Nejnovější model od Dacie se zcela vymyká všemu, na co jsme dosud u této značky byli zvyklí. Ve finále se z Dusteru stal spíše hatchback s výrazným bodykitem.
Úspěchy rumunského výrobce pod taktovkou Renaultu nejen, že nedají spát konkurenci (která až nyní zjišťuje, jak prozřetelnou byla orientace na jednoduchá, technicky nekomplikovaná auta s dostatečnou výbavou a dobrou cenovkou), ale dokonce i namotivovala úpravce, kteří by přitom často po Dacii ještě před několika lety „ani neštěkli“. Respektive by nevěděli, co to Dacia je. Upravit Sandero? Nespletli jste si prosím dveře? Emise jsou vedle. Ale s novým Dusterem se situace výrazně mění. Kvůli jeho designu se může začít bát divize AMG od Mercedesu i RS od Audi.
Duster jako fenomén novodobé existence Dacie
Dacia se totiž s Dusterem třetí generace, který je přitom na trhu jen pár měsíců, definitivně vzdálila pověsti „levných, nepříliš kvalitně vyrobených aut s podprůměrnou technikou“. S jednou výjimkou: Duster vychází v podobné konfiguraci na podobné peníze jako generace minulá. Byť je mezi nimi nejen na první pohled obrovský rozdíl. A samozřejmě ve vyšších konfiguracích, s pohonem všech kol a se silnějšími motorizacemi, se umí dostat cenově o poznání výš. Ale jeho zákazníci s tím očividně nemají problém, soudě dle počtu objednávek:
Za období 1–9/24 se pro Duster rozhodlo 3 405 zákazníků. Ford Kuga (1 364), Suzuki S-Cross (1 025), KIA Sportage (1 714) nebo Hyundai Kona (922) mohou jen závidět.
U Dacie začala cesta zajímavých, jakoby mimo třídy stojících vozidel s právě tak složitou technikou, jakou požadují (a jsou ochotni platit) jejich zákazníci, ostatně již Joggerem, který je opravdu svébytným vozidlem. A opět – není tak dávno doba, kdy jste v podstatě neměli šanci koupit nového Joggera bez toho, aniž byste si na něj řádně počkali. Co by za to jiné značky daly. Není navíc třeba zdůrazňovat, že téměř na chlup stejný přístup byl kdysi vlastní naší Škodě. Časy se mění, nutno dodat.
Nový Duster k tuningu přímo vybízí
A tak není divu, že po Dusteru okamžitě sáhli i úpravci, neb jeho robustní, přitom stále zajímavým způsobem elegantní tvary (a především téměř nulový „vizuální tuning“ ze strany výrobce), k tomu přímo vybízí. Jako jeden z prvních představil svou podobu takřka již dvorní úpravce Dacie z Německa, společnost Carpoint. Její body kit obsahuje nástavce předního a zadního nárazníku, rozšířené blatníky, nástavec na kapotu a nové obložení dveří.
Carpoint zatím tají druh materiálu pro tyto doplňky, ale rozhodně převyšují 20 procent recyklovaného plastového opláštění sériového Dusteru s okázalejším vzhledem. Německý prodejce také nezveřejnil žádné vylepšení výkonu, ale naznačil, že použitá sada pod kapotou skrývá „několik tajemství“, připravených k odhalení v blízké budoucnosti. S trochou štěstí se tato rozsáhlá vizuální vylepšení spojí s výrazným zvýšením výkonu a úpravami podvozku, aby odpovídala vylepšené estetice.
Pod kapotou lze čekat posílení mildhybridu 1,3 TCe
Aktuálně nejvýkonnějším pohonným ústrojím nové řady Dacia Duster je „samonabíjecí“ hybrid, který poskytuje kombinovaný výkon 138 k (103 kW / 140 k). Odvážnější volbou by však mohl být mild-hybrid 1.3 TCe s výkonem 128 k (96 kW / 130 k), zejména proto, že je to jediná varianta nabízející pohon všech kol. Je tedy otázkou, která z nich bude základem Carpoint Edition. Osobně si myslím, že právě „čtyřkolka“ by budoucímu „sportovnímu Dusteru“ slušela více. Notabene 1,3 TCe motor stále skýtá prostor pro zvýšení výkonu.
Nová litá kola vypadají masivně, pravděpodobně mají průměr 20 nebo 21 palců. Jsou obutá do ultra-nízkoprofilových pneumatik, které jsou znatelně širší než originály. Snížené zavěšení snižuje světlou výšku Dusteru 217 mm (8,5 palce), která je mimochodem jedna z nejlepších ve své třídě, a definitivně již odstraňuje jakékoli předstírání terénních schopností. Z Dusteru se zkrátka v této úpravě stává spíše hatchback, nikoli SUV. Což možná nemusí být nutně špatně. Ostatně, jak to vidíte vy?