Skoncovat konečně s desítkami minut a hodin strávenými u nabíječek je cílem všech vývojářů elektromobilů. První objevy a nové technologie již přicházejí, toto je jedna z nich.
Že jedním z největších omezení elektromobilů je doba nutná k dobití jejich baterií, je obecně známo. S vývojem technologií se sice zkracují dříve dlouhé hodiny trávené „klimbáním“ v autě na nabíječce, ale i nejrychlejší dobití (dnes již často kolem půl hodiny z 10 % na 80 %) není nic, co by bylo byť náznakem srovnatelné s úsporným dieselem s jen trochu velkou nádrží: ten totiž za 5 minut „dobije“ naftu na dalších klidně 1 200 km. Proti tomu jakýkoli elektromobil bledne u nabíječky. Řešení by tu ale bylo. Pojďme se na něj podívat společně.
Země, která je v obraně a technologiích na světové špičce
A nepřekvapivě pochází ze země, která sice není přeborníkem v elektromobilitě (ani v automotivu jako takovém), zato je přeborníkem v technologických společnostech a inovativních řešeních. A v největším počtu start-upů na světě, stejně jako v dokonalých zbraňových systémech – neboli od pistole Jericho přes automaty UZI až po rakety systému Iron Dome – a v neposlední řadě skvělých systémech zavlažování a získávání pitné vody z vody mořské. Kvůli obklopení arabskými sousedy spolu s velkým procentem pouští jim ostatně nic jiného nezbylo.
Ano, jde pochopitelně o Izrael. Izraelská společnost StoreDot přichází se zatím nejrychlejší alternativou. Díky nové technologii baterií nazvané XFC umožňuje nabít auto na dalších 100 mil (přibližně 160 km) jízdy během pouhých 10 minut. StoreDot momentálně testuje technologii XFC ve spolupráci s patnácti renomovanými výrobci automobilů z Evropy, Asie a USA. První výsledky testů předčily očekávání vývojářů a slibují revoluci v rychlosti nabíjení elektromobilů.
Japonci nezahálí a chystají revoluci
Podobně se k tomuto problému před časem postavila Toyota. Ta do roku 2026 slibuje elektromobily s dojezdem 1 200 km (o rok později dokonce 1 500 km), a především časem dobíjení z 10 % na 80 % za 10 minut. To jsou nepochybně revoluční hodnoty, a pokud se Toyotě podaří je splnit (a není jakýkoli důvod domnívat se, že zrovna Japonci a zrovna u Toyoty by pustili do éteru cokoli, co by neměli 10x podložené), bude to znamenat celkem zásadní krok ke konci spalovacích motorů.
Výsledky testování izraelské technologie potvrzují, že XFC umožní výrobcům navrhovat elektromobily s menšími bateriovými (silikonovými) balíčky, které bude možné nabít během několika málo minut. Toto průlomové zjištění je způsobeno nahrazením grafitu v anodě Li-Ion článků nanočásticemi křemíku, které zahrnují patentované syntetizované organické a anorganické částice. Díky tomuto novému přístupu se elektromobilům opět zvedne schopnost konkurovat spalovacím motorům.
Evropa vyvíjí také, E-Klasse od Mercedesu bude průkopníkem
Silikonové baterie jsou vyvíjeny také jinými společnostmi, jejich zkoumáním a vývojem se zabývá například Mercedes-Benz. Inovativní baterie budou poprvé použity v nové elektrické třídě E od Mercedesu. Kromě schopnosti rychlého nabíjení zvládnou až tisíc nabíjecích cyklů bez vlivu na životnost a kapacitu akumulátoru. Velkou výhodou je i fakt, že tyto baterie nevyžadují nové výrobní procesy. Mohou být tedy vyráběny na stávajících linkách pro Li-Ion baterie.
Technologie XFC je ale pouze jedním z kroků na cestě k vývoji baterií, které budou schopny nabít energii pro jízdu na 160 km za pouhé dvě minuty. To už je jako tankování i s (hodně rychlou) kávou. StoreDot plánuje tyto pokročilé baterie uvést na trh v roce 2028. To by znamenalo další zásadní průlom ve výkonu a efektivitě elektromobilů a posunulo by to celou elektromobilovou technologii na vyšší úroveň. Jak to vidíte vy, dávalo by to takto už konečně smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!