Snaha vnutit celému světu elektromobily naráží na větší odpor, než zřejmě čekali i ti největší pesimisté. S ohledem na jejich vlastnosti však není divu. Končí s nimi i další automobilka.
Pod vlivem událostí posledních měsíců zřejmě nejeden nadšenec do elektromobiity procitá a musí si chtě nechtě položit otázku, jak to s celým „elektrosektorem“ vlastně je. Kde jsou ony světlé zítřky, o kterých ještě nedávno nadšeně mluvili všichni kapitáni automobilek, kde jsou ty tisíce elektromobilů a tisíce nabíječek, na každém rohu jedna? Jako by se něco zaseklo. A spíše přibývá těch, kteří otevřeně říkají, že tudy cesta nepovede. Další z legendárních výrobců totiž právě udělal přesně to samé. Pojďme se na to podívat společně.
Elektromobily rozdělují trh nevídaným způsobem
Dovolte mi ale malou odbočku úvodem, možná se u ní i trochu zasmějete. Jestli je totiž stávající „elektroscéna“ pro někoho také mimořádně nepřehledná a nejasná, jsme to právě my, motorističtí novináři. V jednom mailu vám ráno přistanou oslavné ódy na nejnovější elektromobil s dojezdem 400 km (a vy velmi pragmaticky a reálně víte, že v zimě to budou tři stovky, nikoli čtyři) a všemi těmi sladkými řečmi o tom, jak právě tohle a jedině tohle auto je budoucnost osobní dopravy.
Myslíte si své, někdy celkem na rovinu formulovanou žádost o „PR článek zadarmo“ s přehledem odmítáte, aby vám v poledne do vašeho mailboxu přistál mail druhý, který přesně opačně popisuje, jak je současná elektroprodukce v podstatě omylem, jak jsou ta auta neperspektivní a pro klienty nezajímavá. A pozor, tohle nehlásá na náměstí v Berouně nějaký Venca Vopršálek. To vám řekne třeba šéf BMW s tím, že fandí „spalovákům“ a elektro není pro všechny atd.
Na jedné straně nadšení, na druhé chladný pragmatismus
A teď jak se v tom máte vyznat? Do toho i díky své práci víte, že v podstatě za dveřmi je nová generace baterií, proti níž vypadají ty stávající Li-Ion vysloveně nemoderně, respektive zastarale. Baterie, které dobijete do 10–20 minut, ale pozor! Dobijete je na dojezd 1 000 kilometrů. Přesně s něčím takovým přijde Toyota do dvou let, CATL má jen o něco horší parametry již ve výrobě a vám pomalu, ale jistě dochází, že snaha tak úpěnlivě prodat stávající modely automobilů může pramenit taky z něčeho úplně jiného.
Totiž z čirého pragmatismu co nejrychleji se zbavit aut, která teď máme, protože až opravdu někdo přijde s oním „velkým třeskem“, stanou se rázem všechny milé Li-Ion baterie a na nich založené elektromobily velmi špatně prodejné. Respektive alespoň za nějakou smysluplnou cenu prodejné. A je to. A ti, kteří se do výroby ještě nepustili, možná jen lišácky čekají, jak to celé vůbec dopadne. Popravdě, nedivím se jim. Když vidím, jak dopadnul VW s ID.3 bez dotací, tak tím spíš.
Britové se rozhodli vyčkávat, jak to celé dopadne
Jedním z oněch „čekatelů“ je i Aston Martin. Zajímavé je, že Britové tvrdí, že důvodem nejsou zpoždění, ale promyšlená akce. „Plánovali jsme uvedení produktu na trh koncem roku 2025 a byli jsme na to připraveni, ale zdá se, že v současnosti je situace kolem elektromobilů více politicky motivovaný humbuk než skutečná spotřebitelská poptávka. Zejména v cenové relaci Aston Martin,“ řekl šéf Astonu Lawrence Stroll v rozhovoru pro magazín Autocar.
No nemá pravdu? Má, samozřejmě. Minimálně polovina esencí vozidel, jako je Aston Martin, je právě onen živočišný feeling, spočívající v silném (a slyšitelném) motoru, v jeho charakteru. A nezapomeňte: všechny Aston Martiny jsou klasická „GT“, odvozená od Gran Turismo, čili „velkého cestování“. Evropou napříč za noc? Bez problémů. Večer na byznys večeři ve Frankfurtu, pak naložit milou a ráno na jachtě v Nice. Tak se žije. Tohle s elektromobilem? Budete spát někde u nabíječky v Aston Martinu? A sledovat dojezd? Za 250 000 euro? Ale no tak.
Raději plug-in hybrid, když už tedy musíme elektro
CEO Aston Martinu Stroll dále zdůraznil, že elektromobil je technicky vyvinutý a fyzicky navržený, ale zákazníci značky stále preferují spalovací vozy. V důsledku toho se společnost raději zaměřuje na plug-in hybridy. Tím prvním má být dlouho avizovaná Valhalla, která bude zákazníkům k dispozici v roce 2024. Do roku 2026 má mít každý nový Aston v řadě elektrifikovaný protějšek. Základem pro plug-in hybridy Astonu bude známá V8 od Mercedesu. Hybrid na bázi V12 však značka nevylučuje.
Jak to vidím já? Úplně stejně jako šéf Astonu. Dokud nebudou opravdu dostupné nové baterie, lehčí, levnější, výrazně rychleji dobíjené a s výrazně delším dojezdem, je stávající generace elektromobilů odsouzena ke stejně vlažnému zájmu, jakou o ni projevují řidiči dosud. Dotace, nedotace. S jedním nepatrným „ale“. Jakmile se na trh ona nová generace baterií dostane, klesne hodnota nynějších modelů EV o desítky procent. Je dobré s tím počítat.