Mnozí milovníci cestování jistě váhají, jaký automobil si zvolit, když chtějí na svých cestách jezdit s SUV/Off-road s V8. Je z čeho vybírat.
Mnohé jistě zajímá, jaké jsou možnosti cestování, když nechceme být závislí na ubytovacích zařízeních. Co vlastně chceme v takové situaci? Jedno je jisté – chceme cestovat v pohodlí a luxusu, jako máme doma.
Co lze očekávat?
Nemůžeme čekat, že v autě bude sprcha a toaleta ani bazén, ale bude se v něm velmi příjemně cestovat na dlouhé trasy, nebude obtěžovat hlukem a projede prakticky vše, na co si ukážete. Tento výběr nás odkáže na luxusní SUV a Off-road. Po čem se tedy podívat, když chceme luxus, výbavu, terénní schopnosti, možnost přespání v autě a ještě si jako bonus možnost pořídit stodolu na kolech s V8? Podíváme se na cenově dostupné verze, tedy v případě Touaregu na 1. generaci, Range Rover na 2. a 3. generaci a Land Cruiser ve verzi 100.
Land Rover Range Rover P38 1994–2002
Druhá generace s označením P38, se objevila v roce 1994. Generace s označením P38 byla začátku úplně jiná než předchozí model, který se ještě dva roky prodával souběžně, ale s přívlastkem Classic. P38 nabízela ve své době spousty vychytávek, navigací počínaje, koženým čalouněním s elektrickým snad vším myslitelným v roce 1994 až po vzduchový podvozek, který měl 4 režimy nastavení. Auto bylo standardně vybaveno stálým pohonem 4×4, posilovačem řízení, minimálně jedním airbagem, ABS a TC.
Nejvyšší výbavy se pyšnily dřevěným obložením celého středového tunelu, koženým potahem na dveřních výplních, střešním oknem a tempomatem. Dále také centrálním zamykáním na dálkové ovládání, elektricky ovládanými a vyhřívanými sedačkami, čtyřmi airbagy, integrovanou anténou, za příplatek VHS přehrávač v hlavových opěrkách pro zadní cestující atd.
Samozřejmě jste si jej mohli pořídit s plnotučným V8 pod kapotou (v nabídce i 2,5 l řadový šestiválec diesel). Ten měl objem 4,0 (140 kW) nebo 4,6 l (160 kW) a do roku 1999 byl vybaven méně spolehlivou elektroinstalací (GEMS). V roce 1999 prošel Range omlazením, které spočívalo mimo jiné i v lepší (Bosch) elektroinstalaci v motoru.
Jak to však bývá, všechno dobré je vykoupené i něčím zlým. V8 byly náchylné na zacházení a nejednou se stalo, že jim praskl blok motoru. Vzduchové pérování bez údržby taky nezůstalo dlouho. I přes svoji jednoduchost, bylo třeba údržbě pérování věnovat jistou pozornost. Dnes po více jak 20 letech provozu, je řada vozů přestavěná na klasické pružiny.
Proč si jej tedy koupit? Jednoduše proto, že je to prostě auto, které jasně ukáže, že teď jsem králem já. Sedíte krásně vysoko, když vše funguje, tak máte nezapomenutelnou jízdu, a vejde se do něj opravdu hodně věcí. Stojí na tuhých nápravách a žebřinovém rámu. Dva lidé se v autě bez problému vyspí, zvuk V8 je parádní a vyjede prakticky vše, na co si ukážete. Je třeba se smířit s vyššími servisními náklady.
Land Rover Range Rover L322 2002–2012
Verze L322 se už plně vyvíjela pod taktovkou BMW. Byla napěchována výbavou až po strop. Mohli jste jej mít s naftovým 3,0 l V6 (později i motory na naftu s V8), ale také s V8 o 4,4 l s 210 kW. Později byl přidán kompresor a snížen objem na 4,2 l (294 kW), aby jej potom navýšili na 5,0 l (375 kW). L322 prošla několikrát různými úpravami a dílčími vylepšeními.
Udržela se ve výrobě dlouhých 10 let, což je slušná doba i na dnešní poměry. Bohužel auto bylo těžké (2,5 t) a trpělo na problémy jak s elektroinstalací, tak na podvozkové komponenty (dostalo nezávislé zavěšení oproti předchůdci). Problém je stále servisní náročnost a občas zapotřebí odtah do servisu. Pozor na přestavby na LPG, pro V8 4,2 l s kompresorem to bývala konečná.
Proč si jej koupit? Můžete mít V8 i s naftou, ale první větší údržba naftového V8 dá peněžence zabrat. Raději vzít benzín. Na trhu jdou najít kusy s opravdu pestrou individuální výbavou, odhlučnění a jízda je ještě o úroveň výš než u předchozí generace a v terénu se neztratí.
Toyota Land Cruiser 100 1997–2007
Land Cruiser byl postaven na žebřinovém rámu a má pověst auta, které si majitelé nechávají nejdéle. Mimo jiné i kvůli spolehlivosti. Land Cruiser byl k dispozici jak s řadovým šestiválcem 4,2 na naftu, tak s atmosférickým 4,7 l V8 na benzín se 173 kW. Výhodou je obrovský přepravní prostor, možnost táhnout až 3,5 t (stejně jako Range Rover).
Stálý pohon 4×4 s redukcí, uzávěrkou mezinápravového a zadního diferenciálu jsou standardem. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena ojetin, mají za sebou najeto mnohdy i 400 000 km a servisní náročnost taky nebude za hubičku. Na oplátku za servisní péči se odvděčí pracovitostí.
Proč si jej koupit? Neztrácí tolik na hodnotě, pokud 4,7 l V8 nemá LPG, je odolný a jednoduchý na údržbu. Není tak okázalá jako Range Rover, zastane kus práce a nemáte špatný pocit z toho, že ji umažete. Podvozek vydrží hodně a přespat v něm zvládnou i tři lidé.
Volkswagen Touareg 1. generace 2002–2010
VW nemá na rozdíl od výše zmíněných vozů žebřinový rám. Všechny kola jsou nezávisle zavěšena a má stálý pohon 4×4 s možností redukční převodovky (stejně jako výše zmíněné vozy). Bylo možno jej vybavit vzduchovým podvozkem i uzávěrkou zadního diferenciálu. Výbava mohla obsahovat prakticky vše myslitelné. Od kožených elektricky nastavitelných, vyhřívaných sedaček, přes navigaci, tempomat, nezávislé topení, atd. S V8 se nabízel jen o objemu 4,2 l a 228 kW. Zajímavostí byla nabídka s W12.
Proč si jej pořídit? Ceny jsou na minimu, opravit jej umí více lidí než Land rover, jistá nenápadnost, protože je okoukaný, slušný přepravní prostor, vzduchový podvozek a bohatá výbava. Obdobně jako Touareg je na tom i Porsche Cayenne a Audi Q7. Audi však nemělo nikdy redukční převodovku ani uzávěrky diferenciálů v nabídce.
Které auto se vám zamlouvá nejvíce?