Největší světová automobilka 30 let podváděla bezpečnostní testy, Češi ji rádi kupovali. Prokázáno, prasklo to

Když se největší světová automobilka uchýlí k podvodům a lžím, aby dosáhla svého, je zřejmě něco špatně. Reakce úřadů a trhu však na sebe nenechala dlouho čekat.

i Zdroj fotografie: Daihatsu
                   

Můj osobní vztah k největší světové automobilce byl odjakživa velmi vřelý. Velmi uznávám její hodnoty, její snahu o neustálé vylepšování (již tak velmi skvělé) spolehlivosti, snahu vyplnit i tu nejmenší skulinku potřeb svých zákazníků. A ti to velmi přesně chápou a vnímají, a odměňují výrobce zpětně svou věrností a nákupy, které ve finále složí první místo na světě. Poslední dobou však můj bezvýhradný obdiv a oddanost značce dostává povážlivé trhliny. Pojďte se na ty maléry (zdaleka nejen) pana účetního podívat spolu se mnou.

Možná to není jen chvilkové selhání, ale spíše systémová chyba

Není tomu ostatně tak dávno, co jsem na těchto stránkách popisoval, jak jiná automobilka (spadající ovšem do skupiny oné jedničky) musela s pravdou ven ohledně falšování výsledků crashtestů a jak vzápětí přišla poměrně nekompromisní reakce: zastavení výroby daných modelů i jejich prodeje. A šéf firmy musel „na kobereček k nejvyššímu“. Ano, ti jen trochu zasvěcení z vás již ví, že se jednalo o Daihatsu, spadající pod Toyotu.

iZdroj fotografie: Daihatsu

Japonská automobilka 30 let falšovala výsledky bezpečnostních testů. Okamžitě zastavuje výrobu i prodej, skandál narůstá

Jak to ale vypadá, nešlo jen o „chvilkové zatmění mysli“. A situace je výrazně složitější, než se původně zdálo. Přičemž to nejcennější, co v jakémkoli vztahu je, totiž důvěra, se pomalu bortí jako domeček z karet. Že by to nakonec byla systémová záležitost? V Japonsku, kde si na extrémní fair play a bezmeznou důvěru potrpí až fanaticky? Bylo by to velkým překvapením. Smutné je, že tomu zatím leccos nasvědčuje. A že incident s Daihatsu nebyl jediný.

Chceme ty certifikáty a uděláme pro to všechno. Včetně „ohnutí“ metodiky i výsledků

Jak totiž uvedly mnohé světové agentury, největší japonská automobilka Toyota byla v poslední době opravdu v centru pozornosti, žel však z jiných důvodů, než by sama pravděpodobně chtěla. A nejen ona. Japonské automobilky totiž byly nedávno pod palbou kvůli falšování žádostí o certifikaci testů. V roce 2023 byly dvě ze tří největších světových značek automobilů z Japonska: Toyota získala prvenství s 10,7% podílem na trhu, Volkswagen pak skončil druhý s 6% podílem na trhu. Japonská Honda Motor byla třetí největší značkou s podílem 4,6 %.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Latin NCAP

Šéf Dacie řekl: „Neúspěšné crashtesty nás nezajímají a vysvětlím vám proč.“ Spousta lidí mu dala za pravdu

Jenže pro Toyotu, největšího výrobce automobilů podle podílu na trhu na světě, není nejnovější bezpečnostní skandál poprvé, kdy je vyšetřována kvůli falešným testovacím údajům. Již v dubnu loňského roku Daihatsu uvedlo, že provedlo zmanipulované testy bezpečnosti při bočních kolizích u 88 000 malých vozů, z nichž většina se prodávala jako Toyoty. Vyšetřování nezávislého panelu třetích stran také odhalilo, že certifikační nesrovnalosti sahaly až do roku 1989. To není zrovna reputační bonus ani pro jednu z automobilek.

Daihatsu i Toyota si nedávno sypaly popel na hlavu. Uběhl rok a je to tu znovu

Daihatsu se omluvilo za to, že „zradilo důvěru našich zákazníků a dalších zúčastněných stran a způsobilo velké nepříjemnosti a obavy“. Po rozsáhlém vyšetřování japonských automobilek ze strany ministerstva infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu však jejich pověst utrpěla ránu, když odhalilo, že pět velkých japonských výrobců automobilů – pochopitelně včetně Toyoty – použilo nepravdivé údaje, aby požádalo o certifikaci svých aut.

Pojďme si to přeložit. Já bych to možná definoval spíše takto: „Zfalšovali jsme metodiku měření a jeho výsledky tak, abychom na konci certifikaci dostali. Kdybychom měřili dle norem a zákonů, tak ji nedostaneme.“ Je to vlastně to samé, ale tuším trochu více to odhaluje podstatu toho problému. Který teď Toyota malinko bagatelizuje a snaží se vše zamést pod koberec. Respektive malinko dost, řekl bych. Nicméně, dle japonských nepsaných (o to více platících) zákonů již první reakce přišla:

iZdroj fotografie: Toyota

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

V reakci na skandály se totiž předseda představenstva Toyoty Akio Toyoda omluvil zúčastněným stranám a zákazníkům se u toho hluboce uklonil. Což je v Japonsku známka nejvyšší pokory a opravdu, opravdu velké omluvy. Společnost současně zastavila dodávky a prodej tří modelů aktuálně vyráběných v Japonsku, konkrétně Corolla Fielder, Corolla Axio a Yaris Cross. Poslední z nich se prodává úspěšně i u nás, mimochodem. Možná chvíli nebude. Jak to vnímáte vy? Jak byste potrestali Toyotu?

Jak byste potrestali Toyotu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články