Když se špičková technologie, použitá poprvé u vrcholového modelu jedné z nejvíce kultovních značek dostane do vozů „pro lid“, nemusí to být vůbec špatné.
Jak jsme již několikrát psali, u Dacie spřádají v podstatě „ďábelské plány“. Chtějí vydržet se spalovacími motorizacemi tak dlouho, jak jen to bude možné, vytvořit si tím poměrně nezanedbatelnou výhodu na trhu, který v příštích letech bude stále více a více pouze elektromobilní. Jinými slovy, všichni to raději vzdají a místo složitých úprav pro normu EURO 7 (jakkoli se její poslední úpravou podmínky vcelku zmírnily) raději přešli rovnou na elektromotory a baterie. Dacia na to jde přesně opačně. A dokonce s technologií od Ferrari. Pojďme se na to podívat společně.
Hybridy jako volba „na půli cesty“
Ve svých plánech přitom vychází z obliby mildhybdridů, které například Toyotě vydělávají nemalé peníze a mají značnou oblibu u jejich zákazníků. Aneb, jak skloubit moderní technologie, nutné a povinné baterie a dobíjení se spalovacím motorem a vyhnout se jakémkukoli připojování na nabíječku? Právě technologie, kdy sofistikovaná elektronika zajišťuje neustálou „spolupráci“ mezi bateriemi, elektromotory a spalovacím motorem by mohla být, s příhlédnutím k výsledné spotřebě a emisím, jednou z cest.
Dacia navíc věří, že z pozitivních aspektů takového „mechanického přístupu“ je navíc skutečnost, že její (původně vcelku jednoduché a s ohledem na cenu konstrované) spalovací motory lze nakonec použít i ve výrazně sofistikovanějších technických řešeních. Včetně třeba toho, které používá britská společnost YASA. Ano, to je ta společnost, která „vyšlechtila“ Ferrari SF90 Stradale a kterou poté koupil Mercedes-Benz. Založil ji Tim Woolmer, který v rámci své doktorské práce vytvořil vlastní verzi motoru využívající technologii axiálních trysek.
Použití technologie od Ferrari do lidového modelu
Techniku využívající toto řešení pro modely Renault a Dacia zajistí společnost Whylot, která s Renault Group spolupracuje od roku 2017. Nový motor 1.8 E-Tech má velmi zajímavé vlastnosti, posuďte sami: Ve srovnání s motorem s radiálním tokem s permanentními magnety váží o 30 až 40 % méně, spotřebuje méně energie (20 až 30 %) a je o polovinu menší. A v jakém voze francouzské „masové“ značky bude špičková technika, použitá poprvé u Ferrari, debutovat?
Prvními hybridními modely Dacie (potažmo Renaultu), využívající tuto techniku, budou Dacia Bigster a nová generace Renaultu Clio. Pro zákazníky, kteří stále ještě nejsou přesvědčeni o výhodnosti plně elektrických modelů nebo z nějakého jiného důvodu zkrátka nemohou (nebo nechtějí) mít elektromobil, mohou být tyto nové hybridní modely velmi zajímavou volbou. Je navíc známo, že Dacia u svých vozů vždy zachovává výhodný poměr výkon/cena. Top řešení od Ferrari za cenu Dacie? To by nemuselo být vůbec špatné.
Jak to vidíte vy? Nepočkáte si na rok 2025, kdy má toto revoluční řešení (původně od Ferrari a nyní u Dacie) přijít na trh? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!