Největší nešvary českých řidičů v běžném provozu. Řada z nich by měla být postihována jako přestupek

Snad každý chce do cíle dojet bezpečně bez nehody a bez dlouhého zdržení. Časté nešvary českých řidičů však ohrožují provoz a vytváří zbytečné dlouhé kolony.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Základem bezpečného a plynulého provozu na silnicích je ohleduplnost, předvídání, včasná reakce na situace a jízda s klidnou hlavou. Existuje mnoho nešvarů, které nejsou přestupkem, ale mohou vyústit i v nehodu. Zbytečné troubení, jízda na kruhových objezdech či špatné používání blinkrů. Deset chyb, které se na silnicích vyskytují nejčastěji.

Troubení, zpomalování a rozjezd

Prvním z nešvarů je nadužívání zvukové výstrahy. Jak název napovídá, klakson se má použít tehdy, když je třeba upozornit na blížící se nebezpečí. Mnoho řidičů však troubí, protože jsou netrpěliví, něco se jim nelíbí a s něčím nesouhlasí. Zatroubení vyvolá u okolních řidičů mírné zpomalení, protože koukají, co se kde stalo. Navíc můžete i řidiče znervóznět a on následně udělá chybu.

iZdroj fotografie: iStock

Druhým nešvarem je zpomalování až několik metrů před překážkou. Řidič sice vidí, že auto před ním brzdí, ale on začne brzdit až skoro u něj. Tím musí prudčeji brzdit řidiči za ním a v hustém provozu snadno vznikne zbytečná kolona. Třetí nešvarem je naopak pomalé rozjíždění na semaforem. Někteří začínají řadit až ve chvíli, kde se auto před nimi rozjede, což je zbytečně pozdě. Sledujte provoz a reagujte s předstihem.

Kruhový objezd a používání blinkrů

Další dva nešvary se týkají jízdy po kruhovém objezdu. První z nich řidiči dělají při vjezdu na kruhový objezd. Všichni řidiči po objezdu jedou pomaleji, není tedy třeba čekat, až bude prázdný. Kruhový objezd má dopravu udělat plynulejší, místo toho však často vytváří kolony. Pátým nešvarem je nedávání či pozdní dávání blinkru při výjezdu. I tím se doprava po objezdu velmi zpomalí.

iZdroj fotografie: iStock

Šestý nešvar se týká používání blinkrů obecně. Mnoho řidičů je používá jen když si náhodou vzpomenou. Blinkr je základním komunikačním prostředkem s okolím. Základem je včasný blinkr, pak brzda a nakonec odbočit. V provozu je vhodné nezapomínat dávat blinkr i při jízdě po hlavní silnici. Řidiči často dávají blinkr až tehdy, když začnou odbočovat. To už ale všichni vidí, kam auto jede, ale okolní řidiči to potřebují vědět dříve a adekvátně reagovat.

Vzdálenost, nepouštění, připojování a bezohlednost

Dodržování bezpečné vzdálenosti je v některých zemích přísně trestáno. Lepení se na auto před vámi nedává řidiči prostor na manévrování a snadno se stane řetězová nehoda. Nešvarem je i po předjetí se zařadit těsně před auto. Osmým nešvarem je nepouštění do pruhu. I když vidíme, že řidič chce z vedlejšího pruhu do našeho, nedáme mu prostor a vytváříme nebezpečnou situaci. Důležité je i nepřejíždět z pruhu do pruhu často a zbytečně.

Další častým nešvarem je nevyužívání celé délky připojovacího pruhu. Když daleko za vámi nic nejede, není problém se zařadit brzo. Dělají to však i řidiči v hustším provozu. Místo rozjetí se a následného plynulého zařazení se řidiči zařadí co nejdřív, ať už to mají za sebou. Slušné je i, pokud to situace dovoluje, umožnit řidiči najet. Někdy stačí dát jen nohu z plynu.

Desátým nešvarem je všeobecná bezohlednost. Například na parkovištích, i když řidič vidí, že jiné auto vyjíždí, jedou k němu co nejblíž a snaží se ho nějak objet. Je lepší počkat, neustále nepospíchat a dát ostatním prostor. Řidiči však často nečekají, nedají druhému kousek času navíc a vytváří na silnicích stres a napětí. K vážné nehodě už je pak jen kousek.

Který nešvar českých řidičů vás nejvíce vytáčí?

Zdroj: BESIP, SledujCestu

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články