Žádné vyhřívání, žádná klimatizace, žádné autorádio. Řidič elektrického auta se při snaze zvýšit dojezd musí obejít bez komfortních prvků.
Elektromobily jsou mnohdy považovány za průkopníky na automobilovém trhu. O takovém tvrzení lze s úspěchem polemizovat. Automobily poháněné elektřinou tady byly už od začátku automobilismu. Jen se nikdy neujaly. Je otázkou, jak moc by pronikly na běžný trh, nebýt tlaku a cílených subvencí zainteresovaných stran a vlád. Elektromobil má stále svá konstrukční omezení, zejména s ohledem na kapacitu baterie a reálný dojezd. Schopnost ujet co nejvíce kilometrů na jedno nabití je pro provozovatele elektrického auta zásadní.
Elektromobil není novinkou. Nová je snaha prosadit je masově
Teoretická hodnota je velmi často v reálu nedosažitelná, podléhá řadě faktorů, typicky počasí či jízdnímu stylu. Existují ovšem určité možnosti, jak může řidič elektromobilu pozitivně ovlivnit skutečný dojezd. Zásadním a prvním pravidlem pro zvýšení dojezdu elektromobilu je vyvarovat se ostrých startů. Je sice zábavné, jak elektrické auto díky okamžitému přísunu točivého momentu umí zrychlit, ovšem prudká akcelerace se negativně projevuje na výdrži baterie.
S tím souvisí další poučka, a tou je „jezdit plynule.“ Minimum akcelerace, minimum ostrého brzdění, i tak lze omezit nežádoucí vybíjení akumulátoru. Na téma brzd lze navázat myšlenkou, že je nevýhodné brzdit brzdami, lepší je využívat rekuperace. Mimo potřebu akutního brzdění je vhodnější nešlapat na brzdu, ale sundat nohu z pedálu a nechat auto samovolně zpomalit. Tím dojde, zjednodušeně řečeno, k dobití baterie. To samé platí i pro jízdu z kopce, kdy je rekuperace navíc zcela přirozená.
S elektrickým autem musí změnit řidič styl jízdy
Fyzika funguje vždy a všude, perpetuum mobile neexistuje. Jakmile se dá elektromobil do pohybu, dochází ke spotřebovávání energie a ani dlouhodobá rekuperace nikdy nemůže dobít baterii na původní hodnotu. A k tomu je třeba přidat i periferie, které řidič používá. Vše, co motorista na palubě auta zapne, okamžitě začne vybíjet zásoby elektrické energie. Vyhřívání volantu, klimatizace, vyhřívání sedaček, autorádio. Tak tomu prostě je.
Jezdit s elektrickým autem není z podstaty věci tak komfortní, jako jezdit ve voze se spalovacím motorem. Pro zvýšení dojezdu je zapotřebí omezit komfort, netopit, nevyhřívat, neklimatizovat. Ten, kdo chce v létě dojet dál na jedno nabití, měl by namísto klimatizace raději jezdit s otevřenými okny. I když i toto je sporné, protože otevřená okna narušují ideální proudění vzduchu a zhoršují aerodynamiku vozu. Tedy zvyšují spotřebu.
Komfort obvykle snižuje reálný dojezd elektrického vozu
Existuje ale samozřejmě řešení, jak jezdit v elektromobilu a nemrznout. U některých modelů si může řidič dokoupit v rámci příplatkové výbavy tepelné čerpadlo. To vyrábí teplý vzduch stlačováním C02, nedochází tak k nežádoucímu vybíjení baterie. Výrobci pak při použití čerpadla deklarují prodloužení nájezdu o desítky kilometrů nebo desítky procent. Chytré je také předehřát kabinu vozu před jízdou, elektřinou ze sítě.
Tím dojde k odstranění nutné ztráty energie na prvotní vyhřátí vozu za jízdy. Předehřívání automobilu řidič spalovacího vozu většinou neřeší, u elektromobilu by mělo jít o rutinní návyk. Alternativou k vyhřívání auta za jízdy by mohlo být využití vyhřívání sedaček. To sice zvyšuje spotřebu, ale pokud řidič nevyhřívá celý interiér, ale pouze sedadlo, na kterém sedí, jde o zásadní energetickou úsporu.
Zvýšit pohodlí pomůže v elektromobilu chytrá technologie
Mezi samozvanými odborníky kolují mýty a pověry, že se o elektromobil není třeba starat. Není to pravda. Typ pohonu je sice jiný a pod kapotou elektrického auta člověk nenajde nádrž a systém s benzínem či naftou, a řadu dalších namáhaných a mazaných komponent. Ale bezúdržbový elektromobil není. A některé prvky, pokud se o ně řidič nestará, zvyšují spotřebu energie a snižují dojezd.
Jde o tak marginální věc, jakou je tlak v pneumatikách. Ty, pokud nejsou nahuštěné na správnou hodnotu, nefungují, jak mají. Mohou klouzat, ztrácet přilnavost, jízdy s nimi může být nebezpečná. K tomu se ale podhuštěné nebo přehuštěné pneumatiky negativně podepisují na skutečném dojezdu. Zcela nelogické je vozit v autě cokoli nad rámec nutnosti. Každý kilogram zátěže navíc zkracuje reálný dojezd.
Řidič elektromobilu by měl vnímat jízdu autem jinak
Mít v kufru rezervu, basu piv, těžký hever nebo pracovní nástroje na demolici stavby se přepočteno na náklady na kilometr prodraží. Pokud bylo zmíněno, že provozování elektrického automobilu není stejné jako provozování spalovacího auta, platí to i o plánování trasy. S elektrickým autem je vhodné předem vědět, kudy řidič pojede.
Plánováním a výběrem trasy se lze vyhnout rychlým úsekům a zahrnout místa s možností dobíjení. S tím souvisí i vhodnost využívání vestavěné navigace namísto připojení chytrého telefonu. Ten jednak také odebírá proud, ale hlavně nemusí nutně chápat potřebu jízdy k dobíjecí stanici. Zatímco vnitřní systém elektromobilu s tím počítá.