Některé motory se v historii natolik povedly, že osloví náročného zájemce i dnes. Navíc jsou za dostupné peníze a v nádherném autě k tomu.
Musím se vám hned v úvodu k něčemu přiznat. Veškerá novinářská (a tolik žádoucí) objektivita, nestrannost a nezávislost v tomto konkrétním případě zřejmě půjde stranou. Vždy jsem totiž byl zcela neskrývaným fanouškem právě tohoto modelu, a byť budu dnes psát především o jeho vrcholné verzi, i mezi těmi „obyčejnými“ je mnoho takových, které stojí za vaši pozornost. Až si říkám, proč se na tohle auto tak neuvěřitelně zapomnělo. Pojďme se na tajný tip za super peníze podívat rovnou společně.
Špatné období si občas vybere každý výrobce
Některými Čechy tolik oblíbená odpověď na otázku „Které auto nebrat? Všechna na F – Fiat, Ford a všechny francouzské“ byla již spolehlivě tolikrát vyvrácena, že to odborné a poučené veřejnosti, mezi něž vás, naše P.T. čtenáře řadím, nemusím asi ani vysvětlovat. Fiat opravdu „nerezne už na plakátu“, je to totiž přesně naopak, většina modelů má skvělou protikorozní ochranu. S Fordem se také dostanete domů, a nemusíte zpátky vlakem, jak se v Čechách dodnes občas traduje.
Stačí si zvolit (respektive spíše nezvolit) ten správný model motoru a každý Focus, Mondeo nebo Fiesta budou stejně spolehlivé, jako je domácí Škoda či celý koncern VW. Pokud ne rovnou více. A jak je to s tou Francií? Popravdě, někdy složitější. Podobně ale jako s již zmíněným koncernem, kde některé modely TSI motorů jsou také pěkní „zrádci“. Co si budeme v Čechách povídat. Každý výrobce má svoje období a svoje modely, kdy se ne úplně všechno povedlo a které mu historie „omlátila o hlavu“.
Francouzské přešlapy a pokusy o nápravu pověsti
A mají ho i Francouzi, Peugeotem počínaje přes Citroen a Renaultem konče. A právě jednu naftovou verzi Renaultu a jeden model téhož výrobce bych vám chtěl dnes představit. A znalí již tuší – jde pochopitelně o nechvalně „proslavenou“ Lagunu druhé generace, na které se pravda nepovedlo hned několik věcí současně. A dospělo to až do fáze, kdy tneto model začal ohrožovat pověst Renaultu jako takového. Elektroinstalace žijící vlastními životy, mechanické závady, poruchové diesely.
Nevím, na které poradě vedení Renaultu kdo z manažerů„prásknul do stolu“, ale zřejmě bylo rozhodnuto: Nová Laguna musí být opravdu perfektní a všechny tyhle průšvihy už se nesmí opakovat. A víte, co je na tom zajímavé? Že ačkoli by to jeden do (někdy poněkud volnomyšlenkářských) Francouzů neřekl, tak se jim to vcelku povedlo splnit. A Laguna třetí generace tak je, pokud najdete zachovalý a udržovaný model, vcelku doporučeníhodným modelem, často s velmi dobrým poměrem výkon/cena.
Vezmeme čistý list papíru a začneme znovu
Jejich vodou chlazená turbodmychadla u dCi motorů již tehdy všem kritikům zavřely ústa – ano, i tady je dobré dochlazovat a ani tady není dobré hnát auto na plný výkon přes celé Německo. Ale výrobce dal některými technickými řešením jasně najevo, že se snaží, seč to jenom jde, aby odolnost byla výrazně vyšší, než u minulé generace. Včetně zcela přepracovaného interiéru, měkčené plasty se mohly porovnat i s prémiovější konkurencí, než byl „plebejský“ Renault.
Pod kapotami se pak objevily dvoulitrové diesely u rodinných verzí liftbacků a kombi, a popravdě speciálně prostorné kombi, s malým nájezdem, úsporným dieselem pod kapotou a čitelnou historií by mi v garáži vůbec nevadilo. A dokázal bych ho koupit asi docela levně. Chci vám ale představit něco ještě speciálnějšího. Krom obligátních dvoulitrů Renault tehdy ve spolupráci s Nissanem postavil i šestiválcový třílitr pod kódovým označením V9X, u něhož využil mimo jiné zkušenosti s kultovními šestiválci Nissanu z kupé 350Z nebo GT-R.
Nádherné kupé dokáže oslnit i dnes
Moment. Technologie z „gé-té-erka“ v Laguně? Držte si klobouky, to je pouze začátek. Produkční verze totiž nakonec ustálila na 173 kW / 235 koních / 3 750 otáčkách, což jsou skvělá číslo na turbodiesel i dnes. Podpořená navíc točivým momentem 450 Nm. To jsme blízko vrcholným verzím TD motorů od BMW nebo Mercedesu, kde však budeme za zcela jiné peníze. U Renaultu byl tento motor vyhrazen pro Lagunu Coupé GT. A to je moje druhé dnešní překvapení. A doporučení.
Na tohle auto se totiž zcela zapomnělo. Když se přitom podíváte do naší galerie, speciálně na fotku, kde je patrný „kachní ocas“ na zádi, musíte uznat, že byla krásná už tehdy a zůstalo jí to dodnes. Tip na stylové, výkonné a přitom úsporné GT? Tady ho máte. S dvěma sedmičkami k tomu: na „stovce“ budete za 7,3 sekundy, průměrně si pak silný motor řekně o 7,2 litru. V kombinaci se spolehlivým, klasickým šestistupňovým automatem od japonského Aisinu? Tohle je cestování ve velkém stylu.
A když se podíváte na inzeráty, jsou v Německu k mání za ceny v přepočtu kolem 200 tisíc, s prostorem k jednání. A jednou velkou výhodou: tohle auto stálo nové hodně přes milion a pořizovali si ho opravdu „fajnšmekři“, lidé, co přesně veděli, co chtějí a měli na to také peníze. Zcela se mu vyhnuli tuneři a podobná individua, i po letech tak bývají vozy v původním stavu a udržované, navíc s rozumnými nájezdy. Co říkáte, není čas na to, udělat si radost stylovým GT? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!