Udržet výrobu dieselu přes všechny zákazy chce v roce 2023 notnou dávku odvahy a kuráže. Zejména pokud ten motor pracuje v SUV. A jeho výrobce zaslouží palec nahoru.
Přísná omezení ze strany Evropské unie v oblasti spalovacích motorů vedou k tomu, že mnoho výrobců na jejich další vývoj v podstatě rezignovalo a snaží se co nejdřív přejít na úpnou elektromobilitu. Proč za drahé peníze vyvíjet a vyrábět něco, co budeme moci za pár let „hodit do popelnice“, velmi mírně řečeno. Přesto se najdou výjimky, které nejen že vyvinou spalovací motor, ale dokonce se pustí do zhmotnění všech zlých snů všech ekologů: velkoobjemového dieselu. A míní jej vyrábět tak dloho, jak to jenom půjde. Pojďme se na ty rebely podívat společně.
Turbodiesel a nafta? Pro EU cosi jako ďáblovo stvoření
Protože diesel je v očích ekologů, ekologických aktivistů a euroúředníků čímsi tak nečistým, nevhodným a zastaralým, že si v podstatě nepřipouští, že by se nějaký ještě mohl „od nova“ vyrábět. A dokonce, považte, splnit normu EURO 7. Protože jestli je výše popsaná skupina ochotna vzít alespoň nepatrně na milost, jsou to spíše zážehové motory. Ale „ropák“? Smrdutý naftopalič? Něco jako TDI? Vždyť kvůli TDI a Dieselgate vlastně celý odpor ke všemu spalovacímu vznikl. To ještě někdo chce vyrábět?
Chce, a dokonce se tím ani netají. A dokonce si dovolil být tak „drzý“, že celý vývoj dotáhnul do konce a do sériové výroby, a jeho nový 3,3litrový šestiválec je jednou ze dvou hlavních pohonných jednotek v prémiovém SUV, které míní dodávat po celém světě. A, považte podruhé, lidé mu za to ještě tleskají. Neslýchané. Ještě víc neslýchané je pak to, že mnoho z těchto zákazníků volí právě onen diesel pod kapotou: zkrátka proto, že se jim líbí jeho výkonové parametry. A možná taky tak trochu z trucu.
Inspirace u bavorského výrobce, který to už tak trochu vzdal
Kdo se jen trochu vyznáte v autech, poznali jste myslím zcela neomylně, o jakém výrobci, jakém motoru a jakém modelu automobilu právě píšu. Pochopitelně, je to Mazda a její nový, šestiválcový turbodiesel v novém SUV CX 60. Které hned při jeho premiéře Mazda uvedla s tím, že pod kapotou bude jedno velké překvapení. To tedy bylo. Mnoho nadšenců do všeho automobilového tehdy tuším uznale vydechlo a pokývalo hlavou, jací to v Japonsku ještě existují frajeři.
Kteří se pustí na tenký led nového dieselu, všem omezením ze strany EU navzdory, a dokonce si tak trochu vypůjčí „zadání“, které kdysi proslavilo BMW. Kdysi. Protože řadový šestiválec o objemu 3 litry byl dlouhý čas poznávacím znamením pokroku z Mnichova. A vozy, jenž se pyšnily označením „330d/530d“, později už jenom „30d“ byly brány za vrchol techniky a skvělou kombinaci opravdu dostatečných výkonů a skvělé spotřeby v jednom jediném motoru.
„Budeme diesely vyrábět tak dlouho, dokud je budou zákazníci chtít“. Super
Kdeže ty loňské sněhy ale jsou. BMW se vrhlo na elektrifikaci v maximální míře, kdysi nemyslitelné tříválce se zabydlely pod kapotami jejich vozů, které pomalu, ale jistě směřují tam, kde je EU chce vidět: u nabíječek. Naopak Mazda, která byla často nositelem pokroku a novátorských řešení se náhle, „pěkně po staru“, upsala „řadové šestce“ na naftu. V roce 2023. A míní jí vyrábět tak dlouho, jak to jenom zákazníci budou chtít.
Jak totiž v rozhovoru pro magazín Car Expert prohlásil Mitsu Wake z Mazdy, který je zodpovědný za výrobní program CX-90, “Pokud zákazníci chtějí naftu, pak pokud dokážeme efektivně plnit emisní normy, rádi bychom dieselové motory nabízeli co nejdéle.“ Co k těmto slovům dodat? Možná jen potlesk za odvahu. Jak to vidíte vy? Necháte si také váš spalovací motor tak dlouho, jak to jenom bude možné? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!