Při silnějších nebo déletrvajících mrazech se může celkem snadno stát, že u vašeho auta zamrzne ruční brzda. I přes případnou časovou tíseň není násilné rozjíždění opravdu vhodné.
Teploměry nám už několik dní ráno ukazují hodnoty, které mnozí z nás už pomalu zapomněli, jak vlastně vypadají. A podobně jsme zapomněli na situace, které nám takovéto mrazy mohou připravit. Jednou z nich je zamrznutí ruční brzdy. Modelová situace: vaše auto stálo celý týden zabrzděné na svahu. Přijdete k němu, oškrábete skla, očistíte sníh, který na něj napadal. Nastoupíte, nastartujete, povolíte ruční brzdu a chcete se rozjet. Ale ouvej, autu se téměř nechce rozjet, dokonce ani z toho svahu. Zamrzla totiž i ruční brzda. Co teď s tím? Pojďme se na to společně podívat.
Vlhkost v mechanismu brzdy způsobuje patálie
Zamrznutí brzdy je samozřejmě spíše metafora, není to brzda, ani její komponenty, co zamrzají, zamrzá voda a různé nečistoty, které se v systému zachytí na lankách. Poté, co voda zamrzne, představuje mechanickou překážku a může v lepším případě způsobit zdržení, v horším však může i poškodit celý mechanismus ruční brzdy. Co v této situaci dělat a co naopak rozhodně nikoli?
Začneme tím, jak této nepříjemnosti předejít. Ideální je samozřejmě mít auto v garáži, nicméně ne každý si může takový luxus dovolit. Mnozí pak v tom případě doporučují ruční brzdu nepoužívat, nebo aspoň ne v těchto mrazivých dnech. Pokud tedy parkujete venku, jednoduše zařadíte jedničku nebo zpátečku, a necháte zařazenou rychlost, aby „držela“ vaše auto. To však není stoprocentně bezpečný postup, zejména pokud parkujete na svahu (a máte pochopitelně kola vytočené k obrubníku). Můžete jako oporu použít klín, nebo cihlu, které zarazíte pod kola. Ani to však nemusí být vždy stoprocentně bezpečné.
Postupů je několik, citlivý přístup je potřebný u všech
Co tedy dělat, když už situace nastala a sedíme v autě, které se samovolně odmítá rozjet? Na začátek je nejlepší zkusit pomoct přirozenému roztátí tím, že trochu zahřejete auto. Stačí nechat ho nastartované a chvíli čekat. Při zahřátí a postupném tání zmrazků by led mohl povolit i v mechanismu brzdy. Pokud to nepomáhá a nemáte možnost zahřívat delší čas (o ekologii/promrhaném palivu nemluvě), budete třeba přejít k mírně akčnějším řešením. Záměrně píšeme „mírně akčnějším“, protože jakékoli násilí a uspěchanost tady povedou k ještě větším komplikacím, než jsou pouhé zmrazky u brzd.
Jedním z takových „akčních postupů“ je opatrné rozkolébání auta. Funguje nejlépe u manuální převodovky a vyžaduje schopnost citlivé práce se spojkou. Zařadíte jedničku, a velmi jemně, pomalu a opatrně budete upouštět a zase našlapávat spojku. Podstatné také je, kde přesně stojíte a jaké zpětné síly budou na auto působit při povolení plynu a zpětném pohybu, v příkrých svazích je třeba postupovat opravdu opatrně. Pokuste se auto rozkolébat, jakmile uvidíte, že se pomalu zvětšuje délka, kterou vám umožní na jedničku „zhoupnout“, je z větší části vyhráno, Po jisté době by led mohl popraskat a auto by se mělo bez větších problémů rozjet.
Někdy voda zamrzne v lanku brzdy
Další možností je zkusit protáhnout lanka. Jednoduše budete povolovat a opět zatahovat ruční brzdu. Pokud je námraza na lankách a není moc silná, měla by tímto protahováním povolit. Podotýkáme, opět s citem! Ideální by pochopitelně bylo celý mechanismus lanek od ruční brzdy až k brzdový čelistem někde bezpečně prohřát, ale to je v typicky ranních situacích, kdy jde o každou minutu v zásadě nereálné. Kouzlo vyhřívané (nebo alespoň suché a nezamrzající) garáže se zkrátka projeví právě v těchto chvílích.
Výše popsané postupy jsou platné ponejvíce u klasické ruční brzdy, která je spojena s kotouči brzdy lanovodem. Krom tohoto klasického řešení se však vyskytují i elektronické ruční brzdy, které se ovládají stiskem tlačítka (pootočením voliče). A k přenosu / zabrzdění auto dojde prostřednictvím servomotorů. V tomto případě nemá tedy smysl zkoušet donekonečna naprázdno „cvakat“, nemůžeme totiž ovlivnit citlivost tahu, naopak můžeme poškodit právě toto servozařízení u brzdy.
Určitě se vyvarujte násilí, vyplatí se to
Ať už se pokusíte o jakýkoli z výše popsaných způsobů, může se stát, že se to zkrátka nepodaří. Pokud je auto promrzlé, venku je -12 stupňů a objem zmrzlé vody/vlhkosti nebyl zanedbatelný, je celkem pravděpodobné, že to bude vyžadovat více tepla, času i rozhýbání, než máte momentálně k dispozici. Za žádnou cenu však neztrácejte nervy a nerozjíždějte se násilím. Budete tím ničit dva komponenty najednou: brzdy, jejichž obložení budete obrušovat a spojku, kterou budete protáčet na místě. Zachovejte klid a řešte situaci racionálně, je to jen led, nestojí za to si kvůli němu ničit auto.