Dacia by mohla opanovat perspektivní segment trhu: obytné automobily schopné jízdy i mimo silnici. S podvozkem z Bigsteru a zajímavou cenou nebude o zákazníky nouze.
Oslnivý vzestup a podobně jasný (především ale stabilní) let komety jménem Dacia jsme na těchto stránkách popisovali již nejednou. Sám se řadím mezi fanoušky značky (což prosím přeposlat i na PR oddělení Dacie za účelem testu a zapůjčení nového Bigsteru) a dokážu ocenit, jak chytrý tah to celé od Renaultu kdysi byl. A jak nyní Francouzi sklízí zasloužené plody svých rumunských kolegů. Přičemž případná „agitková“ slova o vykořisťování Východu Západem si necháme na jindy. Zajímavější je, jak se neskrývaně outdoorová tvář Dacie propsala i do obytného vozu. Pojďme se na něj podívat společně.
Khaki barva jako symbol celého portfolia Dacie
Když před třemi lety proběhnul kompletní redesign celé značky Dacia a dnešní podoba se specifickým světelným podpisem na přídi se začala dostávat do všech modelů, nešlo si současně nevšimnout zvláštního, „vojenského“ zbarvení celého portfolia. Ostatně níže přiložená fotka hovoří celkem jasně. Byl jsem v té době zvědav, jestli takovéto netradiční zbarvení vydrží i do sériové produkce. A vydrželo. Jakkoli naživo to nemá již tak ohromující efekt, jaký to mělo na reklamních fotkách. Ale to se dá v zásadě pochopit. Matná „tankistická“ khaki nebude naživo nikdy atraktivní, to ani není jejím cílem.
Dacia tím jen tak mimochodem zcela jasně deklarovala, kam míní zamířit a co bude její dvorní parketa: outdoor a určitá svoboda v pohybu. Tedy vozy, které se nebudou bát lesní či polní cesty. Což je u portfolia, kde pouze jediný model disponuje pohonem všech kol (vlastně dva, krom Dusteru i nový Bigster) opravdu odvážný počin. Nicméně dokonale vyšel. Mimochodem. Takové Suzuki má v nabídce výrazně více modelů s pohonem 4×4, a přesto nemá tak „outdoorovou“ image, jakou se nyní holedbá Dacia. Až na Jimnyho, pochopitelně, ale to je model zcela mimo běžnou konfekci. Zajímavé.
Obytný vůz schopný jízdy i mimo silnici? Značka ideál
Přitom jednou z kategorií, kde „adventure&outdoor“ zaměření dává zdaleka největší smysl, je kategorie obytných vozů se zvýšeným podvozkem a schopností dojet tam, kam si běžná produkce obytných vozů netroufne. Pokud totiž dodržíme platné zákony, je bivakování „mimo civilizaci“ pro mnoho lidí tím hlavním důvodem, proč si obytný vůz pořídit. Mačkat se v kempu můžu i s osobákem. Co kdyby tedy Dacie vytvořila právě takto koncipovaný obytný vůz? Nemohli jsme odolat pokušení a neukázat vám digitální kreaci od designéra AutomagzPRO, který vytvořil skvělé obytné auto pro dobrodružné rodiny.
Obytný modul má boční okna, velké dveře a schůdek pro snadný nástup a výstup. Viditelná je i šikovná markýza, ideální pro stínění během teplých jarních a letních dnů. Ve střeše je také vidět velký světlík. Pokud jde o estetiku, přední část se nese v duchu stávajícího designu celého portfolia, včetně nápisu „Dacia“ na masce chladiče a skutečně originálního světelného podpisu. Nechybí nelakované podběhy, vyboulená kapota a různé chromované prvky, až to připomíná některé americké modely.
Podvozek z Bigsteru a cena do 1 milionu korun
Design interiéru sice chybí, ale rozhodně by se tam našlo místo pro čtyři až pět osob na spaní, plnohodnotná kuchyně a koupelna, ale i praktický jídelní kout a různé odkládací plochy. A co je nejzajímavější: s ohledem na to, že i u velkého SUV Bigster Dacia udržela cenu velmi hluboko pod milionem korun (a případný obytný vůz by si mohl podvozek Bigsteru vypůjčit), dalo by se čekat, že ani „outdoor obytňák“ by nemusel stát o mnoho víc. V tom okamžiku by to ovšem byla mimořádně zajímavá nabídka. A Dacia by tuším neměla o objednávky nouzi. Jak to vidíte vy? Šli byste do podobného terénního obytného vozu? Napište mi do diskuse, děkuji moc!