Rozdíl mezi vyšším a nižším oktanovým číslem nemusí být na první pohled znát. Ve skutečnosti však hraje důležitou roli.
Každý řidič by chtěl do svého vozu tankovat jenom to nejkvalitnější palivo. Je to jedna z hlavních podmínek, které je třeba dodržovat pro správnou funkci celého složitého systému automobilu. Pojem oktanové číslo se řeší právě v této souvislosti. Většina lidí si tento název spojuje s kvalitou používaného automobilového benzínu.
Co znamená oktanové číslo?
Pojem oktanové číslo se objevil už v roce 1927, kdy byl nejpoužívanější benzín maximálně s 60 nebo 70 oktany. Toto číslo je veličina, které vyjadřuje odolnost paliva (ve směsi se vzduchem) proti samozápalu při kompresi v motoru.
Jedná se o jev, kdy se před přeskočením jiskry směs samovolně vznítí a dojde k nekontrolované explozi (detonaci). Poté se náhle uvolní velké množství tepla a rychlost spalování se rapidně zvýší. Následně dochází k velkému lokálnímu ohřevu válců, pístů a ventilů, což může způsobit jejich trvalé poškození. Čím vyšší je kompresní poměr motoru, tím vyšší musí být oktanové číslo požadovaného paliva.
Kvalita paliva v závislosti na oktanovém čísle
Obecně platí, že benzín s oktanovým číslem 100 je velmi odolný proti detonaci (samovznícení). Tuto odolnost způsobuje struktura uhlíku s relativně malým počtem volných atomů vodíku. Naproti tomu kdyby měl benzín oktanové číslo 0, byl by velmi náchylný na samovznícení kvůli dlouhé struktuře s mnoha volnými atomy vodíku. Z toho lze vyvodit jednoduchý závěr, a sice že čím vyšší oktanové číslo, tím kvalitnější palivo.
Oktanové číslo bývá obvykle označeno třemi písmeny RON, což je zkratka pro Research Octane Number (výzkumné oktanové číslo). Stanovuje se pro každý motor zvlášť v závislosti na jeho kompresi. Toto číslo nemá nic společného s čistotou benzínu, jak se někdo mylně domnívá.
Může mít oktanové číslo vliv na výkon motoru?
Odpověď je jednoduchá – ano. Všechny moderní zážehové motory jsou vybaveny snímačem klepání, který při detekci detonačního spalování pomocí řídicí elektroniky zmenší úhel zapalování a v případě potřeby také množství paliva dodávaného do motoru. V praxi to znamená, že pokud nalijete benzín s oktanovým číslem 98 nebo 100, do automobilu, který pro který je určen 95oktanový benzín, zvýší se úhel předzápalu a o několik procent i výkon motoru.
Na druhou stranu pokud do sportovního vozu, který má motor s vysokou kompresí, a vyžaduje benzín s vyšším oktanovým číslem, nalijete palivo s nižším číslem, řídicí elektronika sníží úhel zapalování a navíc i klesne výkon motoru.