Když natankujete špatné palivo, neznamená to pro automobil konečnou. Abyste vše napravili, je důležité postupovat správně a neudělat zbytečnou chybu.
Znáte to. Přijedete ke stojanu na benzínce, zrovna jste dokončili rozhovor s manželkou, kde vás zaúkolovala nákupem a vy potřebujete natankovat. Ještě jste ani nepřepnuli z módu ukládání nákupu a už berete pistoli do ruky a dáváte plnou. Jenže stojíte na opačné straně, než býváte zvyklí. Pistoli máte nataženou z druhé strany, než máte víčko nádrže a sáhli jste do stejného místa jako obvykle. Na první pistoli z leva. Palivo se čerpá, pistole je nějak nezvykle volná v hrdle nádrže a vy si pomalu uvědomujete, co jste způsobili. Ano, místo nafty jste načerpali benzín. Co teď?
Zachovejte chladnou hlavu, není to konec
Všechny problémy mají své řešení. I tento má své řešení. Nejlepší bude, když okamžitě přestanete tankovat. Dojděte na pokladnu, zaplaťte a běžte zpátky k vozu. Ovšem určitě nestartujte! Můžete zkusit poprosit někoho z obsluhy, jestli by vám pomohl odtlačit auto od stojanu, na parkovací místo a tam začněte jednat. Možností jak postupovat je několik.
Zavolejte svému mechanikovi
Krátkým telefonátem do vašeho servisu nic nezkazíte. V nejhorším případě vám řeknou, že teď nemají kapacitu, aby pro vás někdo dojel a odtáhl vaše auto do servisu. Nicméně se do servisu potřebujete dostat a chcete to co nejdříve. Co dál?
Pomoci může také asistenční služba
Ke každému povinnému ručení je možnost si buď dodatečně sjednat, nebo u některých pojišťoven je to dokonce máte v obsahu nějakého akčního balíčku., asistenční službu pro případ poruchy. Záměna paliva sice porucha není, ale vozidlo jste znehybnili, takže potřebujete odtah. Na asistenci vám řeknou, za jak dlouho pro vás bude schopen někdo dojet. Pak už nezbývá než vyčkat na příjezd odtahové služby a převozu vozidla do servisu. Co ale dělat, když se vám nechce čekat tak dlouho?
Spolehnout se můžete i na známé
Ano, další možností je, že obvoláte své známé a pokusíte se je dostat na čerpací stanici, kde právě stojíte s nepojízdným vozem. Tady je zapotřebí si říci už v úvodu telefonátu, že jeden z vás musí mít tažné lano. Bez toho vám můžou přijet klidně 3 přátelé, ale tlačit nepojízdné auto přes půl města asi nebudou chtít. Nicméně, pokud se vám situace nestala na úplném konci světa, kde jsou 4 stojany a paní s peněženkou místo terminálu, nejspíš bude v příslušenství k zakoupení i tažné lano.
Je třeba mít lano pevnější než je váha vašeho vozu. Pokud tedy máte automobil s váhou třeba 1,8 t, pak lano s nosností 2 t není úplně vhodné, doporučil bych tedy lano, které zvládne 3 t. Vyšší nosnost lana se vám bude hodit i v případě, že vaše vozidlo nikdy nedosáhne hmotnosti, jakou zvládne utáhnout lano. Když totiž zapadnete třeba ve sněhu, tak u vozidla s váhou 1,5 t s lehkostí přetrhnete lano s nosností 2 t.
Dalším kritickým bodem může být stav tažného nebo taženého vozidla. Situace kdy táhnete za sebou nepojízdný vůz a utrhne se tažné oko u jednoho z dotyčných automobilů, není vůbec příjemná. Jednak může zbytek tažného oka odlétnout do skla jednoho z vozů nebo poškodit i úplně jiný vůz, jedoucí okolo vás. Potom, když taková situace nastane například na rušné křižovatce, tak si vysloužíte nejspíš pár poznámek o zdržování provozu, v lepším případě.
Nicméně zpět k problému. Máme lano, tažné vozidlo a obě vozidla jsou v pořádku. Jak tedy postupovat dále? Domluvte si signalizaci mezi sebou. Nezapomeňte, že tažené vozidlo nemá motor v chodu, tedy ani posilovač brzd nefunguje, nemluvě o posilovači řízení. Budete mít tedy delší brzdnou dráhu. Na tento fakt musí myslet hlavně řidič tažného vozu a přizpůsobit tak jízdu těmto podmínkám.
U taženého vozidla mějte klíček v zapalování (abychom mohli zatáčet a nezamykal se nám volant), sviťte obrysovými světly, blikejte dle potřeby změny jízdního pruhu a směru jízdy a za zadní okno umístěte viditelně výstražný trojúhelník. Vzdálenost mezi vozidly by neměla být kratší jak 2,5 m a ne delší jak 6 m (bavíme se stále o tažení pomocí lana). V žádném případě auto nestartujte. Natažením špatného paliva do palivového čerpadla bychom zadělali na velký problém. Vozidlo jsme tedy dopravili do servisu a ten provede náležité úkony pro znovu zprovoznění automobilu.
Co když jsme nastartovali se špatným palivem v nádrži?
Tady nastává problém, za jak dlouhou dobu jsme si uvědomili, že nám motor běží a máme špatné palivo v nádrži. Pokud má motor ještě normální chod, ihned vypněte. Nemusí to být ještě úplně ztracené. Pokud jste zpozorovali nezvyklé chování, taky okamžitě vypněte motor. V nejhorším případě se motor vypne sám a máte drahou opravu před sebou. Každopádně i v tomto případě vás nemine obvolávání pomoci o odtah nepojízdného auta.
Jde opravit svépomocí?
Zde záleží, v jakém bodě se nacházíte. Pokud motor zhasnul sám, tak z největší pravděpodobností opravu sami nezvládnete a budete potřebovat odbornou pomoc. Pokud jste jen natankovali špatné palivo a nestartovali jste, můžete se s někým zkušeným pokusit o vyčerpání paliva z nádrže. Po vyčerpání nádrže nalijte správné palivo a mělo by být vše v pořádku. Použité, špatné, vyčerpané palivo přelijte do nádob, které vám nebude líto nechat ve sběrném dvoru.
Natankovali jste někdy špatné palivo? Jak jste postupovali, nebo byste postupovali, kdyby se vám něco takového stalo?