Snaha o ekologii na všech frontách vede ve finále k absurdním ekologickým poplatkům. Ty jsou však absurdní jen do té doby, než je musíte reálně zaplatit. A ta doba právě nastala.
Ekologické poplatky budou do budoucna nepochybně tvořit stále zásadnější a zásadnější položku v celé poplatkové agendě spojené s provozem automobilu. Co naplat, žijeme v době, která je ekologii citelně nakloněna a klade stále větší a větší důraz na to, aby ti, co znečišťují ovzduší, za to také řádně zaplatili. Ve středověku by to leckoho mohlo stát život, pobyt v šatlavě nebo alespoň dům či léno, dnes postačí peníze. Otázkou je, jestli náhodou nebudeme spíše přeplácet, než platit. Pojďme se na to podívat společně.
Platba mýta dle počtu najetých kilometrů
Jak totiž poznamenává německý Bild, kupříkladu Automobilový klub Německa (AvD) je proti zavedení mýtného podle počtu najetých kilometrů. Rada ekonomických expertů jmenovaná německou vládou se přitom ve své jarní zprávě minulý týden vyslovila pro takové opatření. Platba by měla být založena na ujetých kilometrech. To znamená, že by si řidiči museli připlácet za každý ujetý kilometr. Jinými slovy, čím víc najezdíte, tím víc zaplatíte. Jak prosté, milý Watsone.
Špatný stav infrastruktury nejen v Čechách
Výbor autoklubu si stěžuje na stále horší stav silniční a železniční infrastruktury, který zatěžuje hospodářský rozvoj v Německu a vyžaduje vyšší investice. Rozpočtové prostředky pro spolehlivé financování opatření by podle návrhu Rady expertů měly být zajištěny i mýtným v závislosti na ujetých kilometrech. AvD také vidí potřebu investic, ale je „rozhodně proti dalšímu zatěžování soukromých řidičů automobilů“. Nezlobte se na mne, ale to si pak pánové z autoklubu malinko protiřečí.
Kolik průměrně ujedeme km za rok?
Průzkum pojišťovny Generali zjistil, že 97 % českých řidičů ujede v průměru 20 000 km ročně. Hranici 50 000 km ročně překročí jen 3 % řidičů. Když vezmeme v potaz ilustrační modelový scénář, ve kterém je daň za 1 ujetý kilometr 1 Kč, tak by každý, kdo má řidičský průkaz, zaplatil v průměru 20 000 Kč ročně = 1 666 Kč měsíčně. Slušná pálka, nemyslíte?
Péče o vlastní auto je pro velkou část populace stále nákladnější záležitost. Auto jako prostředek osobní mobility je často potřeba k cestě do práce a ke zvládání každodenního života. Nejde jen o ceny pohonných hmot, jež v posledních letech masivně vzrostly. Přidává se k nim je tu neustále se zvyšující daň z CO2, která již nebude od roku 2027 omezena pevnou částkou, ale bude nechána tržnímu ocenění. A jak poznamenávají mnozí odborníci, teprve potom pocítíme, co to ve skutečnosti je Green Deal.
Zásadní částky z ekologické daně do státního rozpočtu
Jen energetická daň by pro německý rozpočet ročně vygenerovala přes 30 miliard eur. Něco podobného lze pozorovat v celé Evropě. Zastřešující organizace automobilových klubů FIA ve studii před deseti lety zjistila, že jen kolem 62 procent daní, cel a poplatků v této oblasti proudilo zpět do dopravní infrastruktury. Nejde jen o ceny pohonných hmot, které v posledních letech masivně vzrostly. Navíc je tu neustále se zvyšující daň z CO2, která již nebude od roku 2027 omezena pevnou částkou.
Povinné refinancování příjmů souvisejících s dopravou se v Německu plánuje jen částečně. To se musí změnit. AvD stále předpokládá, že ve střednědobém horizontu nebude existovat žádná alternativa k vlastnictví auta pro velké množství lidí. Kritiku návrhů mýtného vyjádřil i Michael Haberland, šéf autoklubu „Mobil v Německu“: „Mnoho řidičů ani nemá možnost přestoupit na veřejnou dopravu, protože k nim zkrátka nejezdí, zvláště ve venkovských oblastech.”
Od roku 2027 teprve pocítíme, co znamená GreenDeal
Můžeme tedy jen čekat, jak se daná situace s uvolněním daně z CO2 po roce 2027 vyvine a zda-li se uvolnění stropu u daně za CO2 dojde ke zdražení. Náš „korunový výpočet” by ve finále nemusel být tak daleko od pravdy, a pokud se mluví o nedostupnosti osobní dopravy a naopak sdílení a dalších alternativních způsobech coby její náhražce, můžeme se dočkat zajímavých konců. Jak to vidíte vy, může se celkovým zdražením na konto ekologie stát pro mnohé vlastnictví auta zcela nereálné?