Přehřívání motoru je nutné okamžitě řešit, abyste předešli většímu problému. Některými kroky pro jeho zchlazení ho můžete definitivně uvařit.
Je obecně známo, že problémů s přehříváním motoru výrazně ubylo při přechodu ze vzduchem chlazených agregátů na ty vodou chlazené. O to větší problémy pak ale tento jev může způsobit. Jak tedy postupovat, pokud se srdce vašeho miláčka začne vařit? Moderní motory bývají v dnešní době opatřeny i nejrůznějšími doplňky, které mají za úkol udržet teplotu v optimálním rozmezí. Pokud vám tedy ručička teploty vystřelí směrem vzhůru, rozhodně je nutné vaše auto zkontrolovat.
Důležité je ulevit motoru od zátěže a tepla
Pokud se dostanete do problému s přehříváním, vaše první myšlenka zřejmě bude směřovat k zastavení vozidla a vypnutí motoru. Určitě je vhodné vozidlo na nějakém bezpečném místě zastavit, dále můžete zvýšit teplotu i proudění na větrácích. Výměník topení je totiž sám o sobě chladičem, který může motoru ulevit od nadměrného tepla jeho přesměrováním do kabiny cestujících.
Pokud z výdechů fouká teplý vzduch, znamená to, že je v oběhu voda a teplo uniká pryč. Po zastavení a zapnutí topení je nadále potřeba zjistit hladinu chladící kapaliny v nádržce a zkontrolovat, jestli nám voda neuniká pod automobil. Také je potřeba zjistit, jestli se odněkud z motorového prostoru valí pára.
Motor zchladl sám od sebe
Zjistili jste, že teplota motoru klesá, máte zapnuté topení, plnou nádržku s kapalinou a nikde vám neuchází pára ani voda. V tomto případě necháme auto nastartované. Chladící kapalina pak může proudit a nadále ochlazovat motor. Měli byste být schopni pozorovat snižování teploty.
Nadále je třeba zjistit, co mohlo způsobit zvýšení teploty, neboť všechny dílčí části fungují. Příčin může být několik, ale mezi ty hlavní řadíme nadměrné zatížení (např. při tažení nadměrného nákladu), popojíždění v koloně, nebo poškozený větrák chladiče. Existuje také možnost znečištěného prostoru kolem sání a chladiče, což zapříčiní nedostatečný přístup vzduchu k motoru a jeho přehřívání.
Motor zůstává přehřátý
Pokud stojíte u krajnice se zapnutým motorem a teplota neklesá, okamžitě ho zhasněte. Systémem totiž zřejmě neproudí žádná chladící kapalina. Zvyšující teplota totiž může poškodit mechanické části agregátu. Příčinou může být prázdná nádobka na chladící kapalinu. V tomto případě pozor! Pokud budete chtít kapalinu doplnit, ujistěte se, že motor zchladl, ať se nespálíte parou, která po otevření víčka vyletí ven.
Voda může unikat např. prasklou hadičkou, nebo prasklou nádržkou. Problémem ale může být také miniaturní únik, kterého si jen těžce všimnete. Dalším problémem může být únik kapaliny do motoru, který lze identifikovat bílým dýmem unikajícím z výfuku. Stejně tak může být na vině i poškozená vodní pumpa nebo špatná schopnost motoru promazávat se olejem.
Vždy je lepší mít se na pozoru
Chlazení motoru je komplexní operace a jeho špatnou funkci může zapříčinit mnoho faktorů. Na některé můžete snadno přijít sami a některé vám mohou způsobit velké problémy. Pokud tedy na problém nedokážete přijít sami, jistotou bude vždy zavolat si na pomoc zkušeného odborníka.
Jak byste vy na cestě řešili přehřátý motor?