Dali byste v této situaci blinkr? 92 % českých řidičů v tom nemá jasno. Policie přitom na nic nečeká a pokutuje

I mnoho zkušených řidičů (celkem nezodpovědně) spoléhá na to, že pokud jsou na hlavní silnici, nemusí v podstatě vůbec nic. Někdy tomu je ale přesně naopak. Jako třeba v této situaci.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Do podobné situace se z pohodlnosti někteří z nás dostanou docela často: vjíždíte do křižovatky, jste na hlavní silnici a míníte po ní také pokračovat dále. S nikým se „nepotkáte“, nikomu nekřížíte cestu, nikomu nemusíte dávat přednost, zkrátka jen tak „proplujete a zmizíte“. Několik vteřin, co se může stát? A navíc – jsem na hlavní silnici, všichni ostatní mi musí dát přednost. Možná je to právě tato kombinace, která vede k jednání, jež ve finále nemusí dopadnout vůbec dobře. Pojďme se na to podívat společně. V naší anketě vyšlo, že 92 % čtenářů v tom nemá jasno.

Berme v potaz i řidiče bez zkušeností

Přitom těch z nás, co výše popsanou dopravní situaci (nebo křižovatku) projedou bez jediného doteku s páčkou „blinkru“, bude myslím nemálo. Tak trochu ale u toho zapomínáme, že na silnici nejsme sami. A že ti druzí zkrátka nejsou povinni tušit a domnívat se, kam máme právě asi namířeno. Nemohou vědět, jestli opravdu chceme jet po hlavní, nebo jestli jsme „jen“ zapomněli. Případně jsme dokonce natolik arogantní, že i při odbočování se něčím jako dáváním znamení o změně směru jízdy nemíníme zatěžovat.

iZdroj fotografie: Městys Mlázovice

Žák autoškoly na videu se v malé Toyotě podruhé narodil, Mazda v protisměru se poroučela na střechu

Navíc jsou na silnici také ti, jimž ještě „nezaschnul inkoust na řidičáku“ a nemají tolik zkušeností, aby celou situaci vyhodnotili správně. S čímž by navíc měl problém i jakkoli zkušený řidič. Do hlavy těch, co jen tak ledabyle proplují křižovatkou bez udání znamení o změně směru jízdy, pochopitelně nikdo z nás nevidí. A nemůžeme tušit, co v následujících vteřinách dotyčný řidič míní udělat. Jestli chce pokračovat po hlavní, nebo jestli „jen“ zapomněl. Případně se něčím jako dáváním znamení o změně směru jízdy nemíní vůbec zatěžovat.

Nemohu „domnívat se nebo tušit“. Musím vědět

A ti, kdož najíždí svoje první kilometry, si z autoškoly pamatují jen to, že na křižovatce dávají VŠICHNI znamení o změně směru jízdy, a to i tehdy, pokud u toho zůstanou pořád na té „své“ hlavní. A pokud náhle vidí někoho, pro koho z výše napsaného nic neplatí, budou logicky zmateni. Nemohou tušit, předpokládat, nemohou nic. Tedy krom toho, že mohou doufat, že o nich dotyčný ví a je schopen celé své konání dotáhnout do zdárného (a tedy beznehodového) konce. Zákon v tom ostatně hovoří celkem jasně:

iZdroj fotografie: Škoda

Zákon 361/2000 Sb., o provozu na silničních komunikacích

(§ 30 Znamení o změně směru jízdy:)

(1) „Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

(2) „Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.“

(3) „Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením. Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu. Vyžadují-li to okolnosti, zejména není-li znamení dávané směrovými světly nebo paží dostatečně viditelné například pro šířku nákladu nebo za snížené viditelnosti, musí se dávat znamení jiným zřetelným způsobem, například způsobilou a náležitě poučenou osobou. Jinak smí řidič provést zamýšlený jízdní úkon jen tehdy a takovým způsobem, aby nebyli ohroženi ani omezeni ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích.“

(4) „Znamení o změně směru jízdy dávané směrovými světly ponechá řidič jen do doby ukončení změny směru jízdy, vybočení z něho, nebo pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Znamení o změně směru jízdy paží se dává jen před započetím jízdního úkonu.“

(5) „Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu je řidič povinen dát znamení o změně směru jízdy.“

Špatné použití blinkrů je jednou z nejčastějších chyb, které řidiči dělají. Často o tom ale neví. Jak jste na tom vy?

Navíc: je to především v našem vlastním zájmu, aby o našich nejbližších plánech věděli i ostatní. Je přece nadmíru osvěžující a klid dodávající pocit, když vím, že ti ostatní přesně vědí, co se bude dít. A také se podle toho v následujících vteřinách zařídí. Nechávat ostatní tipovat, co právě chci udělat, je v situaci, kdy se všichni pohybujeme v jednu tunu a více vážících „plechových krabicích“, opravdovou sázkou do loterie, kde je kurs navíc celkem dosti nevýhodný. Ruská ruleta? Tak trochu.

Správné načasování je základem, zbytečně brzy i pozdě je obojí špatně

A pokud se tedy k signalizování námi zamýšlené změny směru odhodláme, je opravdu důležité neudělat to ani brzy, ani pozdě, ale právě včas. Pokud totiž nejprve brzdíme (či dokonce rovnou odbočujeme), a až poté dáváme znamení o tom, kam že jsme to vlastně vjeli, je to pochopitelně špatně. Řidiče jedoucího za námi to jenom zmate, a pokud nemá zrovna prvotřídní reflexy, může také seznámit přední část svého vozu s vaší zadní. Ostatně, zákon opět hovoří zcela jasnou řečí:

Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb.

„Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.“

Typ křižovatky, na kterém chybuje 7 z 10 řidičů. Nedokáží si vybrat pruh pro správné odbočení

Ani opak (tedy zbytečně brzy) není ideální: Stačí si nevšimnout odbočky, která je před křižovatkou. A dát znamení ještě před touto odbočkou. Ostatní řidiči tedy celkem správně předpokládají, že budete uhýbat už dříve. Jenže vy pokračujete. Zmatek, který tím způsobíte v jejich hlavách, si určitě umíte představit. A co hůř, může se velmi snadno přihodit, že ostatní nabydou dojmu, že jste blinkr vlastně někde „zapomněli“. A že odbočovat vůbec nebudete. A vy vzápětí stočíte volant doleva. Nehoda je na světě, navíc s vyhrocenou argumentací obou stran.

Jaký je tedy (doporučeníhodný) závěr: dáváme znamení o změně směru jízdy vždy a za každých okolností. Jakkoli nám to někdy může přijít zbytečné. Opravdu to ale zbytečné není. Ani trochu.

Taky neblikáte, když jste na hlavní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články