Nad osudem tohoto vozu jakoby nezapadalo slunce. Sedm míst pro rodinu i se psem, volitelné LPG a navíc zajímavá cena. Byl první mrak schovaný v bariéře?
EuroNCAP je za dlouhá desetiletí respektovanou autoritou, a automobilky si dávají hodně záležet na tom, aby si jejich modely z testů odnášely – pět hvězd, v nejhorším případě čtyři. Cokoli menšího se považuje za selhání a k prezentaci auta to nelze moc použít. Ale aby úplně nový model, který se v zásadě stal hitem ještě před svým uvedením na trh skončil nakonec s jednou jedinou hvězdou není opravdu obvyklá situace. Co se u Dacie pokazilo? Zjistili jsme pro vás.
Testujeme Jogger a likvidujeme Sandero Stepway
Předně musíme vysvětlit ten rozpor, který je patrný při shlédnutí videa z celého testu. EuroNCAP použil pro test novou Dacii Sandero s tím, že Jogger není nic než stylovější verze dvojice Sandero / Sandero Stepway. Se kterými má shodnou konstrukci a lze je tedy pro testy použít. Nemíním se přít s renomovanými experty, nicméně jen od pohledu jsou krátké Sandero a dlouhý Jogger trochu jiná auta. Ale budiž, tihle lidé ví, co dělají, není to agentura z Kotěhůlek.
Navíc paradoxně Sandero dostalo v tomtéž testu hvězdy dvě. Též žádný zázrak. A pokud vás teď vcelku logicky zajímá, proč má tedy Jogger jen jednu, tak seznam „prohřešků“ začíná třeba na chybějící signalizaci nezapnutých pásů ve třetí řadě sedadel. „Prkotina“? Pro někoho možná nikoli. Právě tady budeme přece vozit svoje děti. A pro jejich bezpečí to auto pořizujeme, nebo ne? Osobně určitě oželím „pípání“ u řidiče – neb to zkrátka vidím. Ale úplně vzadu?
Kde zůstaly peníze a vývoj ze strany Renaultu?
A i kdyby to „prkotina“ byla, pak se nabízí otázka, proč jí tedy Renault/Dacia nedokázali zrealizovat. Abyste mne pochopili: Jogger se mi odjakživa líbil, sedm míst a LPG k tomu považuji za dobrý nápad a Dacii celkově fandím, a ani se tím netajím. Ale druhým dechem dodávám – Jogger je v té nejvyšší verzi na dohled od půlmilionové cenovky, a jako takovému mu už nemůžu odpustit to, co u „lowcostu“ za 300 tisíc tolik neřešíte. Když to navíc není jediný prohřešek.
Jak je patrné z videa, konstrukce Sandera Stepway alias Joggeru není zrovna etalonem v odolnosti proti všem těm ofsetovým nárazům a mlácení s autem do boku o sloup. Výsledných 70, resp. 69 procent v kategorii Dospělí/Děti není sice nic extrémně špatného, ale ruku na srdce: nemohl si to Renault dopředu zkusit a počítat s tím, že za to Euro NCAP „sundá body“? Uvolnit auto pro testy a vědět, že s výsledkem se nepůjde chlubit je minimálně divné.
Na druhou stranu, když se nad tím zamyslíme… Samozřejmě, že mohl a samozřejmě, že zkusil. A určitě ne jednou. A troufnu si tipnout výsledek: „na pět nebo čtyři“ to nebude nikdy a všechno ostatní je nám jedno. Pragmatismus? Možná. Tak trochu z donucení? Rozhodně. Neboli, „na čtyři, možná pět bychom to dali, ale to auto by stálo o 100 tisíc víc. Dáte nám je?“ Opět, diskuse skončila, můžeme o počasí. Dacia má svůj vybraný segment trhu a opravdu ho nemíní opouštět.
Shrňme to: nemám v úmyslu na Joggerem vynášet ortel a Damoklův meč v jednom. Pro někoho to bude pořád nejdostupnější nové velkoprostorové auto, tovární plyn a roky bez starostí o výměnu plynové nádrže mají také něco do sebe. Moje kamarádka, jakmile uviděla první fotky a cenovku dala okamžitě svoji Octavii II do bazaru a nemůže se dočkat, kdy jí ho přivezou. Chápu jí, děti z obou stran vztahu, pes kočka a záliba v LPG. Uvidíme, co na to ostatní zákazníci.
Je pro vás údaj z crash testu důležitým kritériem při volbě nového auta?