Nový crossover má skvostný interiér, úsporný motor a je k mání od 250 tisíc. Prodává se jako teplé žemle na krámu

Crossovery Citroen vždy uměl. Zkombinovat odolnou techniku s francouzským šarmem se jeví jako záruka úspěchu. A za tuto cenu by to konkurence pomalu měla zabalit.

i Zdroj fotografie: Citroen
                   

Není to tak dávno, co jsme tu měli přímého konkurenta dnes představovaného C3 Aircross od Citroenu. A aby to bylo stylové, konkurence byla od Renaultu. Oni se zřejmě ve Francii domluvili na tom, že ukážou světu, jak dobře umí vyrobit auta – a jak levně je umí prodat. To je nepochybně chvályhodný počin, chtělo by se dodat. Skvělé, do detailu dotažené crossovery jako by z oka vypadly všem těm reklamám, které se na nás denně valí. A za ceny, kterým nelze odolat. Pojďme se na to podívat.

Stejný produkt za výrazně jiné ceny

Je ale slušnost, když se řekne A, dodat i B. Nás však nenechává v klidu to, za jak malé peníze jde vyrobit vysoce konkurenceschopný produkt, a evidentně na tom ještě neprodělat. Citroen a ani jakýkoli jiný výrobce nejsou sociální ústavy, nikdo to nedělá proto, aby na finálním „kšeftu“ prodělal. Evidentně to tedy jde. Co z toho plyne? Buďto nás tady v Evropě někdo nemístně „holí“, a to tak, že velmi, nebo se v jiných částech světa zkrátka dohodli, že to prodají levněji.

iZdroj fotografie: Citroen

Protože výrobky jsou to jedny a ty samé, a i když rozumíme tomu, že i třeba iPhone nestojí stejně u nás jako v Německu nebo v Austrálii, pořád jsme v zásadě v podobných mantinelech. V tomto případě jsme ale od jakýchkoli mantinelů velmi citelně vzdálili. C3 Aircross stojí u nás, dle aktuálního ceníku „od 529 900 Kč“. A C3 Aircross, který vidíte na našich fotografiích, stojí v přepočtu od 250 000 Kč. To je méně než polovina. A navíc, jsme ve stovkách tisíc korun, je to spousta peněz.

Dotuje snad Evropa svými cenami zbytek světa?

Jak je tedy možné, že pro indický (a jihoamerický, abychom byli přesní) trh dokáže Citroen vyrobit aktuální C3 Aircross za tak směšné peníze (a ještě na tom evidentně vydělat), a pro evropský trh jej prodávat za více než dvakrát tolik? Dotujeme snad v Evropě jiné trhy? Nebo je tady tak drahá pracovní síla (a úlitby v emisích pro Evropskou unii), že nejsme schopni stejné auto prodat za podobné peníze? Nebo jsme generátorem eurobankovek pro Citroen (a nejen pro něj, pochopitelně), protože se zkrátka necháme – a neozveme se?

iZdroj fotografie: Citroen

Citroen C3 Aircross na fotografiích má stejný motor 1,2 Puretech (v nepřeplňované i přeplňované verzi), jako ten nabízený u nás, má 10“ LCD s multimédii a stejně tak LCD přístrojový štít, a i když třeba není jeho interiérový design výkřikem poslední módy, vadilo by to někomu? Za kupříkladu 300 tisíc korun, kdybychom k té ceně „od“ něco přidali? Troufnu si tvrdit, že nikoli. A je dost možné, že v krizi, kterou nyní celý automotive zažívá by podobný přístup byl řešením.

iZdroj fotografie: Citroen

Dokážeme vyrobit levně pro Indii nebo Jižní Ameriku? Tak to zkusme prodávat i v Evropě. Dacia taky žije z prodeje aut v podobné cenové hladině, a žije skvěle. Chcete jeden příklad za všechny, že to jde? VW Taigo. Původně pouze pro Jižní Ameriku. Dnes k dostání u jakéhokoli prodejce VW v Evropě. A to jen proto, že na něj byly v Evropě skvělé reakce. A VW, ucítivši peníz, nezaváhal. Že na něj pak nasadil cenovku, aby si zalepil díry v pokladně, je věc druhá. Proč ale váhá Citroen, když má šanci prodávat C3 Aircross jako teplé žemle na krámu?

Dočkáme se podle vás někdy podobných aut za ceny, za jaké je mají jinde?

Zdroj: Citroen
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články