Pokud jste si všimli, že se vám ztrácí z nádržky chladicí kapalina, může mít vaše vozidlo vážný problém, který byste měli co nejdříve řešit.
Chladicí kapalina zajišťuje plynulou cirkulaci v kanálcích motoru a tím ho chladí. Poruchy chladicího systému mívají často tragické následky pro motor vozidla. Vlivem špatného chlazení může dojít k přehřátí a to může znamenat úplný konec motoru. Je tedy důležité si tuto kapalinu pravidelně kontrolovat a případně dolévat.
Na vině může být prasklá hadice
K této situaci dochází spíše výjimečně, ale o to horší má následky. Pokud vám z ničeho nic praskne hadice, která vede chladicí kapalinu, a vy včas nezareagujete, může to mít fatální následky pro váš motor. Při náhlém vytečení se vám rozsvítí kontrolka hladiny chladicí kapaliny na palubním počítači a je nutné co nejdříve zastavit a prasklou hadici vyměnit.
Častěji se ovšem stává, že dochází k postupnému vytrácení kapaliny z nádržky. V takové situaci je řešení většinou o něco složitější než u předešlého problému, ale dá se u drtivé většiny případů snadno rozpoznat. Nejprve se zkuste podívat pod auto, jestli tam není louže uniklé kapaliny, kterou by mohl způsobit například netěsný spoj, díra v hadici nebo třeba prasklý chladič. Možností je mnoho, ale každá z nich vyžaduje co nejrychlejší řešení.
Poškozené těsnění pod hlavou
Pokud jste při úniku chladicí kapaliny nenašli místo, kudy uniká nebo louži pod autem, hrozí nebezpečí, že se chladivo dostává do motoru a tam se buď míchá s olejem, nebo uniká do spalovacího prostoru. Důležitá je také kontrola spodní strany víčka u nádržky na chladivo. V případě, že se na něm nachází emulze kakaové barvy, znamená to, že jezdíte krátké trasy nebo tu horší možnost, že se dostává chladicí kapalina do motorového oleje. Při druhé možnosti si to můžete jednoduše ověřit. Po nastartování se v nádržce vytvoří bublinky.
Jasným znakem, že se kapalina míchá s olejem je mastný film na hladině kapaliny v nádržce. Znamená to, že těsnění pod hlavou je poškozené a neplní svou funkci. Dalším ukazatelem je světlý kouř vycházející z výfuku automobilu. Znamená to, že se do spalovacího prostoru motoru dostává chladivo, voda se mění na páru a odchází výfukem ven.
Víčko nádržky na chladicí kapalinu špatně těsní
Netěsnící víčko je asi tou nejlepší možnou variantou, proč se z vašeho auta ztrácí chladivo. Na vině může být málo dotažené nebo naprasklé víčko. Jakmile se motor zahřeje, vytvoří se v nádobce určitý tlak, a pokud víčko dokonale neutěsní nádržku, může se chladicí kapalina vlivem tepla odpařovat.