Co je aquaplaning a jak se při něm zachovat, aby nedošlo k nehodě

                   

Aquaplaning je nepříjemný průvodní jev podzimních deštivých dní. Jedná se o krátkodobý skluz kol rychle jedoucího vozidla na mokré vozovce. Pneumatika při něm ztrácí přilnavost, protože mezi ní a silnicí je příliš mnoho vody. Do aquaplaningu se obvykle dostává jen jedno či dvě kola.

Navzdory obecnému přesvědčení není aquaplaning synonymum pro slovo smyk.

Nešťastná kombinace faktorů

Aby k aquaplaningu mohlo dojít, musí nastat ta správná, nebo spíše ta nesprávná kombinace dvou faktorů. Rychlost vozidla by se měla pohybovat v rozmezí 70-100 km/h. Na silnici pak musí být souvislá vrstva vody. Aquaplaningu nahrávají takzvané vyjeté koleje. Pokud je vozovka takto poškozena, drží se na ní voda a k aquaplaningu dochází častěji. Vyjeté koleje se pak často objevují na silnicích první třídy, které i za deště umožňují rychlejší jízdu.

Aquaplaning všech čtyř kol

Kromě vyjetých kolejí nejčastěji k aquaplaningu dochází při jízdě přes kaluž. Ty na silnicích obvykle naštěstí nebývají tak velké, aby se do aquaplaningu dostala všechna čtyři kola zároveň. V takovém případě je vůz prakticky neovladatelný a pohybuje se jen setrvačností. To je ale také velké štěstí, tedy pokud před vámi není zatáčka. Auto při aquaplaningu nemění směr, pohybuje se stále rovně a pomalu zpomaluje.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jak si s ním poradit

Pokud vás aquaplaning potká při jízdě rovně, sundejte nohu z plynu a podřaďte. Volant držte stále rovně, rozhodně se nesnažte zatáčet nebo z aquaplaningu nějak vyjet. Auto postupně samo zpomalí a díky podřazení bude brzdit také motorem. Během vteřinky nebo dvou byste měli být z nejhoršího venku.

Příčný aquaplaning je o poznání nebezpečnější. Naštěstí je také vzácnější. Dostanete se do něj při zatáčení nebo změně jízdního pruhu. V takovém případě vám nezbývá, než se pokusit se smykem „bojovat“. Měli byste se pokusit co nejvíce snížit rychlost vozu, zejména pokud máte vůz vybavený ESP.

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články