Dlouhodobým odstavením může automobil velmi trpět, obzvláště pokud se jedná o dlouhodobé stání na otevřeném parkovišti.
Vlivem současné koronavirové situace spousta lidí omezilo cestování. Ať už se jedná o cestování na dlouhých trasách na dovolenou, ale také například každodenní cesty do práce. Spousta lidí pracuje již dlouhodobě z domova a jejich automobily tak stojí na parkovištích i několik měsíců. Nechat automobil delší dobu stát může mít negativní následky, které nás v lepším případě budou stát pouze starosti, v tom horším pak i desítky tisíc korun.
Auto pokud možno garážujte
Ať už se bavíme o dlouhodobém odstavení auta na parkovišti, tak v garáži, ani jedna z variant není pro auto zdravá. Pokud odstavíte auto na parkovišti, choďte jej pravidelně kontrolovat. Auta, které stávají dlouhodobě venku, se můžou stát jednoduchým terčem vandalů nebo malých zlodějíčků. S autem jednou za čas popojeďte o kousek dál a střídejte parkovací místa. Jednak bude jasné, že se s autem hýbe a zároveň protočíte aspoň jednou za čas protočíte motor.
Vlhkost je největším nepřítelem aut a i přesto, že jdou technologie stále dopředu, žádnému výrobci se ještě nepodařilo s úplnou jistotou porazit korozi. Pokud necháte automobil stát venku, vystavujete ho různým povětrnostním vlivům a střídání počasí. Dlouhými prostoji kromě kovové karoserie také nejvíce trpí gumové těsnění, které může vysychat, ztratit svou elasticitu a začít se drolit. Jednat se může například o těsnění okolo dveří nebo oken.
Negativní vlivy působící na motorový olej
Olej, který v našem automobilu pravidelně měníme, se při dlouhodobém odstavení může zkazit. Jednotlivé přísady, které ovlivňují jeho vlastnosti se mohou srazit. Pokud s autem jezdíme, je pravděpodobnost tvorby sraženin v oleji téměř nulová, jelikož olej neustále cirkuluje. Když už tedy necháte automobil dlouhodobě stát, je jistější pak olej vyměnit za nový. Tím se ujistíte, že nedojde k poškození motoru a váš čtyřkolový miláček vám bude sloužit stejně jako dřív.
Kromě motorového oleje dlouhodobé stání ovlivňuje také palivo. Životnost benzínu je v průměru 6 měsíců, u nafty je to až 12 měsíců. je v průměru 12 měsíců. U benzínu může v důsledku vysokých teplot dojít k degradaci, proto je důležité, abychom auto alespoň párkrát za to období projeli. Při plánovaném odstavení je důležité nechat v nádrži co nejméně volného místa a natankovat do plna. V nádrži se tak nebude mít kde srážet voda a nebude docházet k naředění paliva.
Brzdová kapalina a baterie
Pokud necháte stát automobil venku, brzdové destičky a brzdový kotouč se můžou stát terčem koroze. Po několika sešlápnutích brzdového pedálu za jízdy se jejich plocha vyčistí. Pokud auto necháte dlouhodobě odstavené, nezatahujte ruční brzdu. Ta může totiž způsobit to, že k sobě destičky a kotouče vlivem vlhkosti přilnou. Kromě motorového oleje a paliva je důležité po šesti měsících odstavení automobilu na ulici vyměnit také brzdovou kapalinu.
Ta má totiž schopnost akumulovat vlhkost a tím ztrácí svůj výkon. Baterie je na odstavení nejvíce háklivá. Pokud je v dobré kondici, měsíční odstavení přežije bez újmy. Velkou roli hraje také elektronika, která je na baterii napojená. Některá totiž může odebírat malé proudy i v případě, že je auto zaparkované. Nezapomínejte tedy automobil jednou za čas projet. Zahřátí na provozní teplotu totiž probudí nejen baterii, ale může zabránit třeba i té nechtěné degradaci oleje v motoru.
Jaký tip využíváte při dlouhodobém odstavení auta vy?