Co se stane, když omylem zařadíte R na automatické převodovce během jízdy

Ke změně rychlostních stupňů by mělo docházet v ten správný moment, což v některých autech zajišťuje automatická převodovka. Ale co když zařadíte zpátečku během jízdy.

Automatická převodovka - zařazení R i Zdroj fotografie: Pixabay.com
                   

Převodovka je sama o sobě velmi složitý mechanismus, a u té automatické to platí dvojnásob. Mnoho řidičů se přitom při jejím používání dopouští chyb, kterými ji zbytečně ničí, a v extrémních případech odejde dříve, než s autem najedou 100 tisíc km. A co se stane, když například v rychlosti 80 km/h zařadíte zpátečku? Odpověď zkušeného automechanika může překvapit.

K poškození automatické převodovky dojít nemusí

Je zřejmé, že vozidla s automatickou převodovkou jsou na řízení o něco jednodušší, ačkoliv řada řidičů nedá na manuál dopustit. Ale někomu může naopak vyhovovat, že celou dobu jen drží volant, automaticky šlape na pedály a věnuje se dění kolem sebe. Přesto se ovšem může stát, že nevědomky zařadí zpátečku během jízdy, i když to autu neudělá zrovna dobře, ve skutečnosti se u moderních strojů nemusí stát vůbec nic.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

Systémy instalované do dnešních automobilů jsou prakticky skrz naskrz napěchované elektronikou, kdy vše ovládá centrální jednotka ve spolupráci s podpůrnými systémy a senzory. A s tím se pojí i jisté ochranné funkce, aby nedošlo k poškození komponentů hned při první chybě. Už samotné polohy jsou přitom konstrukčně odlišeny rovnou z výroby po mnoho desetiletí, a to právě kvůli nežádoucím změnám řazení.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

A i když se samotný mechanismus výrazně nezměnil, tím zásadním rozdílem je právě elektronika. V momentě, kdy řidič změní rychlost z D (Drive / Jízda) na R (Reverse / Zpátečka), nestane se vlastně vůbec nic – a to až do doby, dokud nesnížíte rychlost na požadovanou úroveň. Převodovka jednoduše odpoví na požadavek (byť nechtěný) zařazení zpátečky během jízdy: „Vím, že chceš couvat, ale zatím ti to nedovolím, protože není ten správný čas.“

Správně by se měla zpátečka řadit až po úplném zastavení, ale některé mechanismy ji odblokují už při rychlosti kolem 10 km/h. U starších modelů používali výrobci hydraulických zábran, dnešní doba však umožňuje neštěstí předejít, případně minimalizovat následky.

Zdroj: zurnal24
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články