Crossovery Citroen vždy uměl. Zkombinovat odolnou techniku s francouzským šarmem se jeví jako záruka úspěchu. A za tuto cenu by to konkurence pomalu měla zabalit.
Není to tak dávno, co jsme tu měli přímého konkurenta dnes představovaného C3 Aircross od Citroenu. A aby to bylo stylové, konkurence byla od Renaultu. Oni se zřejmě ve Francii domluvili na tom, že ukážou světu, jak dobře umí vyrobit auta – a jak levně je umí prodat. To je nepochybně chvályhodný počin, chtělo by se dodat. Skvělé, do detailu dotažené crossovery jako by z oka vypadly všem těm reklamám, které se na nás denně valí. A za ceny, kterým nelze odolat. Pojďme se na to podívat.
Stejný produkt za výrazně jiné ceny
Je ale slušnost, když se řekne A, dodat i B. Nás však nenechává v klidu to, za jak malé peníze jde vyrobit vysoce konkurenceschopný produkt, a evidentně na tom ještě neprodělat. Citroen a ani jakýkoli jiný výrobce nejsou sociální ústavy, nikdo to nedělá proto, aby na finálním „kšeftu“ prodělal. Evidentně to tedy jde. Co z toho plyne? Buďto nás tady v Evropě někdo nemístně „holí“, a to tak, že velmi, nebo se v jiných částech světa zkrátka dohodli, že to prodají levněji.
Protože výrobky jsou to jedny a ty samé, a i když rozumíme tomu, že i třeba iPhone nestojí stejně u nás jako v Německu nebo v Austrálii, pořád jsme v zásadě v podobných mantinelech. V tomto případě jsme ale od jakýchkoli mantinelů velmi citelně vzdálili. C3 Aircross stojí u nás, dle aktuálního ceníku „od 529 900 Kč“. A C3 Aircross, který vidíte na našich fotografiích, stojí v přepočtu od 250 000 Kč. To je méně než polovina. A navíc, jsme ve stovkách tisíc korun, je to spousta peněz.
Dotuje snad Evropa svými cenami zbytek světa?
Jak je tedy možné, že pro indický (a jihoamerický, abychom byli přesní) trh dokáže Citroen vyrobit aktuální C3 Aircross za tak směšné peníze (a ještě na tom evidentně vydělat), a pro evropský trh jej prodávat za více než dvakrát tolik? Dotujeme snad v Evropě jiné trhy? Nebo je tady tak drahá pracovní síla (a úlitby v emisích pro Evropskou unii), že nejsme schopni stejné auto prodat za podobné peníze? Nebo jsme generátorem eurobankovek pro Citroen (a nejen pro něj, pochopitelně), protože se zkrátka necháme – a neozveme se?
Citroen C3 Aircross na fotografiích má stejný motor 1,2 Puretech (v nepřeplňované i přeplňované verzi), jako ten nabízený u nás, má 10“ LCD s multimédii a stejně tak LCD přístrojový štít, a i když třeba není jeho interiérový design výkřikem poslední módy, vadilo by to někomu? Za kupříkladu 300 tisíc korun, kdybychom k té ceně „od“ něco přidali? Troufnu si tvrdit, že nikoli. A je dost možné, že v krizi, kterou nyní celý automotive zažívá by podobný přístup byl řešením.
Dokážeme vyrobit levně pro Indii nebo Jižní Ameriku? Tak to zkusme prodávat i v Evropě. Dacia taky žije z prodeje aut v podobné cenové hladině, a žije skvěle. Chcete jeden příklad za všechny, že to jde? VW Taigo. Původně pouze pro Jižní Ameriku. Dnes k dostání u jakéhokoli prodejce VW v Evropě. A to jen proto, že na něj byly v Evropě skvělé reakce. A VW, ucítivši peníz, nezaváhal. Že na něj pak nasadil cenovku, aby si zalepil díry v pokladně, je věc druhá. Proč ale váhá Citroen, když má šanci prodávat C3 Aircross jako teplé žemle na krámu?