Sešlápnutím brzdy dochází ke tření mezi dvěma hrubými povrchy destiček a jemnými kotouči.
Tření vyvolává vibrace, které se následně rozšiřují do celého brzdného systému a dále do dalších dílů podvozku. V určité chvíli vlnění dochází k pískání.
Proč vzniká pískání brzd
Pískání úzce souvisí s velikostí brzdného účinku. Zde platí rovnice, že čím větší je brzdný účinek, tím se více objevuje nepříjemný zvuk. Hlasitý pískot se objevuje u většiny sportovních vozů, u Ferrari k němu dochází zcela běžně. Vyšší koeficient tření navyšuje brzdný účinek, proto čím větší koeficient sešlápnutím brzdového pedálu od svého auta vyžadujete, tím docílíte většího brzdného výkonu a s ním vzniká i vyšší náchylnost na pískání. Neexistuje proto odpověď, které vozy jsou na nepříjemný zvuk náchylnější. Aspektů, proč brzdy pískají, je hned několik.
S pískáním brzd bojují všichni výrobci
Výrobci brzdových systémů musí pro běžné silniční použití zkombinovat výkonnost brzd spolu s dlouhou životností a tichým provozem, který podstupuje homologaci. S pískáním se podotýkají všichni výrobci. Nejvíce při jeho vzniku záleží na průměru brzdových kotoučů a jednotlivých typech brzdových destiček.
Za pískáním může stát i špatný stav brzd
Pokud šlapete na brzdu jen zlehka nebo dobrzďujete soustavným brzděním a od kol se vám linou nepříjemné zvuky, může za nimi stát také opotřebení jednotlivých dílů brzdného systému. Kromě pravidelné výměny brzdových destiček by se v servisu měli zaměřovat i na celý brzdový systém a oblast brzdového třmenu.
Zanesení hrubými nečistotami
Pokud jste prošli zátěžovým testem brzdového systému a stále se objevuje nepříjemný pískot, pak může být další příčinou zanesení brzdového systému prachem a dalšími nečistotami. V odborném servisu vám brzdy vyčistí (prach se může dostat i mezi kovové části brzdy a ty se při brzdění chvějí, vytvářejí vibrace a díky nim brzdy pískají) a následně by pískání mělo utichnout.