Je to vůbec možné? Na dálnicích v EU nelze překročit rychlost 80 km/h

Je to vůbec možné? Úseky na dálnicích v EU, kde je maximální rychlost 80 km/h. Zde pozor na pokuty. Dálniční známka ztrácí smysl

Ne vždy je pomalejší jízda i tou bezpečnější. Přesto je limit 80 km/h na evropských dálnicích realitou. Jak se s tím popasují čeští řidiči, zvyklí na svoji „stotřicítku“?

i Zdroj fotografie: European Roads / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Představte si, že se probudíte do světa, kde dálniční limity fungují jako loterie. Zatímco v Česku se plánuje povolení 150 km/h, ve Švýcarsku zvažují, že na podobných silnicích neumožní jet rychleji než 80 km/h. Dvě skoro sousední země, dvě naprosto odlišné filozofie. Taková je dnešní Evropa. A nedosti na tom, i v Německu, které je k nám nejblíže, není „neomezená rychlost“ tak úplně neomezená. Porovnali jsme v redakci AutoŽivě.cz silniční pravidla některých zemí a zjistili překvapivé skutečnosti. A pochopitelně se o naše zjištění podělíme s vámi.

Je pomalá jízda po dálnici opravdu bezpečnější?

Tak třeba v již zmíněném Švýcarsku aktuálně diskutují o návrhu, který by mohl výrazně změnit způsob, jakým se v zemi jezdí. Zatímco jinde se rychlostní limity zvyšují, federální úřady tam přicházejí s opačnou myšlenkou – během dopravní špičky by mohla být maximální rychlost na dálnicích trvale snížena na 80 km/h. A nejde o žádný bláznivý nápad z okraje politického spektra, ale o návrh generálního ředitele švýcarského úřadu pro silnice (Astra) Jürga Röthlisbergera. Ten už koncem roku 2023 varoval, že kvůli přetížené infrastruktuře nezbude nic jiného než přistoupit k plošnému omezení.

V Rakousku vám policie zabaví auto za přestupek, který v ČR děláte na denní bázi. Zpět si ho můžete vykoupit za tržní cenu

A nejde jen o teorii. Do roku 2026 tento systém plánují spustit. Zkrátka a dobře, v celé alpské zemi se bude jezdit pomaleji, ať se to lidem líbí, nebo ne. Zastánci tohoto opatření argumentují tím, že pomalejší provoz povede k plynulejšímu dopravnímu toku a snížení počtu kolon. Odpůrci ale namítají, že nižší rychlosti mohou naopak způsobit větší frustraci řidičů a zhoršit bezpečnost na silnicích. Popravdě, jet 80 km/h na rovné, perfektní dálnici nebude asi opravdu žádné potěšení. Nemluvě o tom, že většina Švýcarů (s jejich až úzkostlivým respektem k pravidlům) pojede spíše 75 km/h.

Švýcaři a jejich úzkostlivé dodržování pravidel

Historicky se přitom Švýcarsko vždy přiklánělo k přísnějším omezením na silnicích. Už v 70. letech minulého století se stalo jednou z prvních evropských zemí, která zavedla pevné dálniční limity, a od té doby se přístup k regulaci dopravy stále zpřísňuje. V současné době tamní dálnice umožňují maximální rychlost 120 km/h, což je pořád méně než v mnoha jiných evropských zemích. I 120 km/h se ale extrémně pořádkumilovným Švýcarům jeví zřejmě přespříliš. A protože to nejsou žádní troškaři, nebudou snižovat na 110, ale rovnou na 80. Co kdyby. Už se na jejich dálnice těšíte?

Švýcarsko omezilo majitelům elektromobilů jezdit s nimi. Nemilé opatření proti energetické krizi

V Německu se ozývají hlasy pro zákaz neomezené rychlosti na dálnicích

A teď to porovnejme s tím, co se děje jinde. V České republice se naopak od léta zvedne limit na některých úsecích dálnic na 150 km/h, což je pro mnohé příjemná změna. Nizozemsko se chystá vrátit zpět hranici 130 km/h, kterou dříve snížilo kvůli emisím. Chorvatsko? 130 jako u nás. A Německo? Tamní dálnice jsou legendární svou neomezenou rychlostí, ale to se může změnit. Podle nedávného průzkumu by většina Němců souhlasila s tím, aby bylo cestování rychlostí nad 130 km/h zakázáno. Ostatně již nyní, pokud způsobíte nehodu při rychlosti nad 130 km/h (i na dálnici), hledí se na vás podstatně přísněji, než kdybyste jeli pod 130 km/h.

Na německé dálnici jel v BMW rychlostí 399 km/h. Jak to skončilo? To se radši ani neptejte

Silniční doprava je zkrátka jednou z oblastí, kde se krásně ukazuje, jak moc se jednotlivé státy v přístupu k regulacím liší. Zatímco někde vládne přesvědčení, že plynulejší provoz znamená rychlejší jízdu, jinde si myslí, že nižší rychlosti předejdou kolonám. Zároveň se do debaty promítají i ekologické aspekty – nižší rychlost totiž znamená i nižší spotřebu paliva, a tím pádem menší uhlíkovou stopu. Naopak vyšší rychlosti mohou zkrátit dobu jízdy, a tím zvýšit efektivitu přepravy.

Zapeklitá hádanka z autoškoly: Můžete jet v pravém pruhu a legálně předjíždět pomalejší auta

Ať už má pravdu kdokoliv, jedno je jisté – pokud se chystáte autem cestovat po Evropě, připravte si nejen dálniční známky, ale i dostatečně širokou „škálu jízdních stylů“. Nejeden z nás totiž žije v domnění, že 130 km/h je „evropský úzus“ a standardní dálniční rychlost napříč kontinentem. Nikolivěk, zdaleka tomu tak není. Každá země má svoje vlastní pravidla, a co je na jedné straně hranice normou, může být na druhé straně považováno za nebezpečný hazard. A speciálně na to Švýcarsko bych si dal letos opravdu pozor.

Byli byste pro definitivní omezení rychlosti na 130 km/h na českých dálnicích?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články
TOPlist