Dacia se mění k nepoznání – Rumuni už procitli. Jejich novinka odsouvá Škodu a spol. na vedlejší kolej

Když se automobilka, které se daří v jakékoli krizi a na jakémkoli trhu, rozhodne zabrousit do vod, kde dosud panovala Škoda a spol., měli by zavedení výrobci rozhodně zbystřit.

i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Úspěch rumunské Dacie, vlastněné francouzským Renaultem, jednou vejde do učebnic marketingu a průmyslové výroby. Pokud tam tedy už není. To, co se povedlo Francouzům udělat z totálně vysmívané značky, je „majstrštyk“ hodný obchodního génia. Kdysi kopie výběhových modelů (dlužno dodat velmi mizerné kopie), následované primitivními „novinkami“ s interiéry z plastů déčkové kvality se povedlo přetavit do výrobků, jež jejich majitelé milují. A nyní? Ještě o level výše! Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Duster znamenal velkou (evropskou) revoluci

Přičemž zlom, o němž píšu o několik řádků výše, přišel dle mého soudu s novou generací Sandera, s Joggerem, ale především s Dusterem. Vcelku jednoduše řešené malé SUV je totiž přesnou esencí toho, co ztělesňuje novodobá Dacia: jednoduše řešené modely, nabízející přesně to, co od nich jejich zákazníci čekají, nic navíc a za velmi zajímavou cenu. V případě Dusteru přišla ale nečekaná přidaná hodnota: malý crossover je možné koupit se zcela základním motorem a chudou výbavou pro trochu stylovější jízdy ve městě, také ale s pohonem všech kol a adekvátní motorizací.

Se kterou se z „rumunského teréňáku“ náhle stává tak trochu moderní Lada Niva, auto schopné pracovních výkonů pro energetiky, geodety, lesníky a všechny profese, které nepotřebují extra komfort, ale spíše robustnost a odolnost, nízké provozní a pořizovací náklady (kupujete flotily aut, každých 10 000 korun slevy je poznat) a dostupnost servisu. A ideálně pět dveří, občas totiž taky vezete kolegy. Ano, tím se přesně Duster stal, a není divu, že první generace vydržela tak dlouho do faceliftu a zcela nová generace je tak výrazně povedená, minimálně designově.

iZdroj fotografie: Dacia

Přesto. Pořád se bavíme o relativně kompaktním voze, při jehož pořízení hraje cena nemalou roli a kde value for money bude pořád základním parametrem při nákupu. Jinými slovy, na něčem, u čeho zákazníci velmi hledí na poměr ceny a výkonu, se z principu špatně vydělává. Vy takové klienty pochopitelně chcete, potřebujete masu těch, co to koupí, „protože je to výhodné“. Přeloženo: levné. Ale současně potřebujete takové, co nehledí moc na korunu a kupují, protože chtějí. Ne proto, že ušetří.

Ideální mix: hodně šetřílků i těch, co nemusí tolik počítat

Což je známá pravda a většina automobilek to dobře chápe. Potřebujete ideálně mix mezi těmito dvěma skupinami. Přeneseno na české poměry: potřebujete hodně zájemců o Fabii za 365 tisíc v akci, ale stejně tak potřebujete ty, co dají za Kodiaqa 1,5 milionu, protože mít velké SUV „je nutnost“. Případně jsou i tací nadšenci do elektra, co dají za Enyaq ještě citelně víc. Takové v dnešní době potřebujete možná ještě více. A toho si je velmi dobře vědoma i Dacia.

Dacia uvede naprostou bombu, rozmetá Audi na prach. Lepší auto není, zkrátka totální hit, který uvede do rozpaků nejen konkurenci

Proto bylo jen otázkou času, kdy k Dusteru přibude větší sourozenec, u nějž se tak nehledí na korunu. Větší SUV, schopné reprezentovat majitele, jeho vkus. A praktičnost. OK, mám velké, nové, moderní auto, ale nemusím utrácet zbytečně. Raději investuji do rodiny. No není takový řidič ideálem každé ženy? Odpověď nechám na vás (a bude mne zajímat v diskusi). A když se malé jmenuje Duster, bude se větší jmenovat – Bigster. Jak prosté, milý Watsone.

Dacia Bigster jako vítěz prestižní ceny časopisu Carwow

Popravdě mě osobně šokoval fakt, že nový Bigster si odnesl cenu za nejočekávanější auto v soutěži Carwow Car Of The Year Awards 2025. Dacia a vítěz v Británii? Řekněte tohle někomu před deseti lety. Doporučí vám dobrého psychiatra. Dnes? Realita. V nabídce jsou přitom tři úrovně výbavy a několik různých možností motoru, včetně zcela nového hybridního systému. K dispozici jsou také verze s pohonem všech čtyř kol. A cena začíná na 549 000 korunách. To je něco, o čem se Karoqu ani nesní.

Bohatá výbava a čtyřkolka z říše snů

Za tyto peníze navíc získáte překvapivě velkorysé množství standardní výbavy. Všechny Bigstery přicházejí s bezklíčovým vstupem, 10,1palcovým informačním a zábavním systémem s bezdrátovým Apple CarPlay a Android Auto, dvouzónovou klimatizací a 17palcovými litými koly. Připlaťte si za výbavu Journey (od 625 000 korun) a získáte 18palcová litá kola, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, bezdrátové nabíjení telefonu a asistent dálkových světel.

Výbava Extreme přidá panoramatické střešní okno nebo moduární střešní lišty. Nejlevnější čtyřkolka? Za 607 000 korun je ve výbavě Essential a s motorem TCe 130. To je opravdu cena, nad kterou se musí Škoda zastydět. O VW nemluvě. Co tedy myslíte, povede se Dacii s Bigsterem opravdu prorazit do hájemství Škody, Toyoty, VW nebo Hyundai a sebrat jim část klientely? Napište mi do diskuse, děkuji moc!

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články