Není to málo? Sarkasmus samozřejmě, na 32 km nového úseku dálnice je víc kamer než v televizním studiu, jistěže měří rychlost.
Do jižních Čech jezdím často. Proč? Jednoduchá věc, jde o rodinu, zázemí, návraty do míst dětství a mládí. Trasu Praha–Strakonice znám bez nadsázky nazpaměť. Každý kámen, výmol, úhel zatáčky. Tedy znal jsem. Do chvíle, než byla otevřena, konečně, nová dálnice. Nový úsek mezi Příbramí a Pískem. Po několika letech výstavby, spojené s objížďkami, kolonami, uzavírkami a omezeními, se dá jet z Prahy do Písku na jeden zátah bez odbočení. O tom, že se staví poslední úsek dálnice na Písek, už jsem kdysi psal. Bylo to v souvislosti s úvahou, jak to bude vypadat v obci Čimelice poté, co se provoz odkloní od tamního centra na několik kilometrů vzdálený dálniční obchvat.
Blesk McQueen nezachrání Čimelice, je s nimi konec
Psal jsme o tom, že to v Čimelicích bude vypadat jako v Kardanově Lhotě. Pokud znáte film Auta, víte, o čem mluvím. A možná mi dáte za pravdu. Po nové dálnici jsem ještě nejel. Už teď ale vím, co mě tam čeká, kromě nového asfaltu. Mluvím téměř o dvou stovkách kamer a několika radarech, které budou sledovat každý náš pohyb. A teď si položme otázku – je tohle ještě o bezpečnosti, nebo už o kontrole? Začněme strohými fakty. Dálnice D4 je prvním projektem v Česku, který byl realizován formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru).
Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice. To znamená, že výstavbu i provoz zajišťovala soukromá firma, jež bude na oplátku za dálnici po dobu 25 let inkasovat peníze. A právě tato firma se rozhodla, že na D4 nasadí technologii, která nemá v Česku obdoby. Na celé trase je rozmístěno 195 kamer. Ty neměří rychlost, aby bylo jasno, nicméně na novém úseku, jenž měří 32 kilometrů, je celkem osm míst v každém směru, kde bude možné úsekově měřit rychlost. A to není všechno, jsou tam také instalovány vysokorychlostní váhy, které mohou kontrolovat přetížení kamionů.
Jak bude měření probíhat? To už je na policii. A teď k otázce, jež mě osobně zajímá – proč tolik kamer? Podle oficiálních míst je cílem zvýšit bezpečnost a zajistit plynulost provozu. Co já vím, tak kamery a radary byly nainstalovány a dneska vlastně už nikdo moc neví proč. Jestli se nepletu, vše sahá až k Babišově vládě. Nicméně dokončena (tedy otevřena) byla stavba 17. prosince, za vlády Petra Fialy. Ten řekl: „Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje.“
Soukromá firma postavila dálnici a teď z ní bude inkasovat
„V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ dodal premiér. Zpět ke kamerám a k měření. Na 32 kilometrech osm měřených úseků? Pokud to chápu správně, tak měření nebude probíhat vždy na všech, ale jen částečně.
Nemám nic proti bezpečnosti, naopak, ale toto už mi zavání něčím jiným než snahou o co nejvyšší bezpečnost. Předpokládá se, že pokut bude tolik, že to zatíží dotčené úřady personálně natolik, že bude muset dojít k navýšení počtu zaměstnanců. Nebo už došlo. Přestupky k řešení – a peníze z pokut – půjdou do Příbrami a do Písku. Dělícím bodem budou Lety. Od nich nahoru to bude v kompetenci Příbrami, od Letů na jih půjde o píseckou záležitost.
Pokuty budou a budou jich tisíce, vydělají Příbram a Písek
Na závěr si neodpustím malou úvahu. Dálnice D4 je bezpochyby moderní a technologicky vyspělá. Určitě byla postavena relativně rychle a do toho, jak moc je to výhodné pro stát či není, nevidím. Určitě to uspíší a učiní komfortnější cestu na jih. Ale otázkou zůstává, jestli tolik kamer a radarů je směr, kterým bychom se měli v rámci nových dálnic ubírat. Protože jakmile jednou přijmeme, že je v pořádku, aby nás kamery sledovaly na každém kroku, kde to skončí?
PPP a dálnice D4 v číslech
- 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků;
- 2 127 000 m³ vytěžené zeminy, 675 000 m³ vytěžené ornice;
- 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře;
- 767 000 m² vozovky na nových úsecích a 500 000 t asfaltových směsí;
- 48 nouzových SOS telefonů;
- 195 kamer pro monitorování úseků;
- 10 meteorologických stanic, 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí;
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi.
Bude samozřejmé, že jsme stále pod dohledem. A bude samozřejmé i to, že budeme na každém kroku vystavení tomu, že přijdeme v rámci pokuty o peníze. Jinak řečeno nás stát bude špehovat a kasírovat. Projedu si nový úsek a změřím čas, který mi to bude trvat. A změřím si i čas jízdy na jih po staré trase. Pokud bude rozdíl jen pár minut, zvážím, jestli ten časový náskok stojí za to, abych riskoval státní dozor a pokutu.