Autoškola radí: Nestáčejte kola, když čekáte na odbočení doleva. Vymstí se to

Čekat na odbočení s vytočenými koly „do rejdu“ se může zdát jako dobrý nápad, dokud si neuvědomíte některé souvislosti. Přinášíme tři hlavní důvody, proč to nedělat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Některé z dobrých doporučení, jež se vám mohou dnes a denně hodit a ušetřit vám i případné komplikace s dopravní nehodou, se nedozvíte ani při „biflování“ se otázek a přípravě k testům v autoškole, ani vám je neřekne tamní instruktor. V prvním případě nelze vše dostat do učebnic pro autoškoly, v tom druhém vás má instruktor většinou více. A podobné „tipy pro denní praxi“ zkrátka nemá čas rozebírat. Možná doufá, že vás to „naučí život“. A protože se jmenujeme AutoŽivě, tak jeden z těch opravdu dobrých tipů nyní přinášíme my. Potvrdil nám ho i instruktor brněnské autoškoly. Pojďme se na něj podívat.

Nechat kola rovně je jediný správný postup

Úvodem malá otázka: co uděláte, když chcete odbočit vlevo ze silnice a stojíte a čekáte, až bude v protisměru volno? Stojíte s volantem a koly v rovném směru, nebo máte kola již „předpřipravena“ na odbočení, a tedy stočena vlevo? Jakkoli by to mohlo vypadat jako dobrý nápad a ve finále především úspora času při nezbytném „kroucení volantem“, není tomu tak. Je tomu přesně naopak, a když dočtete tento krátký článek, pochopíte, že je to navíc docela nebezpečné. Tady jsou tři hlavní důvody, proč nechat kola rovně:

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důvod č. 1: žádný čas ve skutečnosti neušetříte

Úspora času a zachování plynulosti provozu. I když je tohle jeden z nejčastějších argumentů, je ve skutečnosti zcela mylný. Pojďme si vysvětlit proč. Pokud stočíte kola do „rejdu“ (a často to řidiči udělají „do plného rejdu“, kam až to podvozek dovolí) a za chvíli se budete moci rozjet, stejně budou nutné korekce volantu pro odbočení, ať už vlevo, nebo vpravo. Museli byste stát na centimetr přesně v ideálním bodě a mít přesně vytočena kola v daném úhlu, abyste odbočili „bez doteku volantu“. Ideálního ale v dopravě není nic, ani toto. Důvod č. 1 tedy „padá“, neušetříte nic.

Důvod č. 2: velké bezpečnostní riziko

Toto je možná ten hlavní a zásadní důvod, proč nikdy nestát s vytočenými koly (ať již doleva, nebo doprava): bezpečnost především. Když do vašeho vozidla narazí zezadu jiné vozidlo, téměř jistě se pohnete a dostanete do protisměru. Kde v tom okamžiku může projíždět kamion, který ohrozí na životě vás, nebo naopak motocyklista, jehož ohrozíte na životě vy. A i když budete argumentovat, že před odbočením „stojíte na brzdě“: v okamžiku silného nárazu zezadu nemáte své tělo pod kontrolou. Superman nebo Batman jsou v komiksech a ve filmu, ne v realitě.

iZdroj fotografie: S vědomím STOP CHAM

Důvod č. 3: bezpečnost podruhé

A podruhé souvislost s prvním argumentem: pokud máte kola vytočená do rejdu a z jakéhokoli důvodu akcelerujete naplno, může se vaše aktuální trajektorie natolik lišit od té ideální (pro vjetí do silnice kolmé k té vaší), že to bude vyžadovat rychlé korekce volantem. Které se ne vždy musí povést. A je jedno, jestli máte volant stočený hodně, nebo málo: při přehnaném rejdu v prvním případě se můžete dostat do protisměru k cestě kolmé na tu vaši, při malém natočení zase do protisměru vašeho vlastního.

Jinými slovy: při odbočování čekat VŽDY A POUZE S KOLY ROVNĚ, tak, jak jste na křižovatku přijeli. V okamžiku uvolnění cesty se pomalu rozjedete a korigujete volantem přesně tam, kam je třeba. Výsledkem je celkem zásadní snížení rizika. A větší bezpečnost pro vás i pro všechny okolo. Mimochodem, jak odbočujete vy? S rovnými koly, nebo je máte „v rejdu“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Necháváte před odbočením kola rovně, nebo je stáčíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články