Že se u cyklostezek občas něco nepovede jsme si už u nás zvykli, spíše nás překvapí opak. Přesto existují místa, která nám mohou konkurovat. Toto je jedno z nich.
Kdyby se vyhlašovala olympiáda v nesmyslných, absurdních a zbytečných cyklostezkách, věřím, že bychom jako Češi mohli zabojovat o medailové pozice. Ba co víc, určitě by nás neminula cena za a) nejdražší zbytečnou cyklostezku, b) nejvíc cyklostezek končících v poli (nebo v půli mostu) a nakonec za c) největší defraudaci evropských peněz v transgalaktickém měřítku. To jsou všechno kategorie, kde jsou Češi planetárními lídry. Existují však situace, které překvapí i nás, ostřílené stezkostavaře. Pojďme se na jednu takovou podívat společně.
Češi jsou přeborníci, ale občas musí sklonit hlavu
Cyklisté a řidiči jsou dlouho známí svým napětím mezi sebou, pokud jde o sdílení silnice a vzájemnou toleranci. V obavě o bezpečnost obou skupin tedy větší města zavádějí cyklostezky, cyklopruhy či přímo cyklotrasy vedoucí k dalšímu městu. Občas se to ale trochu vymkne z rukou i na české poměry. Například cyklostezka v britském městě Halifax je vyvedená do půlkruhu a pouhých 2,5 metrů dlouhá, a má být investicí do bezpečnosti cyklistů ve městě. Mnozí ji ale považují především za jednu z nejabsurdnějších investic vůbec.
V případě britského Halifaxu však mnoho lidí klade otázku, zda byly v tomto případě investované peníze správně využity. Nová cyklostezka se v posledních dnech stala předmětem množství komentářů a posměšných poznámek na sociálních sítích či v regionálním tisku. Je navíc vybavena zvláštními značkami, kterým mnoho lidí na první pohled nerozumí. Mnozí obyvatelé Halifaxu tak nechápou, proč byla vůbec takovým způsobem zhotovena. Nicméně tady by možná stačilo, kdyby naši britští přátelé zavolali k nám do Čech. Vysvětlili bychom jim to.
Ve zbytečných investicích máme pochopení
Peníze na tuto investici pocházely z fondu zlepšení dopravy v této oblasti, ale mnohé otázky zůstávají přesto nezodpovězené. Rada Calderdale nařídila pozorování účinnosti této stezky v následujících měsících, aby byla vyhodnocena její efektivita. Nicméně, mnoho lidí si myslí, že by tyto finanční prostředky mohly být lépe využity k zajištění dalších klíčových oblastí, jakými jsou třeba infrastruktura města, zlepšení veřejné dopravy a dalšího rozvoje v oblasti mobility.
I když byla tato cyklostezka vytvořena s cílem zlepšit bezpečnost cyklistů, není sestavená takovým způsobem, aby cyklisté a řidiči mohli bezpečně sdílet silniční prostor. Proto se tomuto tématu věnuje taková pozornost. Přestože se situace v oblasti cyklistiky zlepšuje, stále existují mnohá města a regiony, kde zůstávají vztahy mezi řidiči a cyklisty napjaté. Nedostatek bezpečných cyklistických tras a situace, kdy cyklisté sdílí silnice s těžkými vozidly, jsou jen některé z nejdůležitějších výzev, s nimiž se města stále potýkají.
Věřme, že i přes místy absurdní situace, které se jak vidno nedějí pouze u nás (byť by to tak někdy mohlo vypadat), budou další cyklostezky sloužit hlavně ke svému účelu. A tedy, aby se cyklisté mohli v bezpečí přepravovat z bodu A do bodu B a nepřekáželi si u toho s motoristy.