Bezdrátové dobíjení má smysl nejen u mobilních telefonů, ale i elektromobilů. Odpadá nutnost hledání nabíječky a následného čekání, dobijete cestou z bodu A do bodu B.
Jeden z největších problémů elektromobility – výstavba dobíjecích stanic s patřičným výkonem a čas řidičů strávený u nich při dobíjení má možná svoje (navíc velmi elegantní) řešení. Respektive se možná pomalu začne chýlit ke svému konci. A přichází ze země, kde by to věru nikdo nečekal: ze Švédska. Jak totiž oznámil list švédský list Elbilen, tamní dopravní správa staví elektrickou silnici podél E20 mezi Hallsbergem a Örebro. Jinými slovy, vznikne první úsek, na němž budete moci dobíjet, zatímco budete cestovat. Ideální? Jak se to vezme. Pojďme se na to podívat společně.
Čekání na nabíječce nikoho nebaví
Cíl je jasný: aby se snížily emise ze silniční dopravy a dosáhlo se (nelehkých) cílů v oblasti klimatu, měly by se vyzkoušet různé techniky vedoucí k lepšímu stavu ovzduší a vůbec ekosystému, než jaký máme dnes. Elektromobily jsou jednou z cest, nicméně jako pionýrskou záležitost i je provází řada problémů, souvisejících se zaváděním něčeho dosud nepoznaného a nevyzkoušeného. A navíc paradoxně více diskomfortního, než na co byla většina řidičů a majitelů automobilů dosud zvyklá. Čekání není nic, co by kdokoli z nás vyhledával.
Není to navíc poprvé, co slyšíme o projektu dálnice, která je schopna nabíjet elektromobily. Několik testovacích úseků je již dokonce v provozu ve Francii a v Německu. Švédsko však k tomuto projektu přistupuje více závazně – více než dvacetikilometrový úsek má být prvním svého druhu pro komerční, nikoliv jen testovací využití. Má být mezi městy Hallsbergem a Örebro na evropském tahu E20. Tato města se nacházejí v trojúhelníku největších švédských měst Stockholm, Göteborg a Malmö.
Švédové v čele přechodu k elektromobilitě
Hybatelem tohoto projektu je nedávná rezoluce Evropské unie o zákazu prodeje vozidel se spalovacím motorem od roku 2035. Švédové se však připravují na mnohem dřívější datum, konkrétně rok 2025. Do té doby se musí samozřejmě vyřešit několik věcí, jako například způsob, jakým bude takové nabíjení zpoplatněno. Princip nabíjecího mechanismu funguje podobně jako bezkontaktní nabíjení smartphonu. Zařízení zabudované ve vozovce na dálku posílá elektrickou energii do cívky v elektromobilech. Umožňuje tak její přenos na nízkou vzdálenost i za vysoké rychlosti.
Švédsko má přibližně 500 000 kilometrů silnic. Elektrifikovat však stačí pouze dálnice, protože ze žádného místa ve Švédsku není k dálnici dál než 45 kilometrů. Jinými slovy: musíme nabíjet? Pojďme se projet, cestou probereme víkendový výlet. Do roku 2045 by chtělo Švédsko elektrifikovat dalších 3 000 kilometrů dálnic. Uzavřelo také partnerství s Německem a Francií o výměně zkušeností prostřednictvím výzkumných projektů. Kromě tohoto projektu Švédi testují i nabíjení kamionů pomocí trolejového vedení.
Investice Švédského dopravního úřadu je součástí dosažení dopravy bez fosilních paliv ve Švédsku do roku 2045. Loni vláda stanovila cíl postavit do roku 2035 300 km elektrických silnic. Jak to vidíte vy, mohlo by dobíjení ze silnic a dálnic dávat smysl? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!