Hned na úvod si zmiňme, že po levé straně se nejezdí pouze ve Velké Británii, ale cca v 70 dalších zemích. Pravda, většina z nich kdysi patřila pod vliv kolonizátorské Anglie. Zajímavé ovšem je, že i u nás se ještě před druhou světovou válkou jezdilo nalevo – naši dědečkové a babičky by mohly potvrdit. Ale co se stalo, že jsme nakonec i my museli změnit zaběhlé standardy a přeorientovat jízdu na pravou stranu?
Důvod jízdy po levé straně jsou staré stovky let
Zřejmě neexistuje opravdu podložené tvrzení, proč se dříve jezdilo po levé straně – nejvěrohodněji každopádně zní teorie z dob minulých. Muži, kteří nosili při pase meč, chodili záměrně vlevo, aby svou zbraní nezranili kolemjdoucí. Dalším důvodem byla připravenost k boji, kdy drtivá většina bojovníků držela meč v pravé ruce, a logicky jej tedy tasili od levého boku, aby mohli rychleji namířit meč na nepřítele.
Zvyklost se přenesla i do jezdectví, kde meč při levém boku překážel během nasedání na koně zprava, a proto se v drtivé většině případů vyhupovalo zleva. Házet navíc přes hřbet koně pravou nohu bylo celkově obtížnější. Ze stejného důvodu se jezdilo po levé straně také ve vzdáleném Japonsku, kde se jezdí nalevo dodnes.
Ze stejného důvodu jezdili po levé straně i vozkové (kočáry existovali už v roce 1 900 před naším letopočtem), kteří potřebovali „mrskat“ bičem tak, aby nezranili nikoli vedle sebe nebo za sebou. Seděli proto co nejvíce vpravo, díky čemuž měli také nejlepší výhled do silnice a na protijedoucí.
Přechod na „pravostranný“ provoz je zahalen nejasností
Pro jízdu vlevo existovalo očividně mnoho pádných důvodů, a všem situace vyhovovala. Přesto dnes jezdí většina světa vpravo – nejuznávanější teorií je Napoleon Bonaparte, který vedl svou armádu napříč Evropou po pravé straně. Pravidlo postupně prosazoval všude, kudy procházel, a v následujících staletích jezdily i všechny francouzské kolonie vpravo, zatímco území Britské koruny vlevo. Také U.S.A. mělo dříve levostranný provoz, od něhož upustilo 4. července 1776 po vyhlášení nezávislosti.
Po levé straně se u nás jezdilo ještě před 80 lety
Teorií a domněnek existuje mnoho, ale ty nejpravděpodobnější jsme si ji představili. Ovšem málokdo ví, že se u nás jezdilo po druhé straně ještě před druhou světovou válkou. Už o několik let dříve bylo sice plánováno, že se přejde na jízdu po pravé straně, což ale zejména komplikovaná praská síť tramvají neumožňovala provést ze dne na den. Neustálé odklady ukončil Protektorát Čechy a Morava, s nímž přišlo i sjednocení jízdy na pravou stranu.
Po přebudování zastávek, vozů i husté dopravní sítě, začala 17. března 1939 platit jízda po pravé straně. Samo sebou, že byla řada řidičů zpočátku zmatených, a jenom v Praze došlo první den k 26 nehodám, protože nebyli na jízdu po pravé straně zvyklí řidiči ani chodci. Zmatení však netrvalo dlouho, ačkoliv podle odborníků byla předchozí pravidla lepší a bezpečnější, neboť člověk lépe reaguje pravou rukou (je-li pravák jako většina), kterou mohl nechat na volantu.