video jen tak někdo nepřekoná. Dokonce ani Škoda ne

A nemůžeme začít než opravdu velmi podařeným videem s Yetim z roku 2011. Je to vážně už 11 let? Letí to. A letělo to velmi nízko nad zemí, než to dosedlo na střechu jedoucího Yeti. S „Jezzou“ za volantem. Aneb Robinson 22, legendární minivrtulník pro dva v akci. Když pomineme fakt, že obdobné kousky běžně natáčí kaskadérské firmy (a nikoli moderátoři BBC) je i z dalších záběrů patrné, že Clarkson si Yetiho opravdu oblíbil a měl ho upřímně rád.

A nedivíme se mu. Kompaktní a na délku zcela vyhovující vozítko, stojící přesně na rozhraní kategorií „malé/střední“, s praktickým interiérem, zvýšenou světlou výškou a volitelným pohonem čtyř kol. Ideální. Jeremy Clarkson rozhodně nebyl sám, kdo za tento počin Škodě Auto vyseknul pochvalu. Nicméně kompliment z Top Gearu byl přesně tak bláznivý, jako byl celý pořad. Projíždění hořící stodolou se zmrzlinou v ruce, tetování za jízdy přímo v kabině auta… A honička s Ferrari. Dokonalé.

Yeti mohlo být opravdu tím jediným autem, které budete kdy v životě potřebovat. S roztomilým designem přídě (který facelift zcela pohřbil), kvalitou VW a praktičností, se kterou jako první bodoval Roomster. Škoda ale mezitím přišla na to, že všechna SUV budou začínat od „K“ a končit na „Q“ (koho to proboha napadlo?), a Yetiho tak nahradil poněkud bezpohlavní Karoq. Jehož vzhled ze všeho nejvíc připomíná matematickou rovnici „Kodiaq x 0,7=Karoq“.

A jediné, co jím majitel dává najevo je to, že si zkrátka nekoupil Kodiaq. Škoda. Yetiho jste si přitom kupovali s tím, že je zcela originální a nezaměnitelný jako vy, že ladí s vaším naturelem, vaší povahou, praktičností. Karoq je už jen jedním z řady, levnějším a menším Kodiaqem, nic víc. Vnímá vůbec tohle marketing Škody? A jejich video se stejným vrtulníkem na střeše stojícího Kodiaqu? To je opravdu jen slabý pokus o „remake“. Ostatně posuďte sami.

Fabia RS nebo Mini Cooper – kdo vyhrál?

Další ze ztřeštěných pokusů o testování limitů Škody. Tentokráte RS verze první generace Škody Fabia, motor 1,9 TDI PD 96kW/310 Nm (to jsou solidní čísla i dnes) spojený se šestistupňovou převodovkou. Opravdu specifické „sportovní“ auto. Spíše slušný „nafťák“, chtělo by se dodat. Ale určitě ne hothatch. Nicméně když vidíte výraz v očích Clarksona za volantem Fabie, musí vám být jasné, že se na okruhu proti Mini Cooperu budou dít velké věci. A přesně tak to taky dopadlo.

Nejmenší Škoda v akci, tentokrát dokonce dvakrát. Červená a zelená. Dvě „Skoudy“ Citigo v roli „tenistů“. S obřím tenisákem a Stigem na umpiru, který to vše „rozhodcoval“. Chápeme, země Wimbledonu a All England Clubu, vše velmi britské. Především ale humor a nápady, které byly Top Gearu vlastní a které dokázala BBC přetavit v opravdu vtipná videa. Citigo potkal mimochodem v lecčems podobný osud, jako Yeti – bylo „odejito“ bez náhrady. Skouda.

Historie dávná i nedávná – Škoda Felicia

Při mapování vztahu Clarksona a Škody se ještě vrátíme do historie. Nejen aut, ale i snímání obrazu, neb tohle video vypadá jak z VHS kazety. A to už je neskutečně old school záležitost, Novodobá Felicia už tolik old school není, mnoho jich jezdí dodnes a bez problémů. A i když Jezza na ní nenechal občas ani „nit suchou“, uznal, že je to první Škoda, která už nebyla jenom vtipná, ale i kvalitní. Od někoho, kdo je schopen zkritizovat cokoli včetně Ferrari, to lze brát za kompliment.

Jezzovo pozornosti neušel ani interiér, který byl na míle vzdálený všemu, co kdy v Čechách vzniklo. Ostatně, kdo z nás si nepamatuje ten pocit, kdy jsme poprvé večer zapnuli „palubku“ Felicie a ona se rozsvítila tou nádhernou zelenou a červenou, úplně stejně, jako ve všech moderních autech. Náhle jsme měli pocit, že už jsme opravdu na Západě. Mimochodem, o interiéru Favoritu stejný Jezza prohlásil, že stačí kýchnout, aby se rozpadnul. Co dodat. Škoda.

Kouzelná Škoda 1100 OHC s úzkou sedačkou

A u historických vozidel ještě na chvíli zůstaneme – je tu dechberoucí Škoda 1100 OHC z konce padesátých let, o které jsme psali nedávno. Dokonale zrestaurovaný sportovní automobil se narodil do nešťastné doby plné změn pravidel a nestihnul tak ani ukázat, co v něm dříme. Vynahradil si to ale nyní, s týmem Grand Touru a Clarksonem za volantem. Jen mu byl poněkud těsný, střídmě se stravující Češi poválečné generace byli zkrátka štíhlejší, než blahobytem odkojený moderátor.

Závěrem našeho videospeciálu se obloukem vrátíme k tomu stejnému, s čím jsme začínali – a tedy k Yetimu. A Ferrari. Spolu a na jedné dráze. A i když se jednalo o „starou 348“ nemohl nikdo soudný čekat, že Yeti může jakkoli zabodovat. Opravdu nemůže. Tedy, pokud na dráze nevyhloubíte několik příkopů, které Yeti „přeletí“ a Ferrari musí pomalu objet. V tom okamžiku se pochopitelně mění situace. A protože trocha toho terénu odpovídá více reálnému provozu, byl Yeti pasován za vítěze.

Jeremy má Škodu upřímně rád

A to je opravdu poslední video našeho dnešního „Top Gear Skouda“ speciálu. Jak asi uznáte, Jeremyho vztah ke Škodě je čitelný, a jeho nadšení Yetim dokazuje, že dokáže přesně rozlišit zrno od plev. Malý kompakt byl revolučním a sympatickým kamínkem v portfoliu, dnešní SUV jsou už jen snahou Škody držet krok s „moderními“ trendy. Bez originality, nadšení a odvahy, jaké nabídnuly právě Yeti nebo Škoda 1100 OHC se žel velkých cílů nedá dosáhnout. Škoda.

Myslíte si, že měl Clarkson pravdu, když tolik chválil Yetiho?

Zdroj: TopGear
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články