Nabíjení elektromobilu je dražší než tankování: Už spočítali o kolik. A tolik ještě proděláte na ztrátě hodnoty auta

Že je provoz elektromobilů výhodnější než u vozů se spalovacím motorem, je oblíbenou mantrou všech „elektrofandů“. Jak se ale ukazuje v číslech, nemají tak úplně pravdu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nevím, jestli si na to ještě pamatujete, ale není tomu zas tak dávno, kdy nám příznivci elektromobility (coby jednu z největších předností vozidel na baterie) slibovali, že jejich používáním především ušetříme. A výjimečně v tu chvíli neměli na mysli životní prostředí, ale peníze. Snad inspirováni Elonem Muskem, jenž na elektromobilech „ušetřil“ opravdu zásadní balík peněz. Jakkoli mu to teď zrovna moc nejde. Ale co my tady v Čechách? V redakci Autoživě.cz se přitom na čísla spojená s provozem elektromobilů zaměřujeme dlouhodobě. A pojďme se na ně podívat rovnou společně.

Elektromobily stále nejsou nic extra výhodného

Osobně si přitom pamatuji několik (raději je nyní nebudu jmenovat) „věrozvěstů“, kteří nám mohutně slibovali, že elektromobily budou revolucí. Tiché, ekologické, levné na provoz a s bonusem dobrého pocitu, že neznečišťujeme životní prostředí. Znělo to krásně, skoro jako předvolební sliby. Nicméně když se člověk podívá na čísla a praktickou stránku věci, začne se to kouzlo trochu vytrácet. Takže pojďme na tvrdá data. Ať víme, jestli má cenu si pořizovat auto na baterie, nebo si raději koupit ojetou Octavii a za ušetřené peníze se jezdit pět let slunit do Chorvatska.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Začněme s cenovkou. Největší kámen úrazu? Pořizovací cena. Když chcete nový benzínový Volkswagen Golf 1.5 TSI, vyjde vás zhruba na 686 900 Kč. A teď se podívejme na jeho „elektrického bratra“ – Volkswagen ID.3. Ano, je k mání „již od“ 799 000 korun. Jenže pokud chcete větší baterii ,a tedy i větší dojezd (dle WLTP až 602 km), musíte zvolit verzi Pro S a baterii 77 kWh (v základu velmi slabých 52 kWh). A náhle jsme na 1 164 900 Kč. Rozdíl proti Golfu? Téměř půl milionu. Za to máte další Polo pro manželku.

iZdroj fotografie: VW

A ne, ani dotace, které jsou v Česku prakticky zanedbatelné, vám tu díru v rozpočtu nezalepí, obrazně řečeno. To bychom ještě ale uměli přehlédnout, kdyby elektromobil uměl nějak brutálně ušetřit na provozních nákladech. A tady se dostáváme k další zápletce.

Nabíjíme levně? Opravdu? Otázka je za kolik

Elektromobil si můžete nabíjet doma, pokud máte garáž a fotovoltaiku, a pak to celé vychází relativně levně, i když domácí nabíjecí stanice taky pár korun stojí. Pokud jste „člověk nájemního / činžovního / panelákového typu“ a bydlíte v bytě a nabíjíte na veřejných stanicích, připravte si peněženku. Ceny za nabíjení na veřejných stanicích v Česku se pohybují od 7 Kč/kWh u AC nabíječek až po 21 Kč/kWh u ultrarychlých DC stanic, jako je Ionity. Doba dobíjení zdarma od ČEZu? Zapomeňte.

iZdroj fotografie: PRE

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Při průměrné spotřebě elektromobilu kolem 20 kWh na 100 km to znamená, že náklady na tuto vzdálenost můžou být od 140 Kč (při 7 Kč/kWh) až po 420 Kč (při 21 Kč/kWh). Pro srovnání, benzínový Golf s průměrnou spotřebou 6 litrů na 100 km a cenou benzínu 40 Kč/litr vás vyjde na 240 Kč na 100 km. Takže elektromobil není nutně levnější – někdy je dokonce dražší!​ Speciálně při dobíjení na výkonných veřejných nabíječkách mohou majitele ID.3 levnému provozu Golfu TSI jen závidět. O dieselu ani nemluvě.

A to se bavíme o cenách, které ještě před rokem byly nižší. Co když elektřina půjde nahoru? A co když přijdou další poplatky? Jedno je jisté – levná elektřina už dávno není zaručená.

Servis elektromobilů je snadná záležitost. Až na baterii

Tady elektromobily trochu bodují. Nemají olej, rozvody, výfuky a spojky, které by se kazily. Na druhou stranu, když vám odejde baterie, připravte se na účet, který vám možná způsobí srdeční arytmii. U některých modelů stojí výměna baterie přes půl milionu korun, což je víc než hodnota samotného auta po pár letech provozu. A co je horší – záruky na baterie nejsou nekonečné a jejich degradace je reálná. A hodně závisí na způsobu dobíjení během životnosti automobilu.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Konečná hodnota na konec

Spalovací auta drží cenu relativně stabilně. Elektromobily? Stačí se podívat na bazary. Tříletou Teslu Model S koupíte za polovinu původní ceny, někdy i méně. Proč? Protože se všichni bojí výdrže baterie a technologického zastarávání. To, co dnes kupujete jako špičku, může být za pět let morálně mrtvé auto, které už nikdo nechce. To je jedna z nevýhod elektromobilů, podobně jako jiné, špičkové elektroniky. Apple vymyslel „M-kové“ čipy, a všechno s Intelem je náhle out. Někdo přijde s revoluční baterií, a vše s Li-Ion klasikou ztratí cenu během jedné noci. Klasika si naopak cenu nebývale drží.

Argumenty pro elektromobil? Ano, ale přesto bychom počkali

Závěrem? I elektromobily mají své výhody. Jsou tiché, svižné a v městském provozu se s nimi jezdí dobře. Tam se hodí zdaleka nejvíce. Když máte možnost levného nabíjení doma, může to být ekonomicky zajímavější než spalovací motor. Ale technika a technologie je zatím tak trochu na půli cesty. Dokud nepřijdou opravdu revoluční baterie. Do té doby bychom asi s nákupem počkali. Už jen kvůli tomu, jak citelně poklesnou ceny dnešních modelů s „klasikou“. Možná to bude ještě docela zajímavé.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články