Při rychlosti 50 km/h váží lidská hlava 400 kg. Nesprávně nastavená opěrka hlavy vám může zlámat krční obratle. Také nezajištěný nákup může zabíjet.
V okamžiku nehody při rychlosti 50 km/h se lidské tělo vymrští ze sedadla se silou 2,5 tuny. To odpovídá hmotnosti dvou osobních aut. Při kolizi při rychlosti 64 km/h dochází k přetížení více než třicetinásobku gravitačního zrychlení.
Během nehody při povolené rychlosti ve městě se naše tělo stává vražednou zbraní. Ale můžete se tomu vyhnout. Zapnuté pásy o 65 procent snižují pravděpodobnost, že při nehodě zemřete.
Kufr jako ochrana
V loňském roce zemřelo na českých silnicích 570 lidí. Příčinou nehod byla nejčastěji nepřiměřená rychlost. A důvody úmrtí? Poranění páteře, poranění hlavy, vnitřní poranění. Bohužel není známo, v kolika případech bylo smrtelné zranění způsobeno nezajištěnými zavazadly nebo lahvemi na vodu či dokonce chytrými telefony. Protože i ty mohou zabíjet. Láhev o objemu 1,5 litru začne během nárazu vážit 60 kg. Lehký deštník – 13 kg. Smartphone – 10 kg.
Mohlo by vás zajímat: Proč byste si nikdy za jízdy neměli pokládat nohy na palubní desku auta
Nezajištěné předměty nebo cestující bez zapnutých pásů mohou způsobit zranění nejen při nehodě, ale i při prudkém brzdění.
Pásy zachraňují život
Během cesty bychom se měli postarat o to, aby každý cestující a každá věc v autě měla své místo. Cestující by měli být zajištěni pásy a přepravované věci uspořádány na místech, která jim brání v pohybu. Měli bychom pro to použít kufr a vzpomenout si na jeho správné uspořádání. Malé předměty jsou nejlépe umístěny v odkládací schránce. Místo toho, abychom si vezli láhev vody na sedadle, dejte ji na místo připravené výrobcem auta. Mnoho vozidel již má tvarované držáky na nápoje, výrobci se také starají o úložné prostory pro menší předměty, brýle nebo telefon.
I pes by měl být připoutaný
V žádném případě nesmíme v autě přepravovat zvířata bez zajištění. Pes, který sedí volně na zadním sedadle při prudkém brzdění z 50 km/h, letí na řidiče a spolujezdce se silou rovnající se 40násobku jeho hmotnosti. To znamená smrtelné nebezpečí nejen pro něj, ale i pro ostatní v autě.
Většina nehod se stává na krátkých trasách – tam, kde se cítíme nejbezpečnější a nevnímáme rizika. Předpokládejme, co se stane v autě v případě náhlého brzdění nebo dokonce převrácení. Jednejte s předvídavostí. A zapněte si bezpečnostní pás. Testy prováděné v laboratoři v Gellinge u Stockholmu, jedné z největších ve Švédsku, kde se provádí výzkum bezpečnosti jízdy, ukázaly, že – pokud nezapneme pásy – můžeme zemřít při kolizi již v rychlosti 27 km/h.