Rapidní zdražení dálnic již platí: Za jízdu po vybraných úsecích si připlatí všichni řidiči přes speciální aplikaci

Placení dálničních poplatků se český řidič nevyhne. Jak doma, tak i v zahraničí, zdražuje se všude a při nezaplacení hrozí vysoké postihy.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Wikimedia Commons / CC BY-SA
                   

Sahat hlouběji a hlouběji do peněženek běžných řidičů je trendem poslední doby. Snaží se o to každý, kdo má na automobilismus nějaký vliv. Automobilky, Evropská unie, prodejci, dovozci a v neposlední řadě i vlády. Nejde pouze o doménu tuzemské politické garnitury, i u sousedů je patrná snaha „vydělat“ co nejvíce. Tak třeba na polských dálnicích se bude platit víc. Stejně jako u nás od března příštího roku, kdy zdraží dálniční známka.

Platit se bude víc, a všude. Peníze státní kasa nutně potřebuje

Lidé, kteří jezdí po polské dálnici A2, by se měli s novými sazbami rychle seznámit. Navýšení poplatku platí od září 2023, změny jsou určené 150kilometrovému úseku Nowy Tomyśl – Konin, který je fragmentem A2. Celkově je rozdělena na tři menší části a za každou je třeba zaplatit poplatek. Ještě před pár dny by při jízdě osobním autem zaplatil řidič za celou cestu v přepočtu 420 Kč. Dnes je cena 450 Kč.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Řidiči motorek platí naštěstí jen o 5 Kč navíc. Jaké jsou ceny mýtného pro celý úsek Nowy Tomyśl – Konin s ohledem na konkrétní vozidla? Je to 225 Kč pro motocykly (75 Kč za jeden díl). Pro osobní vozy je to 150 Kč za jeden díl, tedy 450 Kč celkem. Pro nákladní vozy jsou pak ceny od 705 Kč do 1 635 Kč podle počtu náprav. Za nadrozměrná vozidla se musí platit 4 500 Kč, respektive 1 500 Kč za jeden díl. Jak se to týká českých řidičů? No jednoduše.

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

Kdo vyrazí do Polska, musí dodržovat polské předpisy a mýtné tam zaplatit. Manuální systém výběru mýtného je jedním ze dvou způsobů platby za užívání dálničních úseků ve správě GDDKiA. Platba se provádí na branách na místech výběru mýta. Systém ručního výběru mýtného na výše uvedených dálničních úsecích je uzavřen, což znamená, že řidič vjíždějící do takového dálničního úseku si vyzvedne jízdenku, na jejímž základě zaplatí na místě mýtného, přičemž tento dálniční úsek opustí. Cena jízdného se liší podle typu vozidla a počtu ujetých kilometrů.

Pro připomenutí, nás v ČR také čeká zdražení dálničních poplatků, a to od března 2024. Národní ekonomická rada vlády navrhla ve svých doporučeních zdražit dálniční známku. Co to znamená? Že se vláda rozhodla od března 2024 zvýšit cenu roční známky na 2 300 korun, což údajně odpovídá inflaci za deset let. „Veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic,“ uvedl ministr dopravy Kupka.

Dálnice bez poplatku? Německu můžeme jen tiše závidět

Věc se má tak, že podle pravidel směrnice Euroviněta mají členské země Evropské unie povinnost se od března 2024 řídit při stanovení cen časových poplatků povinným stropem, který se vypočítává procentuálně vůči ročnímu poplatku. Měsíční známka tak musí být maximálně do 19 % ročního poplatku, desetidenní do 12 % a nově bude také denní známka ve výši 9 % té roční. Musí platit všichni a stejně? Ne. Směrnice zároveň umožňuje odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo vodík.

iZdroj fotografie: Raimond Spekking / Creative Commons / CC-BY-SA

Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která dosud jsou zcela osvobozena, zůstanou však nadále významně zvýhodněna. Platit budou 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku. To není vše, nejde o definitivní stav, zdražovat se bude i v dalších letech. Protože „cenu známky stanoví od roku 2025 automatická valorizace“. Na to, že by dálniční poplatek byl u nás někdy levnější, asi můžeme definitivně zapomenout.

Je cena dálniční známky adekvátní?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články