Ruční brzdu používáme dennodenně při parkování. Její původní účel je prostý – má zabránit samovolnému rozjetí vozu, který je zaparkovaný ve svahu. Brání také tomu, aby vaše zaparkované auto parta šprýmařů neodtlačila za roh nebo do úplně jiné ulice. Ale určitě víte, že přestože je ruční brzda v zaparkovaném autě spolehlivá, se zataženou ruční brzdou se stejně rozjedete.
To nahrává otázce, co by se stalo, kdyby se někdo pokusil brzdit při jízdě ruční brzdou? Například proto, že mu selžou klasické brzdy.
Trocha mechaniky
Ruční brzda v dnešních moderních autech ovládá prostřednictvím soustavy lanek brzdové destičky zadních kol. Ve výjimečných případech může být napojena také na brzdové destičky předních kol, nebývá to však příliš časté. Díky tomu zatažená ruční brzda zajistí, aby se auto nemohlo samo od sebe rozjet, pokud je zaparkováno v kopci se sklonem menším než 23 %. Tedy v praxi na všech běžných silnicích a ulicích.
Proč se s ruční brzdou rozjedete?
Auta už dnes nejsou čistě mechanická, ba naopak. Elektronika v nich hraje stále důležitější roli a technologickému pokroku se nevyhnula ani ruční brzda. Pokud auto nastartujete, zařadíte rychlost a začnete přidávat plyn, sevření brzdných destiček se pro pohyb vpřed samo od sebe uvolní, aby se brzdy ani jiné součástky nepoškodily. Tak je alespoň naprogramována většina automobilů, i když na trhu samozřejmě najdete výjimky, především vozy čínské a indické výroby.
Ruční brzda za jízdy
Brzdit ruční brzdou rozjetý automobil lze. Není to zdaleka tak efektivní jako klasické brždění, a navíc reálně hrozí, že nenávratně poškodíte mechanismus ruční brzdy, takže budete muset navštívit autoservis, v krizových momentech však může jít o rozumné řešení, budete-li zároveň brzdit motorem díky podřazování. Mějte ovšem na paměti, že brzdná dráha ruční je mnohanásobně delší než obvyklá brzdná dráha.