Diesel stojí jako hybrid? Levné korejské SUV dobývá český trh, cenou zlikviduje konkurenci. Vypadá nádherně

Když v Čechách mimořádně oblíbený korejský výrobce nasadí u svého neméně oblíbeného SUV stejnou cenu na diesel jako na hybrid, je zřejmě na úspěch zaděláno.

i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Doby, kdy automatickou motorizací pro střední a větší SUV byly téměř bez výjimky vznětové motor, jsou, zdá se, definitivně pryč. Čím dál tím více se zpřísňující normy a požadavky ze strany Evropské unie vedou výrobce k řešením, jež by ještě několik let zpátky vypadala minimálně zvláštně. Pokud ne rovnou nepatřičně. Zkrátka platilo, že přiměřeně výkonný čtyřválec turbodiesel je ideálním motorem pro menší a středně velké vozy, pro ty větší pak byl samozřejmostí šestiválec. Jako by to už nebyla pravda. Pojďme se na to podívat společně.

Turbodiesely jsou na ústupu, výjimky se ale najdou

A jakkoli výše uvedené pravidlo o počtu válců se zažilo natolik, že by jej snad bylo možno považovat za pravidlo „železné“, existovaly na obou stranách samozřejmě výjimky. Kdysi nemyslitelná čtyřválcová motorizace například pro BMW X5, Mercedes M (GLE) nebo třeba VW Touareg se nakonec stala celkem samozřejmou pro základní modely nabídky. Ruku v ruce s tím, jak se moderní turbodiesely vylepšovaly, co se výkonu a točivého momentu týče, se tak stávaly zajímavou ekonomickou volbou. Pochopitelně zejména pro ty, kterým jejich dynamika dostačovala a nemuseli mít „šlechtický“ počet válců, neboli šest a více.

Dříve vládli trhu: 10 nejsilnějších dieselů všech dob. Brusel je nesnáší a my je milujeme, dokud je nezakážou

Případně osm, což bylo třeba jednu dobu možné u všech velkých německých SUV. Nicméně to byla již opravdu většinou volba prestiže spíše než čehokoli jiného. Nemluvě o dvanáctiválcích. Klientela se však na podobné motorizace zřejmě bez problémů našla. Vliv restrikcí ze strany Evropské unie se však o to víc projevil na druhé straně. Setkat se ve vozidle velikosti Škody Karoq s litrovým tříválcem bylo zřejmě nejen pro mě připomínkou, že některá technická řešení jsou opravdu na hraně. Pokud ne vyloženě za ní.

Mazda jako inovátor pohonů a propagátor nafty?

Malý, turbodmychadlem dopovaný motůrek by zřejmě ani u inženýrů a motorářů Škody nebyl tou první volbou. Ale znáte to: přijde nařízení a nic s tím neuděláte. I do středně velkého SUV dáte motůrek, ne o tolik větší, jaký máte doma v zahradním traktůrku koupeném v akci v Mountfieldu. A díváte se po očku, co dokázali motoráři Mazdy: bez nějakých velkých „cavyků“ vyvinuli a vyrobili řadový šestiválec 3,3 litru (samozřejmě na naftu) a dali jej do nového SUV CX60. A údajně s ním bez problémů splní normu EURO7. V Japonsku to jde, ale u nás ne? Zajímavé.

Mazda sebrala recept BMW, vysmála se Muskovi a přichází s třílitrovým šestiválcem. Na naftu. Elone, koukej!

A to hlavní překvapení: v Mazdě můžete mít tento motor jak v čistě spalovací verzi, tak i v mildhybridu naladěném na 200 či 254 koní. A k němu ještě benzínovou verzi plug-in hybridního ústrojí, skládajícího se z benzinového čtyřválce o objemu 2,5 litru a elektromotoru. Systémový výkon je pak nemalých 327 koní. Nevím, jestli se Japonci pro tuto zážehovou verzi rozhodli proto, aby měli o jakýsi „vylepšovač emisních průměrů“ více, možné to je. Když se to všechno sečte a zprůměruje – znáte to. Za hybridy si ale každopádně připlatíte.

Korejské SUV se stejnou cenou pro hybrid i diesel

To nové korejské SUV (s naopak velmi tradičním a léty prověřeným jménem Sorento) na to jde jinak. A celkem nečekaně. Pokud se budeme držet základní výbavy Exclusive, vypadá totiž ceník modelu 2025 takto:

  • ICE (Diesel)
    • 2 CRDi SCR 4×2 8DCT automat 194 k / 143 kW – cena 1 199 980 Kč*
    • 2 CRDi SCR 4×4 8DCT automat 194 k / 143 kW – cena 1 249 980 Kč*
  • HEV (Hybrid)
    • 6 T-GDi HEV GPF 4×2 6AT automat 215 k / 158 kW – cena 1 199 980 Kč*
    • 6 T-GDi HEV GPF 4×4 6AT automat 215 k / 158 kW – cena 1 249 980 Kč*

Jinými slovy, na korunu přesně stojí diesel i mildhybridní verze, v prvním případě s výkonem 143 kW, ve druhém o výkonu 158 kW. Za čtyřkolku si v obou případech připlatíte 50 000 korun, automatická převodovka je jedinou volbou. Sorento krom toho nabídne (mimo všech dnes již běžných elektronických a digitálních „vychytávek“) i možnost získávat aktualizace softwaru a mapových podkladů prostřednictvím vzdáleného přístupu, tedy bez nutnosti s vozidlem speciálně zajíždět do servisu kvůli aktualizacím.

iZdroj fotografie: KIA

Možná po vzoru smartphonů a notebooků je pro nové Sorento k dispozici i funkce rozpoznávání otisků prstu. Ta majiteli umožňuje vytvořit si svůj unikátní uživatelský profil a spouštět pak motor pouhým dotekem prstu. Nové Sorento je dále vybaveno bezdrátovým nabíjením telefonů, šesti dobíjecími porty typu USB-C (dva v každé řadě sedadel) a prémiovým audiosystémem Bose. K ještě vyššímu pohodlí přispívá chytrý klíček. Přes aplikaci Digital Key 2.0 navíc zákazník může používat mobilní telefon jako chytrý klíček, bez nutnosti mít fyzický klíč u sebe.

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Jak se vám líbí nové Sorento?

Zdroj: KIA
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články